23 588 läst ·
23 svar
24k läst
23 svar
Kan jag blanda eternitplattor i fyllnadsmassor?
det är inte så farligt med asbest som många tror,vanligt andningskydd duger bra och man behöver ju inte krossa plattorna till pulver.bryt lagom bitar bara och ner i sopsäckar och raka spåret till sopstationen,det går alldeles utmärkt.
förr sågades dessa asbest eternit skivor med byggsåg utan andningskydd
så dom som blev sjuka hade nog stora doser i sig.
förr sågades dessa asbest eternit skivor med byggsåg utan andningskydd
så dom som blev sjuka hade nog stora doser i sig.
Hej Yxet
Visst, eternit är inte dödligt bara för att man hanterar det och det är stor skillnad på att hantera eternit yrkesmässigt dagligen och att göra det en eller två gånger i sitt liv som lekman. Helt rätt.
Det jag vänder mig emot är att rekommendera att det grävs ner på en privatägd tomt för framtida generationer att upptäcka och tvingas hantera. Det är det vi kallar dumping och det är både juridiskt och moraliskt fel.
MVH
Ronnie
Visst, eternit är inte dödligt bara för att man hanterar det och det är stor skillnad på att hantera eternit yrkesmässigt dagligen och att göra det en eller två gånger i sitt liv som lekman. Helt rätt.
Det jag vänder mig emot är att rekommendera att det grävs ner på en privatägd tomt för framtida generationer att upptäcka och tvingas hantera. Det är det vi kallar dumping och det är både juridiskt och moraliskt fel.
MVH
Ronnie
Vilket tjat.Pysslarn skrev:
Frågar du miljökontoret i Stockholm och Waxholm så har jag på båda ställena fått tipset att gräva ner skivorna på tomten. Det är inte så dumt så länge man gräver på ett ställe där det sannolikt inte kommer grävas framöver (och på en villatomt är det ju inte så svårt att hitta ett sådant ställe).
Vill man inte gräva ner så är det ju bara hålla andan och bryta skivorna i småbitar (utomhus), förpacka och åka till sopstationen.
Tänk att det alltid ska krånglas så förbaskat bara för att det står "eternit" i inlägget. Ssom Joflopp antyder hanskas vi dagligen med saker som är betydligt farligare i praktiken....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Asbesten i eternit är en helt naturlig bergmineral som är helt ogiftig. Eternit är helt ofarligt annat än när du andas in asbestfibrerna. Sprider du asbesten i naturen händer inget överhuvudtaget. Att gräva ner dem på tomten är lika mycket "dumpning" som att kommunen gräver ner dem på sin deponianlägging. Reglerna är till för folk som inte känner till detta. Man vill ha kontroll på var eterniten hamnar, så att den inte hamnar fel.
Det är samma som med all batteriinsamling. Det är för att Sakab skall ha kontroll på var de finns. De återvinns inte som de flesta tror. De långtidslagras på en skyddad plats.
Jag har också fått tipset om att gräva ner eterniten på tomten från kommuen. Hittade även gamla fina asbestmattor på vinden i stugan som stod på tomten. De åkte ner i backen också. Ursprungägaren jobbade på Götaverken och plockade säkert med sig överblivet material för att ha i sommarstugan.
Det är samma som med all batteriinsamling. Det är för att Sakab skall ha kontroll på var de finns. De återvinns inte som de flesta tror. De långtidslagras på en skyddad plats.
Jag har också fått tipset om att gräva ner eterniten på tomten från kommuen. Hittade även gamla fina asbestmattor på vinden i stugan som stod på tomten. De åkte ner i backen också. Ursprungägaren jobbade på Götaverken och plockade säkert med sig överblivet material för att ha i sommarstugan.
När jag var 15 så sänkte jag 20 m² korrugerad eternit i sjön, jag tyckte det var en bra idé eftersom folk ofta sänker tegelpannor eller dräneringsrör i sjöar för att förbättra levnadsvikoren för kräftor.
En korrugerad eternitskiva måste ju bli rena rama radhuset för kräftorna
Jag tycker fortfarande 20 år senare att det var en bra idé.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
En betongförort, alltså! Snart segregerad med enbart signalkräftor som boende.Haagbard skrev:När jag var 15 så sänkte jag 20 m² korrugerad eternit i sjön, jag tyckte det var en bra idé eftersom folk ofta sänker tegelpannor eller dräneringsrör i sjöar för att förbättra levnadsvikoren för kräftor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden