Grund & Markarbeten
Johan Gunverth: [citat] En betongförort, alltså! Snart segregerad med enbart signalkräftor som boende. ;)
SaabAero: [citat] Visst är det så många gånger, men det har också med vikten på det som byggts att göra. Är marken mjuk kommer såklart byggnaden att sjunka med tiden och då blir det domkrafter och pallning som gäller. Risken är klart mindre med en altan än timrad lada ;) Eftersom det är olika förhållanden i hela landet är nog det bästa att kolla med den äldre generationen "locals" som
SoccerDude: Hej, vi ska bygga en stentrappa i en slänt och undrar lite om underarbetet som måste göras. I några beskrivningar jag läst tycker de att man ska gräva ur till tjälfritt djup och sedan fylla upp med sten/makadam, är det verkligen nödvändigt att vara så drastisk? Det blir en hel del att gräva om man ska ta bort all jord ner till drygt 1 meters djup, räcker det inte att gräva ur endel
XRV Freddan: Lyfter denna tråden då jag just håller på med samma sak. Min fråga är en variant på denna tråd. Jag har mark ca 50% av krypgrundmuren. Se bilderna Jag vill isolera utifrån men skulle gärna vilja ha en enda lösning ända nerifrån marknivån och uppåt. Idag erbjuds man med isodrän att använda en lösning under marknivå och sedan en annan ovan med en skarv däremellan. Typ Isodrän
Ess: Hej, Någon som byggt sin platta på mark med dubbla L-element enl exempel t.ex i Isoverboken sid 118? Någon som kan se några framtida problem med konceptet?
baffen2: Hej Jag ska gjuta upp ett golv i ett rum min källare och skulle ville höra era synpunkter på hur göra. Som det ser ut nu är det oisolerat under och en tunnare platta gjuten som är ganska ojämn. Det skulle funka att höja golvet ca 150 mm med tanke på takhöjd. Antar att jag borde lägga lite isolering men hur tjock måste den gjutna plattan vara, 100 mm? Hur ska jag göra med det ojämna
tihimas: Jag hittade en som heter Starka siena och ser likadan ut, men med måtten 700x350x150. Kolla starkas hemsida www.starka.se
Andersgo: Tanken är att inte ha den uppvärmd. Möjligen isolera golvet en del så att man ifall man vill isolera den kan hänga på en luftvärmepump för snabb uppvärmning. Men grundtanken är att den inte ska vara uppvärmd. Eller ska man lägga ner golvvärmeslang när man liks gjuter en platta? Men då måste man väl sätta isolerade L-balkar och isolera plattan m.m. Tanken var bara en enkel och
Macke202: Fått samma svar från tre byggare nu: Lägg plast över och sätt in en hygrometer så att man har koll. Skulle fuktvärdet ligga för högt så biter man i det sura äpplet och tar bort det. Trevlig kväll! =)
Snailman: Nån som har erfarenheter av detta? är tjälskutande mark här, så det täcks nån halvmeter utaför grunden med markisolering...
Alkemist: Ja, det har jag gjort förut. Bara undra om nån hade erfarenhet av en bra fuktspärr (duk, plast eller liknande) att sätta under betonggolvet. Fukt problemet är bara när mycket snö smälter annars är det hyfsat torrt i garaget.
dalachriser: Hejsan, I och med att jag har en kompis som har kunskap om att gjuta plattor så tänkte jag göra allt förutom grävningen. Grävningen är den enda kostnad jag ej kan påverka genom kontakter. Transport av grus/material är gratis iom att barndomsvännen kör lastbil. Själv är jag elektriker så elen är fixad och golvvärmeslangen trampar jag och kompisen ner. Det jag undrar är vad
ChrilleK: bump, ser likadant ut idag fast det verkar som fukt ofta kryper upp på den sidan när det regnar. blir mörkt
JKPK_peter: hej ! Hade en grävare hos mig förra veckan.... grävde ut 30 cm 100 kvm för garageuppfart.... det tog 1 timme.. allt beror på vad det är för grävare och maskinist... en annan grävare (3 ton) skulle ha 6 timamr på sig !!
rollo: Jag har också erfarenhet av ett liknande hus. Golvbjälkar låg nedbäddade i jord. Vi grävde ut, la plast och några stenar under varje golvbjälke. När vi la golvet lämnade vi en springa runt om, så att det blir ventilerad varmgrund. Här fanns ingen plats för krypgrund. Det är nu ca 20 år sedan och vi har inga problem med lukt eller antydan till röta eller mögel.
lars_stefan_axelsson: [citat] Lade en go, mjuk matta från IKEA i badrummet istället. Mjukt skönt ludd slår hårda varma klinkerplattor varje gång. :)
lars_stefan_axelsson: [citat] Det beror lite på grundläggningen. Ett betonggolv som ligger "direkt" på underliggande vattenhaltigt material (exv. lera som mitt hus) blir aldrig helt torrt. Det kan det inte. Idag lägger man därför ett kappilärbrytande skikt (och isolering) under golvet men förr så gjorde man inte det. Att installera golvvärme behöver inte vara lösningen, det kan tvärtom förvärra
Sataya: Hejsan Vår grund, som gjöts förra våren (juni 2008) kostade 77700 Tillbyggnad på 2 sidor av befintligt hus. Ena tillbyggnaden är på 35 kvm den andra på 48 kvm. Ingen sprängning, ingen golvärme, samt att detta är en torpargrund. Det som ingick i övrigt var en gjuten platta för en 2,4 ton tung täljstenskamin Inga övriga omkostnader. Kanske detta kan ge en liten fingervisning. Bolaget
valppi: Vi ska bygga ut huset på längden och höjden. Nya måtten blir 11,5 m långt och 6,5 m djupt. Vi har idag källare och ska bygga ut den med. På entréplan ska vi även bygga ut framsidan med 3 meter och 11,5 m längd. Alltså ca 35 m2 extra. Frågan är om vi ska göra en ny källardel på den ytan oxå eller bygga på krypgrund? Vi är inte i behov av den extra källarytan så jag tänker
MickeK: [citat] Jag tog bort nästan 10 kubik jord och har nu beställt grus. Ett lass med 0-16 är ca 8 kubik och kostar 2300kr hemkörd (avgiften för transporten är 625kr och inräknad). Kanske måste komplettera med ett par släpkärror med grus om det inte räcker till. Jag hämtade ett lass 0-16 med mitt släp igår för att lägga i kanten mot asfaltsuppfarten så den inte förstörs när
dan.westerlund: Hej! detta får bli min första fråga , har hittat allt annat genom att söka i trådar , men nu går jag bet! vi ska mura en ny källarvägg på 5*10m är det tänkt, vi velar fortfarande mellan lecablock och att gjuta den! Men nu när jag var in i bygghandeln och skulle beställa materialet så frågade han om jag hade planerat någon typ av mothåll för den längre väggen , så att den inte
nikke: jag hade fyllt upp med matjord, sen planat ut det så att lutningen blir bort från huset. skulle du ha isodrän eller motsvarande saker mot grunden hade jag fyllt ca 0.5m ut från huset med makadam, sen fyllt på med matjord som ovan... befintliga dräneringen runt huset ska ju klara av att svälja vattnet som då (när du planat ut och fått bort fall från huset)inte leds ut från huset...
Johnny Viking: Men då är det ju inte längre en bergknall utan en blandning av jord, sand, småsten och berg. Det ska endast vara... Berg.
WHUFC: [citat] Det lär ju bli en hel del isbildning annars, och det är ju inte bra att ha det rakt under utomhusmodulen. 10 liter kontinuerligt under ett dygn vid minus 15 grader, kan efter några dagar bilda ganska mycket is. Så jo, jag måste ta hand om det. Fixat och gjort. En enkel, men funktionell, stenkista några meter från anläggningen.
Supershape: Jag ska packa stenmjöl med padda (ca 75kg) för plattläggning samt poolbotten. Kommer att gräva ned 1dm isolering och vill helst gräva så grundt som möjligt. Är det någon som har erfarenhet av hur tunnt skiktet med stenmjöl(0-4mm) kan vara innan det börjar glida och bli svårt att packa stenhårt?
stelof: Tack för svar! Hur tänker du göra med ytterväggen sedan? Isolera typ isodrän och täta typ Platonmatta? Eftersom väggen är väldigt ojämn ska du putas eller gjuta den jämn? //Stefan
janwide: Har ett 60-talshus med betongplattor, typ engelsk sjösten, på gångstigarna. Funderar på att gå mot strömmen och INTE lägga tumlad betongsten. Tänker istället tvätta och ev borsta ren de befintliga plattorna från mosa och dylikt. Göra nytt underarbete och rikta upp stigarna, som sjunkigt något, så att det ser fräscht ut igen men med den ursprungliga looken. Vad bör jag göra för