Jag ska bygga ett fritidshus för permanentboende(ca 80 m2). Byggytan där huset ska stå består av morän och ev berg(då det finns en bergsknalle precis i anslutning till det tänkta huset). Vad vi sätt så finns det även vatten som kommer upp intill berget, källåder eller vattenficka. Nivåskillnaden i dagsläget är ca 2 meter.

Vilken typ av grund ska jag välja?:confused:
Har pratat med ett antal olika byggfirmor och har fått olika svar. Några säger platta på mark och några säger torpargrund.

Nackdelen med platta är att det blir väldigt svårt att förändra och komma åt alla rör under plattan.(kan bli dyrt)
Nackdelen med torpar grund är att du antagligen får ha en avfuktare stå på mest hela tiden under för att undvika mögel.(billig)

Allra bästa grunden jag sett hitills är Värmegrund ,kräver större byggdjup än torpargrund(billigast på sikt)

Alternativet är en plintgrund. Dvs en öppen grund där man får isolera huset lite bättre om fötterna. Fördelen är att det enda som sticker ned då är plintarna. Ojämnheter är inget större problem heller. 2 meter ska gå även om jag inte vet vilken dimension det ska vara på en sån plint

Vad menas med Värmegrund och vilket byggdjup krävs?

Det blir troligtvis platta på mark med vattenburen golvvärme. Prisskillnaden mellan platta på mark och torpargrund blev marginell, så vi kommer nog att välja platta på mark.

Problemet är väl om du har en bergsknalle som ligger i vägen för plattan. Då måste du väl spränga bort den för att få en jämn yta för plattan. En plintgrund klarar av ojämnheter i marknivån på ett annat sätt.

MVH/Tigersågen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.