Vi tänkte dränera runt vårat hus (enplans villa med källare, 2 meter under mark, 60 löpmeter) och har fått diverse offerter från firmor som alla verkar jobba med Jackodren skivor. Det jag undrar är, finns det någon anledning till att använda tjockare skivor än de som alla rekommenderar (vilket är 70mm). Jag vet att nästa storlek ät 100mm och tankarna jag har är på om man skall gå upp ett snäpp i storlek på skivorna när man ändå har allt uppgrävt och jobbet som skall göras är detsamma? Gör det någon nytta att ha 100mm så att det t.ex blir något varma i källaren eller är det helt bortkastade pengar? Jag vet heller inte vad skillnaden i pris är på dessa skivor men jag gissar på att det borde inte röra sig om särskilt mycket. Har jag fel? Blir det bättre spärr (håller längre) mad en 100mm istället för en 70mm? Eller är det bara när man har djupa källarutrymmen, över 4 meter, som dessa 100mm skivor kommer till användning?

Nej för tusan, kör på 100mm skivorna. Jobbet är den samma, kostnaden lär inte vara speciellt mycket större.

Eller det beror lite på.. När jag talade med deras konkurent Isodrän så sa dem att vill man bara drännera så duger det gott med 70mm och är det inte så djup en ännu tunnare skiva. Är det dränering + isolering man är ute efter så ska man köra på 100mm skivorna. Och är det djupt (tror det måtet var typ 2,5 meter så ska det vara dubbla skivor dvs 200mm)

Sen kan man ju gissa att 100mm skivan dränerar bättre & kanske längre då det borde ta längre tid innan den blivit fylld med jord & annat gojs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.