O
ossie_k: uppskatta hur lång tid det tar för dej att fixa i ordning allt som det var tänkt i timmar. Sen tar du det gånger 400kr så har du en schablon som du kan dra av på fakturan som företaget skickar dej. Nämn det för dom efter att klåparna sagt att "nu är vi färdiga". Så blir alla nöjda..
1 svar · 669 läst
·
J
john_l: Hur stor är tillbyggnaden? Jag bygger till cirka 15 kvadrat på min stuga i Tjörnarp ovanför Höör och sulan där är inte mer än 30x10 med cirka 5-10 cm singel på markduk i botten. Grunden muras med 19x19x59 leca. Vi gjorde formar av 22x95mm råspont. För att hålla det hela på plats och kunna justera så tog vi samma råspont och spetsade och slog ner. Det sitter rätt så bra så det
3 svar · 5,8k läst
T
TobbeSofie: Jag jobbar som asfalterare, vi brukar kärra ut ett lastbilslass 12-14 ton, på en halv dag. Fördelen i ditt fall är att grus är lättare än asfalt.
3 svar · 1,6k läst
M
Marika74: * Kan någon säga hur mycket de kostar att gjuta en platta på 45 kvm? Att färdigställa ett 170kvm falsat plåttak inkl.arbetskostnader? * Vi vill även gärna ha tips på hanterkare med bra referenser i Värmdötrakten (till resning av stomme, lägga tak, gjuta platta, badrum) ?
0 svar · 1,5k läst
J
JK2: Jo om du har stöd på sidorna (eller ytan för plinten mkt större än plinten) så gär det utmärkt att padda, det påminner om strösocker i konsistens (om man kan ta den liknelsen). Fyller du 60-80 cm så är jag ytterst tveksam att det skjuter, vet dock inte hur det blir om du bara gräver stora gropar just under plinarna och fyller med granulering. Jag har bara sett då man gör väg och
6 svar · 11,2k läst
·
F
FieroGT: Men beror det på att fukt har trängt igenom tro?
3 svar · 2,3k läst
A
ArneTW: Vi pratar alltså om ett par betongklumpar som ska ligga i vattenbrynet och likna stenar. och man ska fästa en brygga i dem? Låna/hyr en tombola blanda 1 del singel/sten, 2 delar sand och 1 del cement + lagom mycket vatten. Fyll formen. Om formen måste ligga i vattnet (formen fylld med vatten) häll i betongen via ett rör så tränger betongen bort vattnet. (häller man bara i blandas den med
12 svar · 40,6k läst
A
anaitis: Om firman med "dra slang runt" menar att denna slang kommer längre ut från huset men ner till korrekt nivå - då får du en dränering som fungerar. Det är nivån som är primärt avgörande för funktionen, inte att rör/slang ligger kloss intill fasaden.
3 svar · 4,7k läst
T
Tussilago: Hej! Vi har ett suterränghus med vidbyggt garage. Detta innebär att den sidan som vetter mot högsta punkten är stensatt och ligger betydligt högre i markyta. Garaget ligger vid denna markyta. Nu har vi fått problem med fuktgenomslag i väggarna i källaren. Räcker det om man byter ut golven mot tex. Nivellgolv eller liknande eller måste man dränera om också? Om man måste dränera så
0 svar · 5,2k läst
remsan
remsan: ska snart byta också våra gamla masonit skivor. älvsbyhus köper sina glasfiber skivor från Norge, men jag tänkte använda minerit skivor från beijer. man får en 9x1200x2550 mm för 155kr, dvs man kapar den i 2 skivor a 60cm, då får man 5m rasskydd för 155kr.. inte så illa. nån som vet om hur lätt är det att kapa en masonit skiva?
4 svar · 4,2k läst
G
Gabbe1: Imorgon ska det gjutas garageplatta hemma. Det blir en "vanlig" kantförstyvad platta med C25/30, 10cm tjock. Hur snabbt efter gjutningen kan jag börja mura upp ett varv lecablock runt plattan?
0 svar · 1,6k läst
B
bävern: Googla är ett bra sätt o hitta info. hittade en http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=208
1 svar · 1,0k läst
A
aggerospigg: Hej Jag har just gjutit en mur som jag täckt över med presenningar och ställt in ett par värmare under, det går ner mot -7 grader på nätterna just nu där jag bor. Hur länge ska jag låta värmarna stå på och hur länge skall jag låta presenningen samt formarna sitta? Har inte gjutit med frosttålig cement... Tack på förhand!
0 svar · 886 läst
M
mattias_j: Har ett hus med krypgrund som är byggt 1980. Kommer att gräva lite runt huset för att lägga singel närmast huset och började då fundera på dräneringen. Så jag undrar hur ofta man bör dränera ett hus med krypgrund, eller om man ska vänta tills man ev. får problem i grunden? Såg någon siffra på vart 30:e år, stämmer den rekommendationen? Enligt det så skulle det vara dags för
0 svar · 1,5k läst
malmborg
malmborg: [citat] OK förlåt att jag skrev lite grövre ca(50-70) men i min klassning är 32-64 "lite grövre" Men om du nu jobbar med järnväg borde du vet att det inte är som du skriver tidigare i denna länk. "Tvättat makadam är en skröna... Vet ni vad dom gör när den är tvättad ? Dom kör igenom ett valv med lastbilen så att makadammen bli blöt och "dammet" hamnar i botten" -Min erfarenhet
20 svar · 13,6k läst
I
Isaksson: Känns skönt att höra traktor05. Lycka till med arbetet.
12 svar · 19,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Precis, Leca balkblock med tillhörande cellplastisolering: http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/isoblock_projektering.pdf
9 svar · 5,1k läst
I
IngerB: Du har ingen möjlighet att koppla in dig på befintlig dränering? Så har vi gjort på det uterum vi håller på att bygga. Tror inte man ska koppla det till dagvattenledningen, men är ingen expert på något sätt. Alternativet stenkista finns ju också.
2 svar · 2,3k läst
I
IngerB: Vi murade en omgång lecablock på vår uterumsgrund igår. Det var varmt, nästan bikiniväder :D under dagen här i södra Skåne. I morse när jag steg upp så var det frostigt på gräsmattan... Nu undrar jag, kan murningen ha blivit förstörd av att det frös, eller nästan frös, framåt morgonkvisten, alltså ungefär 8-10 timmar efter själva murandet? Temperaturen runt midnatt var nog
0 svar · 1,5k läst
F
frippe75: Tack för svaret... Ska kolla EPS!!
12 svar · 8,5k läst
·
A
anaitis: [citat] Stämmer bra! För bärigheten räcker det med 95 mm reglar.
8 svar · 2,1k läst
H
hireliath: Vi är i planeringsstadiet för en utbyggnad av vårt hus från -23 och har några funderingar. Befintliga grunden är en mkt torr torpargrund med 2 ventiler och värmade murstock. Till utbyggnaden planerar vi en gjuten 30 m2 platta, men iom att tomten lutar så skulle plattan hamna under gräsmattan i nivå. Kan jag då mura med lecablock en förhöjning av grunden med ca 30 cm och lägga platon
0 svar · 773 läst
·
W
wdp: Hej Ett alt. är att slipa golvet. Det är rätt lätt och jag betalage 160 kr i hyra för en dag och slipade 100 m2. Ett annat sätt kan vara att lägga 10 mm frigolit under bef. golv . Hälsningar wdp
1 svar · 2,0k läst
P
pellepite: Hejsan. Jag är i startgroparna på att börja på sommarens lilla projekt. Bygga ett nytt vidbyggt garage. Eftersom jag har källare så passar jag på att dränera när jag ändå river bort det gamla garaget. Till min fundering: Eftersom att infarten lutar från vägen mot hus och garage tänkte jag förlänga garageplattans dräneringsrör hela vägen framför huset åxå. Detta för att bli
0 svar · 939 läst
K
kimtommy: Kan inte svara rakt av på dina frågor för jag är ingen expert på området, men jag kan berätta att jag grävde mig ett dike tvärs över min gårdsplan i höstas, anledningen var att garaget saknade avledning för regnvatten, jag grävde ca 60 cm djupt längs med garaget sedan tvärs över parkeringen mot huset till dräneringsbrunnen, jag la ner markduk i botten sedan dränrör vattenrör
1 svar · 3,7k läst
Saxpy
Saxpy: Har ett gammalt garage som tyvärr har sett sina bästa dagar så jag måste riva det. Det byggdes nån gång på 50-talet och då "ful-gjöt" man en ca 10cm platta utan armering. Man grävde iofs bort all matjord och fyllde sedan upp med alla sten som bönderna i trakten kunde uppbåda, det är både sprängsten och vanlig sten. Dimensionerna är allt från 4-5cm till 30cm i ett lager på
0 svar · 1,6k läst
J
janolena: Tack AndersS! Jag kör med fog där det är hörn mot betong och silicone mot taket! Ska bara försöka få tag i silicone med så likt färg som fogen , var finns bäst utbud på färgat silicone? Jan
9 svar · 7,4k läst
L
lagre: Nej, golvvärmeslingorna blir inga problem. De skall ligga under armeringen. Planen är att lägga distanser med 40 höjd över golvvärmeslingorna. Därigenom blir det ca 40mm betong kvar ovanför armeringen och drygt det över golvvärmen. Armeringsnäten som rekomenderas är vanliga (?) 5200. Givetvis med villabyglar i kantbalken och sen 2 eller tre tolvor i botten och två i toppen. Nu är
7 svar · 4,2k läst
P
pellepite: Hejsan. En jobbar kompis råkade ut får samma sak som er. Han rev ut allt och gjöt en platta ist. Blev kanonbra!
6 svar · 12,2k läst
·
I
imported_Bosse: Jag byggde en nästan 3 meter hög mur i etapper med Keystone. Blev kanonbra. Enda kruxet är att det blir så bra att man bara bygger och bygger vidare. en trappa ytterligare en lite lägre mur högre upp. (har en väldigt sluttande tomt)
4 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.