Hej, jag har lite funderingar på vilken kvalité man kan begära på plattan som gjöts till mitt hus, det översta lagret på ca 2 mm har lossnat på vissa ställen så det ser ut som plattan fått "herpes", i husdelen gör nu detta inte något nämvärt men i garaget så ser det ju inte så roligt ut, är detta något normalt som händer eller har de gjort något fel? Hur rättar man till det?
Grundkillarna körde inte med någon betongslip utan de slodade av plattan, i garaget så stålslipade de betongen.

Jag vattnade plattan ca 30 min per gång i ca 4 dagar.

• platta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det där ser itne så vackert ut.. Det ser ut som någons slags cementseparation på ytan.
Det är inte så att det regnade dagen de gjöt? Är det bild på garageplattan?

Hej, nej det regnade inte dag de gjöt, ja det är garageplattan, garaget sitter ihop med huset.

Det ser ut som man vattnat för tidigt och att vattendropparna slagit sönder ytan. Jag skulle ha torrslipat plattan snarast, innan den blir för hård och därmed jobbig att slipa.

mm, jag täntke det med. Det ser ju onekligen ut som om det är vattendroppar i betongen. Men jag trodde inte att det fanns så osmart folk, som vattnar så att ytan går sönder.
Sen om man ser på bilden du har, (som du säger är garageplattan) antingen så är det en dålig bild eller så är den bara skurad alltså inte stålslipad...

När gjöts den förresten?

sorry *bump* men..

Skulle gissa på att det var varmt den dagen så det brann ifrån dom. De vattnade för att "få igen" ytan men ytskiktet gick inte att få fast i själva plattan.
Ser inte så bra ut men är ganska lätt fixat.
Finns en maskin som heter "Dianova" som ger ett ganska bra resultat. Man bör dock vänta ca 2 veckor till betongen härdat lite innan man kör med den då den river ganska bra. Blir faktiskt snygga golv om man slipar med vatten. Men det bör givetvis firman som la golvet stå för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.