hejsan
håller på att planera inför ett dräneringsjobb på mitt hus, de e ett korsvirkeshus på naturstensgrund.
Har varit ute och kollat forumet en del om just dränering av naturstensgrund men har inte hittat så mycket, e de någon här ute som har bra koll på hur man gör, för vad jag förstår så gör man inte på vanligt sätt de vill säga gräver ända inne vid grunden utan håller sig ca en meter från den...stämmer detta?
och djupet har jag inte riktigt hittat något om.
hoppas på hjälp.

Ingen som har någon bra ide??

Hej, Vi körde på lösningen att dränera en bit från väggen. ca 30 graders lutning på vallen mot huset för att hålla den gamla stengrunden på plats. Djupet blir desto större för att kompensera avståndet till väggen och dränerings effekten.
Med detta dräneringssättet får vi ju inte lika torra väggar som man ev. skulle få om man dränerar på sedvanligt sätt med isodrän mm.

/F

okej..hur djupt ska man våga gräva, och vågar man gräva upp hela långsidan på huset samtidigt eller ska man göra det bit för bit. har en liten fråga till, jag har hört att vissa som har mycket lera även dränerar inne i grunden och kopplar det till ytterdräneringen, är det någon som gjort detta tidigare, och kan berätta hur man går till väga??

Vi tog en sida åt gången tack vare att marken var väldigt fast och det höll ihop bra. Prov gräv på ett par ställe och se om sidorna på hålan rasar in. Tänk på att förutsättningarna kan ju förändras snabbt om det skulle börja regna.

Hur djupt du bör gräva är svårt säga. Ju längre från väggen du är desto djupare kan du gå. (Man kan nästan säga att detta är mer en grundvattensänkning än dränering).

Just nu håller vi på att lägga in en dränering-slinga inne i källaren också som vi kommer att koppla på ytterdräneringen.
Vi har också mycket lera och högt vatten tryck i marken. Vi får se hur det blir...

/F

Här där vi bor i Åstorp består marken av blålera bara en liten bit under mark, så för den sakens skull så borde det funka att gräva upp en sida av huset åt gången..Tror jag??
sen till min andra fråga ang dränering inne i torpargrunden..BRA ELLER DÅLIG IDE???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.