9 154 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Vintertäckning av gjuten platta?
Har en gjuten platta som skall täckas över vintern för att bebyggas i April. Tänkte använda mig av lättviktspresenningar. Undrar nu vad man lämpligast har mellan betongen och presseningen så att plattan tillåts ventilera bort fukt? Pratade med en bonde angående halm men han sa att halmen kunde släppa sporer som kunde gro i fukten. Inte för att det blir något sädesfält men organiskt skit vill jag om möjligt slippa.
Kommer att ha bildäck över uppstickande avlopp som jag även rullar in RIR:en i. Kommer nog även snickra ett "hus" av lastpallar över alla stigare i pannrummet (gv, tappv mm).
Eventuella andra förslag med bilden som utgångspunkt??
Mvh Mattias

Kommer att ha bildäck över uppstickande avlopp som jag även rullar in RIR:en i. Kommer nog även snickra ett "hus" av lastpallar över alla stigare i pannrummet (gv, tappv mm).
Eventuella andra förslag med bilden som utgångspunkt??
Mvh Mattias
Nej mina byggare sa att det inte behövdes i detta fall utan först då betongkonstruktionen skall stå varaktigt i väder och vind och köldgrader men det är en intressant input, skall ta ytterligare ett snack med byggarna.Byggaren skrev:
Fast betongen har ju brunnit i 17 dagar redan och merparten av denna tid med regn borde inte det räcka?? Betongleverantören sa att man kunde vara helt trygg om man klarade sig från frysgrader de två första veckornaefter gjutning. Vi har haft mellan 5 och 10 grader. På den tiden ska betongen (enl leverantören) ha upnått si och så många MPa och därmed klara vidare frysning. Huset iunder byggnation i bakgrunden av bilden fick sin grund gjuten dagen innan den tidigare köldperioden slog till här i skåne. Den stod otäckt i en vecka med frysgrader, kan den ha fått sämre egenskaper? (känner paret som skall flytta in i det huset)Byggaren skrev:Eftersom plattan kommer att vara ouppvärmd (kemiskt utvecklar btg. som 'brinner' värme, men den är försumbar för det här ändamålet och merparten av den har redan avgått i det skick som bilden visar) är det risk för nedfrysning/tjälning under den om den ska stå så ända till april. (Jag hade väntat att gjuta tills våren var här och bygget skulle fortsätta. Varför så bråttom?)
Anledningen till att jag inte väntade till våren och gjuta var att jag inte ville låta formarna stå täckta över vintern. Jag hade redan börjat forma då stomresarfirman meddelade att dom inte kunde ta sig an stomresningen förrän v7. Jag ville dock inte bygga huset under kallaste vintern då jag ska bygga med lättbetong. Byggfirman sa att det inte var några problem då dom använde gasol för att värma blocken, men jag är ändå lite orolig och väljer att vänta. Detta är då sagt av en byggfirma som reser många hus årligen åt Örementhus.
Kan man inte köra golvvärmen istället? Glykolblandat och övertäckt enligt dina förslag givetvisByggaren skrev:Jag skulle därför lägga plåt- eller träreglar (c/c 30 cm) på högkant över hela plattan, täcka med hyrda plastade isoler-/btg.täckmattor och tunga galonpresenningar (så att inte blåsten blåser av dem) och sätta en liten el-aerotemper (2 kW räcker) med fläkt under täckningen för att hålla cirkulation på luften och frostgraderna borta. Alternativt sätta tält över och fortsätta bygget med en byggtork som blåser in varmluft.
Samtliga hörn kommer att kälisoleras med cellplast. Grunden kommer att kringfyllas med lägre kälskjutande material innan vintern det kommer då vara minst 80 cm med grus och singel ovanför den kälskjutande leran. Borde inte det räcka?Byggaren skrev:
Låter som en hyffsat rimlig metod!Byggaren skrev:Du kan också chansa att täcka plattan med byggplastfolie (som håller kvar fukten i btg.en) och på plasten lägga hela balar med halm och över dem tunga galonpresenningar. Halmen isolerar bra, eller rättare sagt: den stillastående luften i stråna. Och några problem lär det inte bli med groende och så eftersom halmen inte kommer att ligga i direktkontakt med btg.en. Men se till att halmen täcker minst en meter utanför plattan också, annars är risken för uppfrysning/sättning inte eliminerad.
Tackar för svaren!
Mvh Mattias
Klicka här för att svara