P
Per-Erik: Jag tittade lite på Byggmax hemsida.. o det verkar vara välldigt likt Pipelife.. iallfall på bilderna..
3 svar · 1,8k läst
S
santos: Leca är lättast att handskas med.
4 svar · 2,1k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Gör jag mig förstådd? :) Vill få bot på det här... kommer skrapa bort skiten om det inte stelnar av sig själv till imorgon.
1 svar · 3,9k läst
M
Mats: iofs sant. Det var "håller man regnvattnet kvar" jag menade kan bli svårt med ett mindre kärl
20 svar · 20,0k läst
·
V
Västerhaninge 17: C28/35 S4 fullflyt , mer vet jag ej Jag har jämfört skillnaden mellan 10 cm och 15 cm ,stor skillnad på torktid
13 svar · 7,5k läst
·
P
Per-Erik: Jag vet inte jag.. Men jag diskuterade just markduks frågan med Pordrän. Och enligt dem så brukar man göra dukarna svarta när det är av en sämmre kvalite, för då är det svårare att se alla hålen. Om man nu ska tro Pordrän så har svarta dukar inte samma täthet (ska väll vara 130g /M2 som man ska använda vid dränering) Men till Stenkistan behövs det kanske inte samma kvalite?
6 svar · 2,4k läst
A
aedwall: USch, bara att reklamamera. De får börja om från understa lavet! //Anders
2 svar · 1,5k läst
A
aedwall: Tänker du på gränsen var bygglov krävs? Isf är det höjden från INNAN du höjde tomten som gäller som nollpunkten. //Anders
3 svar · 1,9k läst
E
El_-micke: tror jag inte skall vara några problem har gjort liknande själv på jag byggde verkstaden.........den är byggd i en sluttning med verkstads delen där nere o en carport på högdelen är skiljer det 2100mm på en bredd av 8m ........armera väl bara......minst vart tredje skift
1 svar · 2,4k läst
P
Per-Erik: Jag hade nog fyllt det med grus (troligen 8-16 då det är lätt att skotta). Sedan hällt på betong överst som ett lock. På betongen (betong är ju en vatten tätt) haft på någon form av tätnings massa typ kall asfalt (finns något nyare troligen bättre i dag) eller liknande. Detta med fall så vattnet rinner bort.
1 svar · 1,8k läst
Kiwi
Kiwi: Sorry, jag bangade. Det kändes som ytterligare en variabel i ekvationen som kunde ställa till det i slutändan. Jag får ta ny sats till nästa år när jag skall lägga den lilla biten på 16 m^2 framför entrén, och kan göra det själv i "lugn och ro" utan att ha ett helt arbetslag som springer omkring och behöver projektledning. Men snyggt blev det...
5 svar · 12,0k läst
·
J
JanneL: Den bedömning jag gjorde är av egen erfarenhet. Jag hade en björk, som stod 3 meter från huset. Från nämnda björk rakt mot huset sedan 3 meter till ett hörn och runt detta i ytterligare 4 meter innehöll mina gamla dräneringsrör (tegel) rötter. Rören var totalt tät. Mitt hus byggdes -32 och denna björk blev ved när källaren byggdes ut -85. Tilläggas bör kanske att det ligger på
7 svar · 9,1k läst
J
Jorgen_99: Hej! Jag har en gammal trädgårdsgång som skall läggas om med ny marksten. Jag undrar om det räcker att ta bort den gamla stenen och översta lagret av jord för att sedan lägga duk och nytt sättlager? Anledningen att jag inte tycker att jag behöver nytt bärlager är att den är väldigt stenig så det är lite jobbigt att gräva i den samt att den har inte visat några tendenser att
0 svar · 3,2k läst
F
Froddan: Funkar det att göra en enkel dränering mot en granitgrund med endast dränrör påfyllt med tvättad 8/16 singel hela vägen upp ( med fiberduk som skyddar singeln)? Finns det någon som har erfarenhet av granitgrund eller i alla fall kan komma med lite kvalificerade gissningar? Granitgrunden är från 1907, mestadels under mark, bitvis mycket ojämn, och ca 1 m tjock och vi har inget behov av
0 svar · 2,0k läst
H
Houschet: Hej Har efter problem med avlopp fått hugga upp vissa delar av källargolvet. Såg att det var mer vått än fuktigt på sina ställen i marken dock inga fuktfläckar på varken källargolv eller väggar.Huset är byggt 1949 och källaren anväds som källare och tvättstuga. Är detta normal marfukt eller kan det vara dräneringen som är dålig. Det är ungefär i mitten av huset på alla
0 svar · 1,5k läst
Z
Zekevarg: Läckert bygge och snyggt upplägg på sidan. Hur gjorde Du med ventilation i själva grunden? Har du någon form av drenering innifrån grunden och ut ifall det skulle komma in vatten??
2 svar · 2,3k läst
M
Mike77: Nu har man hittat det också, vilken tur att det aldrig blir mer saker än man tänkt sig. Vad ska jag ha att fixa det med? Nåt speciellt bruk? Och vad fixar man det med på insidan? Gärna saker man hittar på k-rauta eller silvan då de är närmast...Tacksam för alla snabba svar tänkte fixa det imorgon.
0 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jepp.
3 svar · 1,7k läst
T
trojlee: tja! Dom är skitsmidiga....finns även en plastlist man kan sätta längsmed dragbanan för att det ska glida bättre...den kan man ta bort....fast resten gjuter man ju in så det är himla smidigt. Dessa finns på k-rauta, vet inte riktigt vad dom kallar dom där..hojta bara till om du vill ha fler bilder, gjuter imorgon... / M
5 svar · 8,8k läst
·
M
Mats: bort med jorden då den är organisk. markduk är praktiskt så ja tack :). räkna med ca 1 dm grus och nått stadigt under.
1 svar · 4,1k läst
M
Mats: Så brukar jag göra själv så jag säger ja :) sen är jag inget fulvärdesproffs men jag brukar gjuta botten första dan och se till att det sticker upp ordentligt med armering. Jag har fått olika svar om man ska fukta ytan man ska gjuta mot så jag brukar göra det eller blanda första lasset betong lite lösare
3 svar · 2,7k läst
gadeberg
gadeberg: Nu bidde det sand. Plattan kommer komma i höjd med syllen och jag antar att det inte är bra att gjuta direkt emot. Har satt tjärpapp där nu men ska jag ha tex. 2cm cellplst emellan syllen och plattan så att huset kan röra på sig lite? [bild]
6 svar · 2,6k läst
louksor
louksor: Hittade orsaken till vattenskadan förut, avloppsröret sitter inte som det ska, så vattnet rinner ner på isoleringen. Detta borde väl vara ett dolt fel, inget som besiktningsman sa nåt om när han besiktade förra året innan vi köpte huset, men har nog varit så sen förra ägaren la klinkers inne på toagolvet... [bild] Folksam ska iaf komma och besikta och anticimex har sagt att de
2 svar · 2,5k läst
D
dreamie: Hmm... det är inte så stora gropar så dräneringsrör låter lite väl tilltaget. Går det inte att lägga i betong, eller kommer det att bildas vatten som spränger sönder det vid minusgrader?
2 svar · 5,2k läst
J
JanneL: Borra hål för röret/slangen utifrån snett uppåt, så att ev. vatten ej kan följa röret/slangen in. I övrigt antar jag att ni har en kantlist i överkant. Lossa den och häng ner en ny bit av Platonmattan över slangen/röret och en bit åt sidorna. Alternativt skär en slits horisontellt över hålet och stoppa in en bit platon som får hänga ner och även täcka på sidorna.
1 svar · 2,3k läst
A
abbe1001: Tack! Här ska det letas efter slip! :)
7 svar · 2,7k läst
·
R
Rille_G: Jag gissar att det kan vara kalkbruk och det du har innanför är cement...
6 svar · 1,5k läst
B
byggarebubben: Jo, det är nog så.... Fick dock tipset idag att man kan lägga 10cm berskross sen 20cm fin moränfyll sen bergskross igen osv. Varje lager paddas noga. Låter som en vettig lösning tycker jag!
2 svar · 3,0k läst
M
Mats: Nu blir jag lätt skeptisk mot den säljaren alltså. Tjockleken på iosleringen i plattan har ju ingen som helst påverkan på huset man ställer ovanpå.
3 svar · 2,2k läst
G
grävaren: Sätt en avfuktare några dygn och problemet är löst
14 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.