Hej, har köpt ett torp från slutet av 1800-talet som av mäklaren benämndes som rivningsobjekt (köpte alltså stället för att bygga nytt). Nu har jag inspekterat huset och vad jag kan se så är huset i mycket bra skick förutom att golvet är helt ruttet. Troligtvis har de totalrenoverat torpet för c:a 15 år sedan och då lagt in ett linoliumgolv. Därefter har ägarna dött och torpet stått tillbommat tills nu. Leker nu med tanken att renovera upp torpet och bygga ut istället för att bygga nytt. Jag förstår att jag får riva ut hela golvet och kolla grund och stenar men min fråga är, hur gör jag när allt dåligt är borta och ersatt med friskt trä. Gräva ut och fylla med vad?
Någon som kan råda?

hej, låter som ett spännande projekt! Jag har precis gått igenom en liknande renovering av vårt nuvarande hus. Huset har en stengrund men grunden hade fyllts med vad man hade, jord, spån mm och sedan ett lager aska överst. I detta hade man lagt golvreglarna och sedan golvet direkt på reglarna, dvs "jorden" låg upp mot undersidan av golvet, med åren hade reglarna rutnat och golvet lika så.

Jag stod mellan lite olika val:
* Gräva ur, singla, isolera och gjuta igen, lägga golv på betongen
* Bygga krypgrund, gräva ur, ta upp ventilationshål singla, lägga plast, bygga bjälklag, isolera och sen lägga golv.
* Gräva ur en litegran, fylla på med lecakulor, lägga reglarna i lecakulor och sen lägga golv.

Alla är säker funktionellaur olika synvinkar, och måste avvägas mot huset, grunden, marken, dräninging och alla andra faktorer som kan spela in.
Jag valde i alla fall att gräva ur och göra krypgrund, som sedan visade sig vara lite fuktig så jag satte igen alla gluggar, isolerade och satte in en sorbitionsavfuktare.
Jag tyckte att det var skönt att kunna komma ner i grunden och hålla koll på vad som händer där, vilket visade sig vara klokt då jag behövde avfuktare.

Du får nog också räkna med att byta syllen, allså den nedersta "stocken" runt om huset, den som grunden vilar mot. Det fick jag göra. Här finns det även olika lösningar, lufta huset och måtta in en ny stock. Eller regla upp små kortlingar som bär upp stockarna ovan, denna metod passar bra om man inte skall ha stockar synliga invändigt eller utvändigt. Kolla byggbeskrivning på: http://www.tenico.nu/timmervagg_4/tips61.htm
Jag gjorde detta innefrån och kunde ha kvar ytterpanelen, bara släppa på nedersta delen. När den nya syllen var på plats var det bara att slå i spikarna igen, snabbt och enkelt gick det!

Mycket tack för utförligt svar. Skall riva ut golvet de kommande veckorna och då visar det sig vad som döljer sig under linoliummattan.

Jag har också erfarenhet av ett liknande hus. Golvbjälkar låg nedbäddade i jord. Vi grävde ut, la plast och några stenar under varje golvbjälke. När vi la golvet lämnade vi en springa runt om, så att det blir ventilerad varmgrund. Här fanns ingen plats för krypgrund. Det är nu ca 20 år sedan och vi har inga problem med lukt eller antydan till röta eller mögel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.