Hej!

Var och tittade på ett hus igår där det fanns mögel i källaren. Nu hade säljaren redan tagit upp detta i saker som behövde åtgärdas, och även att det fanns behov att dränera. Men man blir lite osäker på vad detta kommer kosta. Speciellt när det gäller mögel. Där känner jag mig osäker på kostnaden för att åtgärda detta.
Skulle vara väldigt tacksam om någon hjälpa mig att uppskatta kostnaden, eller om man kanske till och med ska undvika sådana hus?

Byggnadstyp: 1½-plansvilla i vinkel med ½-källare
Byggnadsår: 1800 talet renoverad 1991-96
Grundläggning: Torpargrund/källare
Grundmur: Betong
Stomme: Timmer

mogel.jpg
mogel2.jpg
mogel3.jpg

Tar man bara bort allt organiskt material i källaren så får det ju vara hur blött som hellst utan att det möglar. Där verkar det ju vara betongväggar så då möglar det ju bara i damm och annat skräp som ligger där. Städa rejält känns som steg ett.
Rent allmänt så är folk över lag aldelens för hariga när det gäller mögel. Ta bort förutsättningarna så försvinlner också möglet. Då kan man välja om man tar bort fukten, det organiska materialet som det möglar i eller båda delarna.

Tar upp ämnet igen.

Vi ska inte inreda källaren för att bo i, utan använda den för förvaring o dyligt. Det är 1/2 källare på ett suterängshus som ligger nära havet (kanske ca 700 m från havet). Den ligger på höjden med sluttning ner mot vattnet.

Vi tänkte börja med att sanera bort möglet o tvätta rent källaren med mögeltvätt och sedan installera element. Sedan om något år eller två så ska vi dränera om huset.
Tycker ni att denna åtgärd går bra, eller anser ni att man måste direkt dränera det första man gör?

MVH
Jonas

S
OBS! Jag är ingen expert på detta.
Men om du sätter in element som får vattnet att dunsta så finns det risk att du får ökat flöde eftersom du då öppnar upp för mer vatten att tränga igenom. Börja med att lösa problemet, dränera om huset, sedan kan du vänta med att sätta in element och fixa iordning där nere men att dränera först är nog ett smart val!
Tänk på att verandor uteplatser och annat i nära anslutning till sockeln på huset måste/bör rivas när du dränerar om, värt att tänka på i prissättningen på huset så att säga..

OK, men man borde väl kunna vänta till nästa sommar med dräneringen? Tänkte på att använda ROT-avdraget i år till annat.

Klart du kan vänta men jag hade börjat med att fixa så vattnet leds bort från huset.

Var och tittade i källaren igen idag och det var ännu er mögel än förrut, vilket kanske inte är konstigt då det varit mer vattenflöde pga snösmältning. Men det var mögel på botten av nästan alla väggar samt att det var mögel i golvet i sprickor etc.

Nu är frågan, räcker det med att dränera för att få bort problemet eller måste man riva upp också? Källaren är inte inredd.

Frågan är ju också om det någonsin tidigare gjorts någon dränering av huset då det är ett sådant gammalt hus.

Är det bara betong och andra oorganiska materiel i källarväggen så bör det räcka sten och betong möglar ju ej. Dränera om ta sedan och tvätta bort möglet med boracol.

Ja det är bara betong och sten i källaren på väggar och golv. Hörde av en kompis att han var tvungen att riva upp golvet och installera värmeslinger för att hålla det torrt. Det känns ju tungt om man måste slita upp golvet också.

Hemmakatten
Källarväggarna är kanske målade med olämplig färg som inte släpper igenom fukt? Det kan kanske t.o.m. vara väggfärgen som möglet växer på?

Jag säger det igen.... Betong möglar inte. Du har organiskt material i källaren som möglar. Tar du bort det organiska materialet så försvinner möglet oavsett om så hela piteåälven rinner igenom din källare. Så att dränera måste du inte för att bli av med möglet. Men sen kanske man vill ha torrare pga att man gillar ett inomhusklimat som inte är som en droppstensgrotta, men det är nåt annat än mögelproblem.

Forward skrev:
Ja det är bara betong och sten i källaren på väggar och golv. Hörde av en kompis att han var tvungen att riva upp golvet och installera värmeslinger för att hålla det torrt. Det känns ju tungt om man måste slita upp golvet också.
Det beror lite på grundläggningen. Ett betonggolv som ligger "direkt" på underliggande vattenhaltigt material (exv. lera som mitt hus) blir aldrig helt torrt. Det kan det inte. Idag lägger man därför ett kappilärbrytande skikt (och isolering) under golvet men förr så gjorde man inte det.

Att installera golvvärme behöver inte vara lösningen, det kan tvärtom förvärra problemen genom att trycka undan fukt under plattan upp i väggarna istället. Så om du skall göra det så räkna med att gräva ur ordentligt under och lägga isolering också. Helt plötsligt så pratar vi om ett flera storleksordningar större jobb än att bara montera några radiatorer. Själv så behöver jag också dränera om (mycket för isoleringens skull) men bara radiatorer samt mekanisk frånluftsventilation gjorde mycket för att göra källaren betydligt torrare. (Nästa lite för torr, har fått lite för stor fukttransport genom vissa känsliga väggpartier.)

Lite mögel längst nere mellan platta och vägg är inte hela världen att bli av med. Se som sagt bara till att du har oorganiska material (regla inte upp några väggar och golv) som kan transportera fukt inga plastmattor o dyl. Klinker är bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.