Grund & Markarbeten
Roosen: Tack för alla svar. Skönt att slippa padda ett så pass trångt utrymme. Men Isolde, vad är voter?
Fotografen: Fixa stoppet är väl det första? Sedan riva bort så mycket som behövs på insidan och göra nytt?
d_nilsson: Hej, Kanske lättare att få svar på denna typen av frågor i verktygsforumet. Här är dock en tråd som innehåller rätt mycket information som jag tror kan vara av nytta för dig: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87023-fattigmansbetongfraes.html
pellepite: Hejsan. Grävde bort gamla garageplattan idag och hittade minst en meter finkornig sand. Fick ner tumstocken en meter iaf.... Frågan är ju då hur ska jag fylla innan nya gjutningen? 0-30? grövre? bara 8-16? Har ni några bra förslag? Mvh // Per
menhir: Jag sätter en plint under varje lodrät väggregel och struntar i bärlina. Mer jobb men man slipper tänka så mycket på dimensioneringen.
Niteowl: http://www.wspgroup.se/sv/Tjanster/Services-Container/Geoteknik-och-bergmekanik/
anaitis: [citat] Visst är det så! Var nog lite trött...
Västerhaninge 17: [citat] Om du tänker dig ett husskal med 200-300 mm isolering i väggar och 400-500 mm i tak . Utomhus är det -10 gr kallt på natten på dagen är det förslagsvis 0 gr ,betongplattan som värmer upp huset håller kanske 30 gr ,resultatet blir en temperatur som på natten är 19 gr och på dagen 26 gr ,men det är klart ,alla är vi olika !!
Janet_Johan: Lås med grus runt om bara, det kommer ingenstans då :-)
n000b: [citat] Jag pratade med min fackman i skaraborg som säger att man inte skall göra så, förklaringen är att det blir ett kallras, eftersom vattnet stannar i frigoliten vilket gör den riktigt kall vintertid och då får isodränskivan ingen effekt. Att sätta tvärtom, frigolit först och sedan isodrän är sämnre ändå, då får man in fukten i väggen istället. Vill man ha mer isolering
Ignatius: Satsa på att få rören på lägsta möjliga höjd trots en del mer arbete nu, du har igen det och vill knappast behöva göra om arbetet. Det jobbiga med dränering är att det är de sista centrimetrarna som avgör om det funkar eller ej. Varför inte lägga två omgångar rör, en i botten som du kan ansluta till när du ev gör sista biten och en omgång rör på samma nivå som tegelrören.
Linus_Arthursson: Har murat upp en källare, tre sidor, till våran tillbyggnad. Där nya väggen möter den gamla blir det ju en "generalskarv". Hur täta denna bäst? För ändamålet avsedd fogmassa utifrån samt asfaltstrykning och någon typ av flexibelt fogskum mellan LECA och vägg är mitt bud. Bättre idéer någon? /L
sad_ant: Den kan lika gärna hålla i 40 år... eller ännu längre... Ett eventuellt läckage kan ju dock vara väldigt lokalt, så att det ser bra ut på ett ställe innebär ju inte per automatik att allt är okej. Men har ni inte märkt något och inte har planer på en ny altan eller dylikt så skulle i alla fall jag invänta synbara skäl att dränera :)
Ådala: Se mina resultat efter ett års mätning av relativ luftfuktighet i grunden: Fuktig Torpargrund
anaitis: Det går säkert att börja till helgen. För säkerhets skull kan du ju känna efter hur hård den är med hjälp av en kniv, skruvmejsel eller spik. Kan du inte trycka in verktyget i betongen är den hård nog. Testen är en reservation för att jag inte vet hur kallt/varmt det varit där du bor och inte heller vet jag ngt om betongens sammansättning.
yxet: tycker inte att det verkar som en bra ide att isolera igen,det är nog som du befarar att lukten kommer från impregnerade virket vilket förövrig är giftigt me.ett alternativ är att prata med en riktigt kunnig färgkille det finns kanske något att ha på virket för att stänga inne lukten eller åtminstonde dämpa den lite. ventilera bort lukten genom bjälklaget med isolering+blindbotten
Ådala: [citat] Jag har samma problem med stenar som bjälkarna vilar på. Se bilder på min blogg: Bilder från torpargrunden Det borde väl gå med nån form av tejp kanske. Har du fått något mer tips?
Ådala: Jag har en blogg där jag samlar information runt åtgärder i torpargrunder och krypgrunder. Jag publicerar där mitt arbete för ett bättre klimat i just min grund. Jag har samlat in data över relativ luftfuktighet under ett års tid, som jag visar i diagramform. Jag använder mig av ett Klimatminne WS-8610 från Safecast, som jag har 3 trådlösa givare kopplade till. Besök gärna bloggen
Ådala: [citat] :) Låter ju verkligen ekonomiskt tycker jag! Du fick liksom grundproblemet åtgärdat på köpet. Tyvärr har inte vi möjlighet att få fjärrvärme där vi bor.
MathiasS: Isodrän har en egen fogmassa för detta, antagligen något billig "skit". Annars skulle jag använda något åldersbeständigt som är avsett för att täta kring fönster, genomföringar, dörrar etc. Själv har jag skippat detta vid dräneringen och har därför en drös med isdräntuber i källaren - det är helt enkelt så att det är helt torrt närmast huset, hur det än regnar etc. Detta
tihimas: Men varför skall du dränera under altanen och under kross? Dagvatten flödar inte med speciellt strida strömmar rakt igenom packat krossmaterial. Dränera hellre längs med altanen strax utanför trallen och gör den paddade ytan lite bomberad (hög i mitten och sluttande mot kanterna (inte mot huset)). Då kommer dagvattnet som rinner igenom trallen att rinna på den paddade krossen och ner
mrw: [citat] Lite min frågeställning oxå, dom sälj ju som dräneringsskivor..
atenga: Hej Mitt hus från 53 m tillbyggnad fr 75 har en källardel som jag vill göra i ordning o förbinda ovanvåning med källarvåning med inomhus trappa. Idag ingång utifrån. Undrar över hur mycket man kan gräva ner/ alltså sänka... Idag ca 205 cm takhöjd källardel, ett enkelt brädgolv som ligger på reglar/ plats. Och under detta pinnmo. Att det inte blir särskilt varmt golv förstår
yxet: varför inte bara låte det vara som det är?har du fukt problem eller? torpargrund brukar väl funka bra om det inte står vatten på marken i grundet.men då behövs ju en dränering i vilket fall som helst. lys in och kolla ser det bra ut så gör inget.om du inte har satt igen ventilationen vi byte av golvreglarna.