23 585 läst ·
23 svar
24k läst
23 svar
Kan jag blanda eternitplattor i fyllnadsmassor?
Sida 1 av 2
Har kanske 5-10kg eternitplattor som ligger på tomten som jag tänkte gör mig av med. Tyvärr är det ganska stora och svåra att själv handskas med. Vill inte gärna bryta i dom för att kunna förpacka dem. Läste någonstans att det var ofarligt att gräva ner plattorna och att asbesten inte utgör någon fara då.
Hur ligger det till?
Hur ligger det till?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Har du långt till sopstation? Är det inte mer än 5-10kg kanske det är smidigast.
Är det inte rätt kinkigt med vad man får göra med sådana där?
Är det inte rätt kinkigt med vad man får göra med sådana där?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag bryr mig främst inte om vad som är kinkigt utan om det kan vara skadligt för oss som bor där eller naturen.galaxenspresident skrev:
De är ganska stora till ytan så om jag ska köra det till sopstationen måste jag bryta isär dem och det är inte någon höjdare har jag förstått. Därför undrar jag om det funkar att gräva ner dem.
Om du kör dom till soptipp/deponi så tar dom han om asbesten genom att slutförvara det.
Slutförvaringen går till på det viset att det grävs ner på ett bestämt ställe, det stället ska sen ligga orört för tid och evighet.
Slutförvaringen går till på det viset att det grävs ner på ett bestämt ställe, det stället ska sen ligga orört för tid och evighet.
Att gräva ner dem löser ju bara ditt problem. Längre fram när någon annan kommer och gräver i skräpet är det ju inte säkert att de fattar vad det handlar om och hanterar det helt felaktigt. Antingen tar du och hanterar plattorna med de skydd som är bra att ha, eller så låter du någon stackare längre fram stå med problemet.
Jag röstar på att du skaffar den utrustning som krävs och kör det till tippen.
Edit: Rent krasst behöver man väl inte ha världens skyddsutrustning för att knäcka ett par eternitplattor. För hur många är det som håller andan när man tankar gräsklipparen/motorsågen eller har fullgott andningsskydd varje gång man slipar (speciellt MDF), hanterar lösningsmedel eller pysslar med allt annat som är mer eller mindre hälsovådligt?
Jag röstar på att du skaffar den utrustning som krävs och kör det till tippen.
Edit: Rent krasst behöver man väl inte ha världens skyddsutrustning för att knäcka ett par eternitplattor. För hur många är det som håller andan när man tankar gräsklipparen/motorsågen eller har fullgott andningsskydd varje gång man slipar (speciellt MDF), hanterar lösningsmedel eller pysslar med allt annat som är mer eller mindre hälsovådligt?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Det var liksom det jag menade.Danne12345 skrev:
Om det inte är mer än 5-10kg det rör sig om så kan det väl inte var så mycket mer hanterande att köra det till sopstation så får det grävas ner på ett dokumenterat ställe än att gräva ner det på plats? Eller är det något jag missar?
galaxenspresident skrev:
Det är inte vikten som är problemet utan storleken på plattorna. De går inte in i bilen utan jag måste eventuellt bryta sönder eterniten i mindre bitar (risk för asbestdam) och jag vill helst inte ha in det i bilen, eller bli utsatt för det vid hanteringen. Det blir helt enkelt omständligt att fixa till, därav min fråga.
På vilket sätt är det skadligt/hälsovådligt att gräva ner det på egen mark förresten?
Men jag tackar för allas svar, och får se till att lösa transporten och hanteringen på något vettigt sätt.
Det bökiga är ju att man måste förpacka dem väl och försluta dem innan man får lämna in. Om man bara kunde kastat skiten som de var skulle det varit lätt, men när de är så stora och ska förpackas blir det bökigt. Men det får fixas på något sätt. Jag vill ju inte sätta käppar i hjulet för framtida ägare som ska göra arkeologiska utgrävningar på tomtensad_ant skrev: