Byggahus.se

Bygga gammaldags stengrundmur

3k läst  4 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ny på forumet, så här kommer min premiärfråga. Jag hoppas jag har hamnat i rätt grupp!

Jag har ett gammalt hus med källare som är byggd med stengrundmur. Nu skall vi bygga till och kommer att använda lättbetongblock till nya grundmuren (egentligen en väldigt tjock platta på mark). Jag skulle gärna vilja att murarna ser likadana ut och söker nu efter idéer om hur jag kan "kakla" betongväggen med natursten.

Jag trodde att det skulle vara ganska lätt att hitta kluven kullersten alt platta kullerstenar som man kunde sätta i fix. Jag har sökt information hos murare, kakelcentraler, stentag mfl och det verkar helt omöjligt att hitta...

Tips?? Vi bor i Skåne.

Tack på förhand!

2. O
    Medlem Nivå 1
    Ställer ovanstående fråga igen!

3. Nusnäs
    Medlem Nivå 5
    Det närmaste jag har sett som liknar det du efterfrågar är en grund där man satt sandsten som dekoration. De blir visserligen platta men ändå ganska nära naturstensgrund. Personligen tyckte jag det var en mycket fin grund.

4. nilhen
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Kolla med Jonastone i fall de har något i sitt sortiment som skulle passa. Jag misstänker att det du är efter är boaserad granit i någon form.
    jbendiksen@jonastone.com[/email]

//nilhen

5. Kalleman
    Medlem Nivå 7
    Själv hade jag inte valt Jonastone då de mest handlar med kinesisk granit som man vet väldigt lite om och som har visat sig vara ganska problematisk i många sammanhang.

Det finns beklädnadssten att få från andra källor och från svensk granit dessutom, även om det blir dyrare med svensk.

Pröva med naturstenskompaniet t.ex. och kolla in deras beklädnadssten. Du kan få den krysshamrad, råkilad, råkopp, osv.

/kalle

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka