D
daniel1143: Här där vi bor i Åstorp består marken av blålera bara en liten bit under mark, så för den sakens skull så borde det funka att gräva upp en sida av huset åt gången..Tror jag?? sen till min andra fråga ang dränering inne i torpargrunden..BRA ELLER DÅLIG IDE???
5 svar · 4,9k läst
C
Conquer: Ska göra en tillbyggnad på 4.5x5m,hade tänkt mig att lägga limträ som bjälklagsram på gjutna plintar,ev uppmurad leca,som kommer stå direkt på berg. Alltså jag vill inte mura upp grunden,då det är väldigt blöt och fuktigt på platsen. Med plintar slipper jag ju fukten,eller? (Tänk mig limträ för att spara in på nån plint lite här och där.) Sen är frågan det att jag skall
0 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Jag har förvarat isodränskivor i solljus och i bastuliknande former (på lastbil under kapell, ingen ventilation i solljus) och det enda som verkar hända är att skivorna blir lite kladdiga, dom faller inte isär.
2 svar · 1,8k läst
swecul
swecul: Jo verkligen... nu menar han på att det kommer kosta extra att fylla igen dom skrevorna i berget som han enligt avtalet vi skrivit, ska fylla igen... "det var ju jättemycket" vet inte om man ska hårddra allt och kräva att han gör allt enligt avtalet som han skrivit under trots att han själv inte undersökt saken till 100%? Vart ska det leda till... att jag håller inne betalningen så
8 svar · 1,9k läst
M
motorcycle boy: Hej! Fast pris är ju fast pris, då ska ju allt som är specificerat ingå. Framgår det av ritningarna var huset ska stå och vilken höjd och offerten/avtalet täcker det så är det väl svårt att komma med tillägg i efterhand? Sedan bör det väl framgå att även ev. "extra" arbeten som sprängning och schaktning för avlopp, bortforsling av sprängsten, stenkista m.m. ingår. Du skriver
1 svar · 1,3k läst
J
J-Martin: 5-10cm bra för mer vill jag inte ha :-) Tackar för svaret.
2 svar · 1,7k läst
Tigersågen
Tigersågen: Problemet är väl om du har en bergsknalle som ligger i vägen för plattan. Då måste du väl spränga bort den för att få en jämn yta för plattan. En plintgrund klarar av ojämnheter i marknivån på ett annat sätt. MVH/Tigersågen
6 svar · 2,5k läst
B
Bnicke: Har bilat bort betongplattan i huset som stått på en platta på mark, och grävt ur för grus och isolering. Ett lager makadam på 0-30 cm är inskyfflat. Nu när det regnat mycket de senaste dagarna uppträder fuktiga fläckar i makadammen på flera ställen. Anledningen till att mängden makadam idag skiftar är att det är berg under på många ställen Vad bör vi göra? Skyffla in mer
0 svar · 1,2k läst
A
anaitis: Fortsätt tills du är helt klar över vad som ligger under ytan! Grävmaskin kanske?
3 svar · 1,3k läst
R
RealElwood: Detta ämne bumpar jag då jag sitter i exakt samma funderingar. Vill gjuta en platta 3,6x3m just för uterum. Måste man gräva ner tills man stöter på berg, och vad kan man räkna med att det skulle kosta...
1 svar · 3,7k läst
Z
Zeke81: sorry *bump* men.. Skulle gissa på att det var varmt den dagen så det brann ifrån dom. De vattnade för att "få igen" ytan men ytskiktet gick inte att få fast i själva plattan. Ser inte så bra ut men är ganska lätt fixat. Finns en maskin som heter "Dianova" som ger ett ganska bra resultat. Man bör dock vänta ca 2 veckor till betongen härdat lite innan man kör med den då den river
6 svar · 7,2k läst
·
T
texas08: Jag har några funderingar om våran plintgrund som ligger nära marken. Kan det bli ruttet eftersom det inte är något singel under? Reglarna är av varnligt trä ej impregnerat. Går det att gjuta platta utan att ta upp hela golvet? Det är svårt att krypa under och kolla så allt är ok, eftersom det är byggt så nära marken. Tacksam för råd och tips!
0 svar · 2,1k läst
P
Per-Erik: Nej för tusan, kör på 100mm skivorna. Jobbet är den samma, kostnaden lär inte vara speciellt mycket större. Eller det beror lite på.. När jag talade med deras konkurent Isodrän så sa dem att vill man bara drännera så duger det gott med 70mm och är det inte så djup en ännu tunnare skiva. Är det dränering + isolering man är ute efter så ska man köra på 100mm skivorna. Och är
1 svar · 1,8k läst
G
gaia: [citat] Väggen suger upp fukten underifrån därför att sulan som väggen står på är inte fuktspärrat underifrån. Utsidan av vägg är ju fuktspärrat mot mark oftast med asfalt men undersidan har fritt kontakt med marken. Om du gräver i jorden så är ju sanden aldrig snustorr men alltid litet fuktig (markfukt). Det gör att även cement som har kontakt med mark är ej 100% torrt . Sen
9 svar · 4,4k läst
·
Micke Micke
Micke Micke: Hej! Det var 1,2 meter till sockeln, sen grävde jag ytterligare 30-40 cm för dräneringsrör. Hade en 3,5 tons cat som jag grävde med själv från Cramo, busenkelt, alla klarar det! Passa bara all kablar ;)
7 svar · 2,4k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Det var ungefär vad vi betalade också. Hur mycket som var löpmeterpris och pris per påle och etableringskostnad kommer jag ej i håg men enligt dina priser var det ganska exakt lika belopp i slutändan.
6 svar · 5,3k läst
·
L
larsfarm: >Till saken hör att cellplast i praktiken fungerar som en plastfolie, dvs i ditt fall riskerar du att få fukt instängd i ditt golv Thermisol hävdar i bl.a. sina frågor & svar att cellplast är diffusionsöppet. Då skulle väl fukt inte stängas in? L
10 svar · 18,1k läst
B
berberis: Fortsätter denna tråden... Jag är mitt uppe i att sätta optidrain (tillverkas av pordrän) på utsidan grundmur under mark och funderar nu på vad som kan vara lämpligt att isolera med ovan mark. Någon som använt cellplast eller annat? Vore ju käckt om det finns färdiga skivor med puts eller liknande... tips tack! :)
2 svar · 6,4k läst
M
Marcus-i-Västerås: Efter att asfalten har tagits bort ska väggen slammas, dels för att den inte ska andas för mycket och för att småkryp, typ myrkolonier inte ska flytta in i källaren.
3 svar · 7,8k läst
A
aggen: Är hemskt tacksam för lite kommentarer om mitt projekt ,om detta kommer att fungera. Alternativt gjuta hela plattan med EPS cement, men jag tror att det blir mycket dyrare. Någon som vet vilken yrkeskategori man annars skulle kunna rådfråga?
0 svar · 4,9k läst
·
P
Pysslarn: [citat] Innan du bilar upp källargolvet ska du dränera om. Kolla dessutom över vilka tillflöden av vatten som finns, en stupränna kan ställa till mycket förtret. Hos mig ledde carportens markbrunn rätt ner till dräneringen... ...Tack så jävla mycket för den extra fukten!!! En källare är en källare är en... Ja, du fattar. Inget organiskt där man kan förvänta sig fukt. Ha rimliga
6 svar · 2,6k läst
G
Granis: Det kan lämpligen en arkitekt eller konstruktör göra. På ritningen framgår måttsättning och konstruktion med voter och armering etc. Jag bygger i Umeåtrakten och använde mig av en arkitektfirma som heter CS Idé och design vilket vi är väldigt nöjda med.
1 svar · 2,3k läst
M
maxald: Har förstått att isodrän är ett effektivt sätt både att dränera och isolera. Men hur dränerar man ett hus med halv källare? Det måste ju vara omöjligt att få upp isodränskivor på den vägg som ligger under huset? Eller gräver man under huset? Medör detta stora extra kostnader?
0 svar · 2,1k läst
T
torke1: Vårt hus är byggt på krypgrund och har två bärande väggar tvärs igenom huset. Under dessa väggar finns en bärande mur av lecablock. Problemet är att det inte finns någon öppning till ett av de tre "rum" som grunden utgör. I det tredje "rummet" ligger en hel del byggavfall som vi alltså inte får ut. Nu är min fråga: Tror ni att det skulle gå bra att såga ett hål i grundmuren
0 svar · 1,5k läst
O
Onelight: Inget synligt mögel eller övriga fuktskador. Inväntar nu bara radonmätningar innan affären är helt klar. Lukten kom från att ingen bott där på väldigt länge. Nu när ägarna börjat plocka i möbler etc och vistats mer i huset så har lukten försvunnit. Känns jätteskönt. Nu är det bara att öppna plånboken och på med arbetskläderna... =)
10 svar · 7,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Tja, jag snackar 1/3-dels köldbrygga då ... En 10 cm djup brukfog på diverse ställen i översta cellplastskiktet. Sen finns det 20 cm till isolering under, givetvis. (Baserat på antagandet att isoleringen är 30 cm)
6 svar · 5,4k läst
P
Peter_K: Nu är han på gång så vi glömmer detta :)
1 svar · 1,2k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Hej ny här:) Funderar på att så småningom(om ca 2-3år) bygga ett hus med prefabricerade betongväggar som ska stå på en platta på mark. Kan förmodligen tillverka väggarna själv till ett förmånligt pris , därav materialvalet. Vill också göra mycket av byggandet själv och då vill jag vara insatt i alla delar. Då har jag lite funderingar på hur plattan ska utformas. Pga den stora
0 svar · 1,8k läst
B
Banvaktare Mattias: Håller på att göra en tillbyggnad på en gammal banvaktarstuga. Tillbyggnadens mått bredd 8,2 m längd 7,6 m. Vi ska ha torpargrund, så till ytterväggaran gjuter vi en betongram 20cm hög och 40cm bred liggande på grovgrus sen murar vi med lecablock. Sen blir det ytterligare 3 bärlinor som jag har tänkt att ställa på 7 st plintar. Jag hade tänkt att göra plintarna enligt följande.
0 svar · 1,7k läst
H
hakanf1979: Du kan ju köpa kallasfalt coh täppa igen hålen jag la kallasfalt på en hel uppfart och då köpte jag den via webben på zeax.se
1 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.