M
Mats: Fixar rubriken för säkerhetsskull även om den här var roligare
8 svar · 2,6k läst
M
Mats: Isodränen isolerar ju också men ska du ha en vanlig platta så har du ju minst 20 cm isolering redan och isodrän är inte direkt gratis heller
12 svar · 3,2k läst
T
Tommyboy: bjälklag: http://www.ullersund.se/Huset/Tillbygget/Stommen/slides/IMG_0361.html Kika runt bland bilderna så får du förhppningsvis tips
8 svar · 2,7k läst
A
Aknot: Perfekt - tack alla - nu känns det mycket bättre med dessa "porösa tingestar". Har formplyfa liggandes i bitar, gör mellanläg av dessa och oljar in först. Då bör det stå iaf 5 år här på slätten :D
5 svar · 11,4k läst
J
John J: [citat] Mailat :)
11 svar · 13,0k läst
C
carita68: Här kommer lite bilder på hur det ser ut i dagsläget...
10 svar · 1,8k läst
·
K
Kenne: Tycker du ska sätta podrän 70mm +fiberduk som skydd utan på.. Ny dränerig och dagvatten.. Glöm inte å slipa bort ev tjära man använde förr så betongen kan andas.. Sen har du en källare du kommer att trivas i! Kommer höja medel tempen och få ett bättre klimat!
12 svar · 6,7k läst
LAINE
LAINE: Finns ju rondeller att slipa asfalt med, borde funka.
3 svar · 13,6k läst
K
kickassford: anlitade en entreprenadfirma som håller på å dränerar om huset och även byte av avloppsrör.. huset är 1½ plans villa från sent 40-tal med källare. dock är huset utbyggt på platta på mark. vi avtalade muntligt om att vi ville ha hela huset dränerat samt byte av avloppsrör. vi visade var i källaren det kommer in vatten och dom var väl medvetna om utbyggnaden.. vi kom överrens om
0 svar · 3,0k läst
T
Torpet: Hej Har för några dagar sedan upptäckt skador i grunden på vårt fritidshus som är ett äldre torp, skadorna är orsakade av grävling. De har rivit ner isolering gjort gångar i isoleringen samt trossbotten skivor/brädor. Det troliga är att det finns gångar i marken med. Har haft dit en besiktningsman från försäkringsbolaget som säger att de skall ta skadan som en försäkringsskada
0 svar · 3,5k läst
P
phosforos: Hej allihop! Min första post på forumet, har hängt här ett tag och kikat.. Så till min fråga (och jag lovar att det kommer fler!) :mitt/vårat hus är byggt på en stenig och bergig tomt och jag har grävt upp runt huset och hittat ett antal problematiska områden runt grunden. Bland annat ett ställe där två bergknallar bildar en kil in mot underkanten på grunden där vattnet ligger
0 svar · 1,6k läst
Snailman
Snailman: har för mig att man kan se det mesta här.... http://nytthus.blogg.se/
1 svar · 2,8k läst
M
mumse: Isola har ju en sockelisolering, vet inte om den kan vara något... http://www.isola.se/products/grunnmursplater/platon_sockelisolering
3 svar · 2,3k läst
A
Anits83: Hoppas det är någon som har ett hum om vad de olika grunderna kostar. Och då menar jag en vanlig platta på mark vs en djup grund. Med en djup grund menar jag källare :) Vad kostar det?
0 svar · 1,1k läst
P
pellepite: Kom på att jag inte kommer att köpa såna kantbalkar iaf. Kommer att bli supergrund. Anledningen till detta är att det är enkelt smidigt och skapligt billigt...
14 svar · 4,1k läst
·
E
El_-micke: " Helt suveräna! Ingen matta eller nått, bara skivor och sen återfyllde med befintliga massor."....fiberduk utanför mattan får man hoppas att du hade iaf
5 svar · 9,9k läst
T
TonyT: Behöver gjuta en aluminium detalj som gått sönder. MÅSTE få tag på Gjutsand eller något annat som jag kan föra en form av. har den gamla delen så att jag kan göra formen efter den. dvs kunna sänka ner detaljen i tex Gjutsand för att få till konturerna och som sen härdar efter att jag tagit bort detaljen. Snälla..det MÅSTE väl finnas NÅGONSTANS i Göteborg där som säljer något
8 svar · 16,2k läst
zappafan
zappafan: Tyvärr dax att dränera ett gammalt hus (1927) en av frågorna, finns en nyare utbyggnad (36 kvm) där det inte är källare måste man ändå gräva lika djupt? & så är det nog inte dom jämnaste källarväggarna ("stenkista" på vissa delar av insidan av källare) hoppas det går att använda platon-matta i alla fall. (höjd inne ca 1.70cm) grannen dränerade för x antal år sedan
0 svar · 1,2k läst
K
kurre_kul: Vet inte om detta kanske ska ligga under byggnadsmaterial/byggteknik... Jag har köpt hus byggt -94 med krypgrund (Betongväggar och grusunderlag). Vi blev tipsade om att vi ska isolera väggarna för att undvika temperaturskillnader, kondens m.m. i grunden. Under gruset på marken ligger det plast och det finns inga fuktskador, lukt eller så. Men nu har jag hört lite olika, vad är bäst?: 1)
0 svar · 1,1k läst
S
Sailorman: Hej. Enligt den info som vi har fått inför vårt dräneringsprojekt, liten villa på Lidingö, så finns det tappvatten, avlopp och dagvatten anslutningar tillgängliga att koppla in sig på för det flesta tomter på ön.
3 svar · 2,0k läst
A
Anelfa: Vi börjar med kobenet! Stugan är helt okej för att vara så gammal. Den är rejält byggd i övrigt, bortsett från golvet. Vi får se vad som gömmer sig.....
3 svar · 1,3k läst
Z
zaggay: Hej ! Jag är en kolonistugeägare i behov lite goda råd !!! Situationen är denna : I stockholm har jag en kolonistuga från 40-talet. Källaren är murad med betonggolv. Antagligen finns det någon slags fuktspärr och dränering men hur det ser ut vet jag ej. Källaren blev rätt ofta fuktig och rent ut sagt översvämmad när jag var yngre men senaste åren då jag haft hand om den så har
0 svar · 1,4k läst
T
thalle: Bigbag verkar funkar, får kolla med dom. Märsta förenade tar bara enmot "rena" massor. I värsta fall få jag sortera, det handlar inte om så mycket betong.
3 svar · 4,2k läst
I
IngerB: Vi gjöt bara en ram, ungefär 15 cm hög och 30 cm bred, som vi sedan murade lecamuren på. Det är ingen platta i botten, alltså, utan bara en faslig massa makadam. Fyllnadsmassorna består av allt möjligt skräp i botten, som betongklumpar och gamla trädgårdsplattor, och över det ganska många kubikmeter makadam. Anledningen till att vi gjorde så här är helt enkelt att det var det
7 svar · 6,8k läst
·
P
pellepite: Då kanske det blev overkill att lägga duken mellan sanden och makadamen, men hellre onödigt bra bra än inte bra.... kostar ju inte många kronor så jag tyckte det var lika bra. // Per
9 svar · 2,5k läst
A
anaitis: Överallt!
1 svar · 1,0k läst
·
A
1 svar · 1,0k läst
·
N
Nyckelmossen: Grus och cement ? Närkefrakt ? Engströms ?
1 svar · 3,3k läst
D
d_nilsson: Ja precis, fyll upp runt kanterna med singel eller makadam så att du inte får fuktig jord/lera hela vägen fram till plattan.
4 svar · 1,2k läst
P
Peter_K: I Aftonbladets Hem&Trädgård finns en bra artikel om dränering. Särskilt om det där med brunnar osv. Stod inte så mycket om isolering utan mest om hur rören ska ligga och hur man anslutar mot dagvatten systemet.
0 svar · 815 läst
H
Helen mT&S: Då är det nog värt pengarna att köpa isolerade sockelelement
4 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.