A
Abbendix: Bra tips här:) Spär på med några frågor då jag i veckan ska lägga dränering runt mitt nybygge. Novis som jag är undrar jag hur hålen i slangen ska ligga bäst. Har DSA rör med 3 hål. Gissar att ett hål ska peka uppåt och de andra två nedåt åt sidorna!?! Sen har jag läst att den ska ligga ca. 200mm under platta men hur långt ut från plattan?
7 svar · 3,8k läst
M
monsterbyggare: Hej, Hur armerar man vid voterna i hörnen för att det ska bli bäst ur hållfasthetssynpunkt? Det verkar vara så olika från fall till fall. Tacksam för lite synpunkter.
0 svar · 872 läst
M
Mats: Mja eller underst :) Jag brukar säga 10-15 cm bra jord längst upp. UNder det kan man fylla med lite "gott och blandat" vanliga schaktmassor utan alltför stora stenar är bra, min definition på för stora stenar är att man inte kan gräva upp dem för hand när man vill sätta ett träd just där. Under det kan man fylla med gröre sten eller vad man nu råkar ha att tillgå.
3 svar · 7,3k läst
·
N
Nyckelmossen: Man får göra en geoteknisk undersökning. Antingen så provborrar/sonderar man marken på några utvalda ställen och får på så vis en uppfattning vad som finns i backen. Ett annat alternativ är att man tar kontakt med någon grävmaskinsfirma som kan komma och gräva några provgropar på utvalda platser. Jag tror att båda alternativen har likvärdig prislapp om man inte bor helt ute i
1 svar · 3,9k läst
M
Mankan: Hej! Glöm vinkelslip, det dammar så in i h-vete att du tappar sikten på bara några sekunder! När jag gjorde samma sak i min källare förra året (15 kvm) så hyrde jag en maskin från hyreshuset som bara fräste bort färgen, Den dammar också hyfsat mycket, men med den medföljande dammsugaren ansluten blev det minimalt i jämförelse. Betonghandytfräs kallas den. Mycket enkel att arbeta
1 svar · 2,6k läst
W
WAR: Skulle gissa på att det börjar bli dags igen
1 svar · 3,9k läst
P
pellepite: Ingen som har några synpunkter eller idéer? // Per
1 svar · 2,4k läst
·
A
anivle: Vi vill påbörja ett husbygge till hösten, och beslutat oss för att anlita ett företag som kan bygga källaren/grun/utgrävning. För att sedan anlita en huslevrantör. Någon som vet firmor som gör en komplett källarvåning med sprängning/utgrävning? Finns det instrument för att se hur berget under går (dvs om det krävs sprängning)? Någon med erfarenheter tipps att dela med sig om
0 svar · 1,0k läst
L
Lasse99: Asfaltkross och fräsmassor innehåller bindemedel vilket gör dom instabila vid tjockare lager. Satsa istället på bärlager 0-40 eller grövre beroende på hur mycket som ska fyllas. Som slitlager passar asfaltkross alldeles utmärkt
4 svar · 5,7k läst
W
wsp: Hejsan, är i farten med att bygga altan på framsidan. Blir ca 40 kvm. Tänkte anlita en granne med grävmaskin för att gräva bort översta gräslagret och sedan fylla upp med singel. Vill även anlita honom för att "hyvla" till vår uppfart. Den består idag av hårt packat sten/sand/lera/grus, men har efter 25 år fått en viss grön beklädnad i form av ogräs mm. Min tanke är att jämna
0 svar · 1,4k läst
M
maskin: Skall dränera om huset (med källare) och undrar om någon känner till någon firma i skaraborg trakten som gör bra jobb?
0 svar · 859 läst
K
kongo_lasse: Hej Tror inte detta är något problem men måste ändå höra med er innan vi sätter igång! Har en källare på ett 1½-plans villa. Fönsterna i källaren (5 st) är ca 0,5m höga. Har nu tänkte att gräva undan lite av marken på ena sidan av huset och då byta till lite högre fönster (kanske 1m höga). Kan detta va något problem när det gäller bärigheten? Jag tänker som så att
0 svar · 1,3k läst
M
Maeckie: Ni kan sluta klia geniknölarna nu och avskriva det som okunnig, nybliven husägare :)
1 svar · 855 läst
M
magnus82: Tackar för den länken. mkt bra beskrivet..
4 svar · 2,7k läst
S
Sniper: Hej kära folk! Efter min fars död 04 fick jag nyligen ärva en stor egendom på 1HK, dvs10 000 Kvm. Tomten befinner sig i utlandet. Jag och min fru har tänkt bygga ett stort 2 ½ vånings hus på 500kvm med en källare. Jag vet att golvåsarna ska vara på 60 cm CC samma med reglarna, Takåsarna på 120 cm CC. Jag vet också att golvåsarna ska sitta fast på källargrunden med spikplugg, men
0 svar · 921 läst
M
magentis: [citat] Frisk vågat, hälften vunnit, brukar det ju heta.. Men att bygga i en slänt, utan att veta markförhållandena känns lite väl vågat. På plana backen är det väl okey, men i en slänt vill iaf jag veta vad lite mer... Att det finns dom som chansar vilt, har vi gott om bevis på.., hela villakvarter har gett sig iväg neråt, när det "omöjliga" har hänt. Min åsikt är att, ska
3 svar · 2,4k läst
F
Fishermansfriend: Beror på hur det ser ut.Jag skulle rekommendera en bra bok som heter "Åtgärder mot fukt i krypgrundsgrunder"av Olle Åberg.Den tar upp olika tekniker vid ombyggnad. Själv håller jag på med min krypgrund.Lutar åt att testa att bygga om till en variant av varmbjälklag.
1 svar · 2,1k läst
A
AnRed: Jovisst var det S48 jag menade. I mitt fall fanns inget behov av flytspackel, garageplattan var ok som den var. Jag tyckte även det var overkill att använda tätskikt på hela golvet i förrådet. Det fick räcka med remsa/tätskikt efter kanterna och en bit upp på väggen samt vid golvbrunnen.
11 svar · 2,7k läst
A
anaitis: Rätt tänkt. Grundlägg sektionsvis. Var noga med höjdskillnaden mellan sektionerna.
1 svar · 2,2k läst
A
anaitis: 1) 1987 - det kan vara byggt med båda metoderna. Underliggande isolerng började anv runt 1980, men byggbranschen tar tid på sig när det gäller att byta teknik. Enklast kollar du genom att kolla hur det ser ut under övergolvet. Ett litet hål under en garderob tex. Ibland kan det räcka med ett borrhål så man kan sondera med en metallpinne. Isolerningen känner man lätt.
1 svar · 1,4k läst
R
Ring: Lera kan ju sjunka kraftigt om man förändrar grundvattenförhållanden så även dräneringen kan ha gjort sitt. Kontakta en geotekniker som kan undersöka bakomliggande orsak till husets lägesförändring.
2 svar · 1,3k läst
J
john_l: Vad för material använder man för att göra en lucka som täcker inspektionshålet i grunden? Hålet är cirka 700x600 och cirka 75% av luckan kommer att befinna sig under jord. Kan man använda minerit och sen dra på ett par tryckta bräder på baksidan för stadga? /John
0 svar · 802 läst
W
wallen: Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig råd om följande: Pga en knögglig platta har jag lagt cellplastskivor ovanpå lecakulor. Jag tycker jag fått till det rätt bra men visst finns det en viss felx på vissa ställen i cellplasten. Det gör mig lite orrolig då jag endast kan gjuta in golvvärmerören (vatten) i totalt 4-5cm. Min fråga är därför om jag ska armera både ovanpå och
0 svar · 845 läst
M
Mats: Tycker det låter helt ok. Man vill ju ha minst tio cm grus som brytande skickt och om jag förstår dig rätt så får du ju det ovanför rören i stort sett. 8-16 är bra drängrus för jobbet tycker jag
1 svar · 1,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hmmm, utan att egentligen veta ... Cellplasten har ju lite långtidsdeformation under last, en eller nån enstaka %. Det borde ju betyda att när plattan väl är gjuten och huset rest så har dina eventuella hålrum försvunnit och plattan har förhoppningsvis ett ganska jämt utbrett stöd under sig, från frigoliten.
4 svar · 1,7k läst
N
nikke: [citat] det beror på vad du har för grund, själva utbygget är av lecablock, i dem satte jag Lättbetongplugg köpta på biltema nr:86-777 finns i olika storlekar, mina var lite större än de som är på bilden, sen användes franska träskruv, det drog ordentligt... på befintligga huset är det betong, kommer att sätta expanderbult nr:19-922 köptes in för att få den att sitta. det jag
14 svar · 2,1k läst
M
Memnok: Beror, såklart på storleken på ditt hus. Men med 200mm isolering vilket vi satte, blev materialkostnaden för isodränet och tillhörande dränering och småplock cirka 45 000 för 44 löpmeter och isodrän på cirka 1,80 i höjd..... Med jobbet som inkluderade byte av vatten, avlopp och inkommande el samt planering av ytor landar vi på cirka 90 000 totalt. Så helt orimligt är ju inte
1 svar · 1,6k läst
S
SaabAero: [citat] Så är det gjort hos oss och det verkar funka :confused: Om det alltid funkat är tveksamt då det är draget plastör från den odränerade sidan, över golvet och ut till dräneringen.. Plaströren är alltså förlagda ovanpå betongplattan och sedan är det isolerat och lagt ett flytande golv ovanpå. Vi har haft problem med vatten på golvet men det kom in genom väggen strax under
4 svar · 3,9k läst
·
L
LOS: Jag fick igår se ett annat äldre dikningsprojekt i andra ändan av byn igår. Familjen jag träffade berättade hur vägföreningen (=vägföreningens "starke" man) hade krävt att man skulle ta bort sin granhäck för att det skulle grävas ett dike. Man hade dock inte gjort något åt vägen. Diket är torrt, och vattnet fortsätter att rinna på vägen. Jag hoppas vi kan få lite mer
13 svar · 10,4k läst
A
anaitis: [citat] Går bra. Men risken är att skummet tränger ut ur fogarna så det blir fult.
5 svar · 22,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.