gadeberg
gadeberg: Du kan gjuta en sk. sula på frostfritt djup, sedan mura upp med Lecablock och sen ett bjälklag och har torpargrund i bygget med.
3 svar · 1,9k läst
X
Xiter: Har också ett gammalt hus med kallkällare utan dränering, och givetvis också lite fuktproblem under vår, sommar och höst. Huset ligger väldigt nära en brant slänt och risken med sättningar pga att gräva upp och dränera kändes onödigt hög. Därför kör jag en avfuktare i källaren för att ta hand om den fukt som kommer in. Funkar bara bra. Huvudsaken är att fukten tas om hand på
9 svar · 14,7k läst
louksor
louksor: Hej! Vårat hus är byggt 1968, vi köpte det förra året, Anticimex var här och gjorde en besiktning(i augusti) innan vi skrev köpeavtal och allt såg bra ut. Han mätte fukthalten i grunden och låg då på 12,0, vilket var samma som det låg på för 4år sedan.. Vi har en fläkt i pannrummet som suger luft från grunden och blåser ut den i ett rör bredvid skorsten på taket. Utan
0 svar · 6,9k läst
·
B
BoK: Ja det är en tanke, själv funderade jag på om det kan vara så att den plastiga sidan skall ligga mot skivorna för att fukten som kondenserar skall kunna rinna ner bättre??? Jag skall ringa leverantören i morgon och fråga, då blir det förhoppningsvis slutgiltigt svar.
2 svar · 2,6k läst
A
andersmc: [citat] Gjutrören är för den delen av plinten som är ovanför marken.
14 svar · 11,6k läst
S
solen12: Hej, I samband med att vi omdränerade vårt hus la vi in klinker i källaren. Innan vi gjorde det hade vi besök av OBM som kontrollerde att vårt golv/väggar var ok. Idag, ca ett år senare, är visa fogar svarta/gråa av fukt. Jag knackade bort en platta från golvet för att upptäcka att golvet/klinkerfärstmassan var mkt blött. Vi har även upptäck att inneväggarna är mkt fuktiga, upp
0 svar · 3,7k läst
M
Maysan: [citat] Hej självklart är det knappast dom som levererade betongen som gjorde fel..om dom lev den betong dom skulle? Att gjuta i sol och värme är ingen barnlek, och ju snabbare utläggning desto bättre kan man säga, då slipper man få generalskarvar som är svåra att jobba ihop. Dom var helt enkelt för få och hade för dålig erfarenhet. Naturligtvis ska ni inte betala merkostnaden för
1 svar · 2,0k läst
M
Maysan: [citat] betong tål tryck men inte drag..därför finns armeringen där. Det kommer att spricka i skarverna, det blir för stor påfrestning och nätet orkar inte hålla emot. Men..det kommer att fungera..med sprickor som följd..så jag rek ff två rutor överlapp, annars har eg inte näten någon som helst funktion. Har du otur kan det resa sig senare :(
23 svar · 11,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Tackar för handfasta tips!
4 svar · 3,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och då är stålfiberarmerad betong perfekt ... eller ... Kan jag tänka mig iaf. :o
11 svar · 11,9k läst
M
Mats: Det är mer en fråga för juridikdelen iom att det blie en bedömmning på vad avtalet säger om tillkommande kostnader. Sen skulle jag stå på mig i varje fall
3 svar · 2,0k läst
J
Jonas Nyberg: Hej Finns det någon som vet några bra länkar till exempel på konstruktionsritningar. Bygglovet är klart, men jag behöver lämna in ett snitt på byggnaden och behöver lite exempel. Grund: Platta på mark med vattenburen golvärme, 200 isolering, 300 L-Element, armering, 100 betong. Vägg: Puts, 350 isoblock, puts Bjälklag: Gips, 250 reglar, golvspån, Tak: 3 Grader, Gips, plast, 45 regel.
0 svar · 2,2k läst
F
FlygelT: Hej, Har precis fått fakturan på markarbetet som gjordes på vår tomt efter att kommunen hade dragit fram Vatten & avlopp till tomtgräns. När jag pratade med min VVS firma innan så sa ägaren där att det inte skulle gå på över 10 000kr totalt. Kommunen grävde och la ner slangar på 170 meter på totalt 3 dagar fram till min tomtgräns. Det tog 2 stycken killar och en grävmaskin 41
0 svar · 3,5k läst
Besserwissern
Besserwissern: Fick svar om priset nu. Ligger på ca 1800 kr/kvm +moms.
2 svar · 3,4k läst
H
Hjortfot: Hej! Söker febrilt efter grävare (med gubbe) i Strängnäs med omnejd som kan gräva för dränering. Jag räknar med att göra altt själv förutom grävningen. Jag hade en på gång som kunde ställa upp på kort varsel (dvs under sommaren) men fick till sist nej. Är det någon som kan tipsa/rekommendera nå´n? /T
0 svar · 1,7k läst
F
FredrikFiskare: Har köpt marksten från Benders (antik struktura) som visat sig ha mycket kalkutfällningar, något som man påstår är naturligt. Min plattläggare ansåg att det var ovanligt mycket och troligen orsakat av för lång lagring på pall och jag funderar på att reklamera detta. Går det annars att få bort utfällningarna på något sätt? Har hört att saltsyra ev tar det men det är ju inte
0 svar · 4,7k läst
B
Bumler: Det blev lite pusslande med den upplockade stenen och med en rejäl sats putsbruk (Finjas KC Mur- och putsbruk B) blev muren lagad. Förhoppningsvis är lagningen tillräcligt elastisk för att hålla i några årtionden till. Över muren lade vi vindpapp och isolerade med TermoCell (träfiberisolering). I övrigt lät vi spånen vara kvar. Grangolvet åkte på igen, golvplank från två rum
1 svar · 3,3k läst
H
hilife: Ingen som har gjort detta som kan ge mig lite input?
1 svar · 4,6k läst
M
Mats: Tycker jag låter som en bra ide. du kan möjligen få det lite svalare om fötterna iom att luften cirkulerar men förutom det så ser jag inga skäl alls.
1 svar · 8,4k läst
·
Besserwissern
Besserwissern: Om jag förstått det hela rätt så kommer du inte förankra den nya plattan i den gamla och då hade jag också gjort en vot närmast den gamla ( alternativ 1)
1 svar · 3,1k läst
·
Besserwissern
Besserwissern: KLart du kan skippa isoleringen, men samtidigt är den bra som kapillärbrytare. Om du i framtiden ska förvara lite mer känskiga saker i förrådet. Det blir ju ingen större kostnad nu för så liten yta. Dessutom tenderar det till at gå lite mindre betong vid hjutningen när men har cellplast i grunden.
1 svar · 1,8k läst
Besserwissern
Besserwissern: Det finns skivor som knaufdanogips säljer under namnet aquapanel. Dessa kan man puts på. Kan kanske vara ett sätt att åstadkomma något som liknar en cementgrund.
1 svar · 1,6k läst
Besserwissern
Besserwissern: Jag har funderat på att göra en kompensationsgrundläggning (eller till en början räkna på det) och tänkte kolla om någon hade en uppskattad siffra på vad ett hus väger per kvadratmeter. Det jag är ute efter är ett enplanshus, med trästomme, papptak, betongplatta på 100 mm. Jag förstår att det kan slå lite fram och tillbaka men ett ungefärligt värde kanske någon har. Annars
0 svar · 2,4k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Har en källare som jag delvis tänkt gräva ur golven för att få bättre takhöjd. Har tänkt gräva ur 40-50cm och sen fylla upp och gjuta för att få ca 20cm bättre takhöjd. Ingen isolering eller golvvärme då detta är ett rent budgetjobb. Men till min fråga; hur gör jag när jag inte vill gräva ur alla rum utan bara några stycken? Hur gör jag med väggar/dörrar till rummen
0 svar · 2,0k läst
·
M
miklon: Jag har nyligen köpt ett fritidshus som står på plint, med skivor (asbest eller eternit eller nåt) runt om. I annonsen kallades det krypgrund, men med en riktig krypgrund står väl huset på grundmuren? Vad ska jag tänka på? I ett tidigare besiktningsprotokoll nämndes förhöjd markfukt, så därför tänkte jag plasta marken med åldersbeständig plast (0,2 mm), brukar man göra så med
0 svar · 3,0k läst
M
Michael P: Ingen aning, släpper det så får jag väl lägga på nytt, har en 20 liters dunk nu iaf. Får väl lova att testa.
5 svar · 3,1k läst
E
Elnissen: Lägg 4 - 8 mm som inte suger upp fukt som avjämningslager där du ska ha kantelementen.
4 svar · 3,5k läst
P
Per-Erik: Ett vanligt källar problem. Inredd källare är i stort sätt alltid en risk. Har man inte problem så får man problem. Fukt i från marken kommer upp och angriper tillslut trät. Riv ut allt organiskt i källaren. Har ni egen släpkärra att köra bort det hela med så kostar det inte så mycket överhuvudtaget. När allt organiskt (trä osv) är utrivet, så får man låta det torka upp lite.
1 svar · 3,0k läst
·
P
Per-Erik: Ni behöver inget tätskikt, det räcker i normala fall med dräneringsrören. Man brukar även lägga rör för eller rättare sagt mot just Markradon (är drännerinngs rör, fast tunnare) På grusbädden lägger ni sedan isolering (typ 250-300mm om ni ska ha golv värme) Dagvatten rören från stuprören ska helst ligga frost fritt. Men det borde ju även gå bra att det ligger grundare. Det
1 svar · 2,3k läst
P
Pysslarn: Hej! Vi är några stycken som haft samma problem, men det finns lösningar. Läs följande tråd: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/92690-fa-bort-asfalt-fran-kaellarvaegg-samt-draenering.html Kom ihåg: underarbetet är viktigast! Lycka till. /Ronnie
1 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.