Hej, har sökt men inte hittat något bra svar...
Jag har ett hus med (murad) krypgrund + att mitt bjälklag är i betong. Jag har lite för hög RF nere i krypgrunden och väggarna är blöta. Den första åtgärden som snart ska göras är att lägga ut plast på sanden som jag har i krypen (kommer inte att slänga in en massa makadam då jag tycker det blir onödigt dyrt + att det är sand som ligger där inne redan). Jag hoppas detta kommer ge mig lite lägre RF, men funderar ändå på att isolera krypgrundsväggarna utifrån.
Som jag har förstått det hela så finns det 3 varianter.
1. Planton + dränering
2. ISODRÄN/pordrän etc.. + dränering
3. Spårad cellplast + dränering.
Planton är helt uteslutet då jag även vill ha den isolerade funktionen som cellplasten/isodrän ger.
Men frågan jag har är...Vilket ska man använda...Spårad cellplast eller ISODRÄN?
Jag har fått för mig att det blir billigare med spårad cellplast (för krypgrunder)?
Kan man limma fast ISODRÄN/spårad cellpalsten med typ PL200 (mot grunden)?
Jag har ett hus med (murad) krypgrund + att mitt bjälklag är i betong. Jag har lite för hög RF nere i krypgrunden och väggarna är blöta. Den första åtgärden som snart ska göras är att lägga ut plast på sanden som jag har i krypen (kommer inte att slänga in en massa makadam då jag tycker det blir onödigt dyrt + att det är sand som ligger där inne redan). Jag hoppas detta kommer ge mig lite lägre RF, men funderar ändå på att isolera krypgrundsväggarna utifrån.
Som jag har förstått det hela så finns det 3 varianter.
1. Planton + dränering
2. ISODRÄN/pordrän etc.. + dränering
3. Spårad cellplast + dränering.
Planton är helt uteslutet då jag även vill ha den isolerade funktionen som cellplasten/isodrän ger.
Men frågan jag har är...Vilket ska man använda...Spårad cellplast eller ISODRÄN?
Jag har fått för mig att det blir billigare med spårad cellplast (för krypgrunder)?
Kan man limma fast ISODRÄN/spårad cellpalsten med typ PL200 (mot grunden)?
Redigerat:
Naktdelen med sand är att det tar låååång tid innan sanden torkar.. en grushög torkar ut mycket snabbare.. Gruset är bättre på att drännera änn sanden.
Det går bra att limma fast isodränet mot krypgrunden. annars så kör man med plast plugg en i varje skiva. Det fungerar mycket smidigt!!!
Spårad cellplast tror jag är en sämmre lösning änn isodrän.
Platon kan man också isolera, fast man gör det utanpå platonmattan.
Det går bra att limma fast isodränet mot krypgrunden. annars så kör man med plast plugg en i varje skiva. Det fungerar mycket smidigt!!!
Spårad cellplast tror jag är en sämmre lösning änn isodrän.
Platon kan man också isolera, fast man gör det utanpå platonmattan.
tack för svar...jag har just rensat klart och jämnat ut krypen...ska så snart jag får lite tid över, gå ner och plasta...det hade varit trevligt med grus eller makadam, men jag tror inte att det är nödvändigt, men skulle det visa sig att det blir mkt blött under plasten så får jag väl göra om, gör rätt 
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Lyfter denna tråden då jag just håller på med samma sak.
Min fråga är en variant på denna tråd.
Jag har mark ca 50% av krypgrundmuren. Se bilderna
Jag vill isolera utifrån men skulle gärna vilja ha en enda lösning ända nerifrån marknivån och uppåt. Idag erbjuds man med isodrän att använda en lösning under marknivå och sedan en annan ovan med en skarv däremellan.
Typ Isodrän under och sedan vanlig sockelisolering ovanför.
Skulle gärna slippa att ha 2 olika moment på min krypgrundsmur som bara är ca 80cm hög.
Kan man ha sockelisolering hela sidan?
Isolering + mineralbaserat skiva?
Isodrän?
Platon + isolering + mineralskiva kanske?
En farhåga är att jag leder upp fuktig luft upp i bjälklaget som ligger alldeles under
droplisten.
Någon som kan en enkel rättfram lösning?
/F
Min fråga är en variant på denna tråd.
Jag har mark ca 50% av krypgrundmuren. Se bilderna
Jag vill isolera utifrån men skulle gärna vilja ha en enda lösning ända nerifrån marknivån och uppåt. Idag erbjuds man med isodrän att använda en lösning under marknivå och sedan en annan ovan med en skarv däremellan.
Typ Isodrän under och sedan vanlig sockelisolering ovanför.
Skulle gärna slippa att ha 2 olika moment på min krypgrundsmur som bara är ca 80cm hög.
Kan man ha sockelisolering hela sidan?
Isolering + mineralbaserat skiva?
Isodrän?
Platon + isolering + mineralskiva kanske?
En farhåga är att jag leder upp fuktig luft upp i bjälklaget som ligger alldeles under
droplisten.
Någon som kan en enkel rättfram lösning?
/F
Klicka här för att svara
