Jag ska ha parkeringen mest som uppställningsplats för min båt på trailer (tot vikt 500kg) samt ett släp med minigrävaren tot vikt 1000kg, så det blir ingen tung trafik på parkeringen. Jag tänker nog lägga ett lager som du sa med lite grövre grus i botten kanske 10cm och sen 5-10 cm fint mjölaktigt grus som blir slätt och hårt. Tänker jag rätt?

Jag kan gräva bort mer jord om det krävs då jag har egen grävare och behöver dessutom jordmassor för att jämna ut gräsmatan på bakisdan,

Ja, det låter bättre. Kanske 32-64 underst o lite 0-16 överst funkar för den typen av p-yta. Försök schakta bort allt organiskt mtrl så att du är nere i alven som bör ha legat still där sen senaste istiden. Allt för att minimera sättningar... Du vill nog inte att skutan välter i sin vagga... :) Eller var det en trailer, nåväl.
/Johan

Hur seriös är en entreprenör som fakturerar ca 35000 kr för icke beställt grus som han antingen har gömt under en platta på 85m^2 i ett hål som han grävt ur efter att KA godkännt schaktbotten eller aldrig ens kört till tomten?

Turligen hade vi avtal baserat på ABS 05 där allt extraerbete och material ska vara skriftligen överenskommet och bevisbördan ligger på utföraren, inte beställaren.

Dessutom har man enligt konsumenttjänstlagen rätt till en väl specificerad faktura med separata poster om det gäller löpande arbete.

Så glöm det där med seriös entreprenör. Kanske borde jag skriva ut namnet på firman också? Men skicka ett PM med vem du är och varför du vill veta så lämnar jag gärna ut vilken entreprenör det gäller.

Visst skall entreprenörer kunna försörja sig och ta höjd för det i sina priser, men att utnyttja blåögda kunder på ett till gränsande kriminellt sätt hyser jag ingen förståelse för. Då är det fördjävligt att staten skall hålla denna branch under armarna med ROT-avdrag och dyligt i lågkonjunktur så att rötäggen ändå inte konkureras ut vilket skulle vara till förmån för de som vet vad som menas med avtal, betydelsen av toleranser på ritningar, inte bara har praktikanter på bygget emellanåt, kan ge en offert, vet hur man bör speca en faktura och gör allt de kan för att hålla vad de lovar.

Firman var anlitad just för Småhusentreprenad för grund och snickardelen av uppförandet av mitt hus och grunden för avtalet var bla husritningar, grundritningar och ABS05, så visst är ABS05 tillämpar i detta fallet. Under byggets gång har jag fått anledning att lusläsa mina avtal ett flertal gånger och med juridisk hjälp. Grundritningen avsåg om jag inte missminner mig 60cm från plattans överkant + lite djupare runt om där dräneringen skulle ligga+10 meter service ledningar (8.5m behövdes). Alla markarbeten därutöver skulle avtalas separat med beställaren och detta skriftligen enligt avtalet.
Schaktbotten 60cm under färdig platta godkändes av KA och entreprenören hävdade att det var därefter att han hade grävt ur mera och fyllt med grus för 35000.

Firman ville inte göra något skriftligt på de markarbeten vi verkligen kom överens om och naiv som jag var gick jag med på det utan att bråka. Fakturorna rörande dessa betalade jag naturligtvis utan knussel.

Jag byggde på delad entreprenad så det var inte någon husfirma som pressat några priser utan det var priser som entreprenören själv gått med på, inte för jag förstår på vilket sätt man skulle ha rätt att snåla på material eller på annat sätt inte hålla sig till avtal om man får betalning av husleverantör (efter att denne tagit sin del av kakan) istället för direkt från slutkund.

Inflyttad är jag sedan 1 Juli förra året och entreprenören gav fan i allt vad relevanta besiktningsanmärkningar var (skruvade upp ett trappräcke på ett klantigt sätt, fyllde i med tipp-EX med fel glans där de skavt färg och misslyckades med att rätta till det sneda köket). Dräneringen fyllde de igen med finkornigt material och de gav sjutton i att lägga tjälskjutande isolering runt plattan vilket var stod i avtalet. etc.

Detta har jag nu låtit åtgärda, efter tillbörlig frist + ytteligare tillmyglad tid som de fick besiktningsmannen att gå med på trots att datum var tydligt angivet i besiktningsprotokoll+ två veckor till efter utskickat rek.

Nu är jag i färd med att bygga garage och med det sätt som Enköpings Bygg & Entreprenad (Service) AB brännt mig kommer jag göra rubbet själv.

Notera att PUL gäller enbart privatpersoner och en firma kan man inte förtala så det borde vara acceptabelt att skriva ut firmanamnet här, men är det någon moderator som stör sig på det så får man gärna flytta hela tråden till forumet för entreprenadreferenser.

Redigerat:
  • Gilla
HerrP
  • Laddar…
MickeK skrev:
Jag ska ha parkeringen mest som uppställningsplats för min båt på trailer (tot vikt 500kg) samt ett släp med minigrävaren tot vikt 1000kg, så det blir ingen tung trafik på parkeringen. Jag tänker nog lägga ett lager som du sa med lite grövre grus i botten kanske 10cm och sen 5-10 cm fint mjölaktigt grus som blir slätt och hårt. Tänker jag rätt?

Jag kan gräva bort mer jord om det krävs då jag har egen grävare och behöver dessutom jordmassor för att jämna ut gräsmatan på bakisdan,
Jag tog bort nästan 10 kubik jord och har nu beställt grus. Ett lass med 0-16 är ca 8 kubik och kostar 2300kr hemkörd (avgiften för transporten är 625kr och inräknad). Kanske måste komplettera med ett par släpkärror med grus om det inte räcker till. Jag hämtade ett lass 0-16 med mitt släp igår för att lägga i kanten mot asfaltsuppfarten så den inte förstörs när lastbilen kommer. 0,5 kubik (ett släplass) kostade 250kr . Det skulle alltså bli dyrare om jag åkte själv med släp 16 gånger för att hämta 8 kubik än att ta ett lass med lastbil... 3000kr + min tid och bensin skulle det kosta mig.

Kollade på bygghandeln på A-klass tryck imp. virke för att bygga en kant/sarg mot gräsmattan innan jag lägger dit gruset. Fanns bara "stockar" i A-klass och kostade 60kr metern. Tänker köpa sten för 5,95/st (200x115x5) på byggmax istället och lägga som kantsten runt grusparkeringen. 5 stenar per meter ger meterpriset 30kr och det blir snyggare är kostar halva priset mot tryck.imp stockar . Lite mer jobb att lägga men det är det värt. Kanske inte lika stabilt men jag testar.

Totalkostnad för min 50kvm stora grusparkering intill garaget blir ca 4400kr.
Ca 25-30 timmars arbete totalt.

Grävjobb: 20cm jord (10kubik) med egen minigrävare. Jorden har jag använt att fylla ut tomten på baksidan. Kostnad 8liter diesel =100kr
Markduk: 700kr
Grus 0-16, 10kubik : Ca 3000kr
Kantsten 20 meter: 600kr
Totalt.: 4400kr

Själv är bäste dräng ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.