Ska gå på och dränera om samt isolera källarplanet utifrån. Har tänkt köra på isodrän. Men en sak funderar jag över. Vi bor i ett suteräng hus och stora delar av väggarna åt öster och väster ligger ovan markytan... Hur isolerar man dessa utifrån? Eftersom det inte funkar med isolering på insidan då den drar till sig fukt så måste ju hela väggen på utsidan värmeisoleras... Men isodrän ska man bara lägga upp till marknivå, eller? Räcker det förresten med ett lager av den tunna isodrän-skivan?

Jag har aldrig vart med om att man ahr isolerat källarväggen ovan mark men det första som slår mig är ju att lägga en 5 cm isolerskiva och putsa på detta. Men då gäller det att man kan få till det snyggt, för man vill ju inte att grundmuren skall sticka ut utanför själva husfasaden

Fortsätter denna tråden...

Jag är mitt uppe i att sätta optidrain (tillverkas av pordrän) på utsidan grundmur under mark och funderar nu på vad som kan vara lämpligt att isolera med ovan mark. Någon som använt cellplast eller annat? Vore ju käckt om det finns färdiga skivor med puts eller liknande... tips tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.