Grund & Markarbeten
niklas68: PS se ovan om besiktning av tomt: Vi ska inte bygga källare, hela huset är ovan mark... kanske viktigt att veta?
Mohha: Vi grävde mer än fulldjup med grävaren fast en bit från väggen 15-20 cm för att sedan ta bort så mycket vi vågade för hand, massor lade vi bara i schakten för att komma upp till rätt nivå...
Vildhussan: Jag blev också rådd att stänga ventilerna under sommaren. Tvärs emot vad folk i alla tider gjort. Min egen erfarenhet är... trots denna regniga sommar... det blev både torrare och luktade bättre när ventilerna öppnades igen. Så vad skall man tro?
Vildhussan: Jag har väldigt ojämn marknivå under huset och stora stenbumlingar här och där. Får man ett torrare klimat om man fyller upp till en jämnare marknivå med sand och grus, eller förflyttar sig markfukten uppåt på samma sätt ändå?
pool: Grannens garage står ca 1 meter ifrån min husvägg. Marken där garaget ligger är ca 70-80cm högre, vilket gör att det blir en kraftig lutning mot min husvägg. Detta i sin tur innebär att allt regn som faller på detta område rinner rakt mot mitt hus. Jag har funderat på att gräva bort delar av jorden längs med garaget och lägga längs med husväggen för att på så sätt plana ut
Vildhussan: Singel runt huset? Borde fungera som ett bra vattendike om du vill ha mer fukt i grunden. Eller har jag missat något? Om jag skulle dränera så skulle jag lägga ett dränerings rör med fiberväv runt på hyfsat djup och sedan fylla på med kompakt lera för att få så tätt som möjligt runt huset. Och om möjligt fixa markfall från huset. Gräv inte för nära eller för djupt! Bor du i en
titanium: Här kommer en variant på hur du kan göra. Sätt bara plintar där det är enklast att gräva ner till berget och hoppa över plintraden i mitten. Istället går du upp regält i dimension på golvreglarna. 45x220 med c/c 600. Se bif. skiss. Om berget lutar bör du borra ner en liten bit 8 mm armeringsjärn i berget så att plinten står stadigt. Att någon plint står i vatten har ingen
carlbanan: Ang att lasta för tungt i burkarna är inget jag rekomenderar... Det kan bli väldigt dyrt för den som lastat om chauffören blir stannad av polisen, då även den som lastat har ansvar för att vikterna hålls... Dessutom så anser jag (som chaufför) att det borde vara dödsstraff att lasta blandsopor så det är som ett berg över kanten på containern...Det är ett rent helvete att näta
tihimas: Vad man kan göra och vad man bör/ får/ skall göra är skilda saker. Visst går det att ha lodräta schakt, men i läroboken står det exakt vilken släntning man minst skall ha. Vinkeln är något som branschorganisationerna, arbetsmiljöverket och fackförbunden är ense om. Följer man inte reglerna är man dum i huvudet, eftersom det är att konkurrera genom försämrad arbetsmiljö. Alla
Algen: Håller på med ett källarprojekt där jag har bilat ur gamla pannrummet. Tanken är att lägga isolering, värmegolv, gjuta platta och sedan kakel och klinker och inreda med ett massagebadkar. Bredvid rummet finns ett annat rum som vi troligen skall bila ur vid ett senare tillfälle. Jag börjar nu fundera på om det kan uppstå vibrationer när vi bilar det golvet som kan skada
divemazter: Med tanke på att ett helt släp fullt med makadam 16/32 kostar runt en 100-lapp så finns det väl ingen som helst anledning att chansa? Även om det skulle kosta 1000:- så vad är det jämfört med allt slit att gräva plintgropar, och kostnaden för en eventuell sned frigebod i slutändan.
alun: Någon som vet var man i Stockholm kan hyra formvirke, köpa formstag mm utan att ha egen firma.. Andreas
a_elias: Hej! Vi köpte huset förra sommaren (juni) och hade ärligt talat inte en tanke på sånt här då. I höstas installerade Anticimex fuktmätare (Oregon) och det är tack vare den som vi sett att det är hög fukthalt nu (i höstas/vintras låg den på mellan 60 och 70%). Huset byggdes 2004 och det är möjligt att förra ägaren hade samma problem, men inte kände till det / struntade i det.
blackadder: OT. vad använde du för sorts cement när du satte lecablocken? tänkte göra likadant.
LOS: Vi har en grusväg, tämligen gammal, i ett område med god sandjord. Det ser ganska illa ut med den där duken som sticker fram överallt. Verkar det rimligt att duk skall ned när vägen "fixas till", måntro?
Totte_S: [citat] Nja, du bor granne (mittöver) med en gammal kompis till mig, och vi var nyfikna på huset innan Bernt (som jag inte känner, bara hört namnet genom min kompis) satte igång med att röja tomten och fixa med huset. Lycka till, det skall bli spännande att se det bli i ordning. Ta det lugnt bara så ni orkar både bli klara med huset och leva livet samtidigt...;)
Savett: Hej Vi köpte ett hus för några år sedan som är byggt 1991. Ett enplanshus (Boro) som är byggt på sk krypgrund. Höjden "inne" i grunden är ca 80-90 cm och det går alldeles utmärkt att ta sig runt och inspektera. Och än, peppar peppar, verkar allt vara ok. Det ligger plast på marken (sand under plasten) i hela grunden och runtom grunden i ytterkanterna, är det makadam. Det finns
cheetah1: Borde man inte kunna gräva ner såna och lägga en betäckning på?
Tussilago: Hej! Vi har idag plats för en bil framför sluttningen ner till garaget (som är underst i huset). Vi skulle nu vilja vidga parkeringen utomhus samt bygga till en vändplats. För att göra detta måste man ta bort lite jord och bygga stödmurar på båda sidor om cirka 5 meter på varje sida då marken sluttar. Man skulle också behöva stensätta eller asfaltera en yta om cirka 6 x 6 meter + 3
alekärr: Nån som har erfarenhet av entrepenörer som anlitas av Älvsbyhus i Göteborgs trakten??Har tankar på att ev bygga ett Älvsbyhus i Göteborgs trakten!//Tomas
antoos: jag har idag en krypgrund som jag skall gräva ut, fyllnadsmassorna tänkte jag använda till fylla igen ett en del av matkällaren som finns i krypgrunden. undrar nu om det finns några visa människor här som vet om det är någon fara om någon liter sågspån som rasat ner från trossbotten hamna i fyllnadsmassorna? har idag jordgolv och till viss del jordväggar i matkällaren mvh Andreas
gaia: polerad/ slipad svart sten har svart yta men inte den krossade. Den blir svart när det regnar och grå när det är torrt . Min röda är röd bara när den är våt, annars är den mest grå gaia
El_-micke: meningen med att isolera utvändigt är ju att flytta daggpunkten ut från huset o det funkar ju inte om det först är tjära och sedan platon på det......nä ska det isoleras utvändigt så skall det finnas möjlighet för fukten att vandra från väggen ut i isoleringen där den sen kondenserar o rinner ner i dräneringen
Danne031: Vi hade tur, vi började gräva upp alldeles utanför huset och knackade sönder keramikröret, det visade sig att spolaren bara fastnat i skarven till gjutrören, 100 rör som gick inuti 180 röret en bit och spolen hamnade mellan dom. Så det var bara ett vanligt stopp trots allt :D Tack ändå, nu vet jag för nästa år hur vi ska göra :)
almanakis: hehe, ja man blir ju lite sugen faktiskt! Frågan är hur svårt det är att få grejerna jämna känner jag... Sen är det tiden framförallt...har nämligen 2 heltidsjobb och är bara ledig varannan helg. Så vi får se! Tycker det låter som tiden är beräknad alldeles för högt, va vet jag, har nu skickat massa mail till olika, så vi får se vad de säger så man kan jämföra lite. Fler
imported_bijan: Ja.Det var elledning för jag upptäckte idag varningsremsan som man brukar lägga en bit ovanför själva röret. Jag placerade min färdiga betongplint framför röret och det känns bra att den inte ligger på själva röret.
mortimer: Tacka vet jag Skanska, där får man stenmjöl (0-2, 0,4, 0-8) för 100kr på ett personbilssläp. Du bestämmer själv när lastaren ska sluta fylla det(när hjulaxlarna börjar ge vika) :=)
Mats: finns bara de med dubbla ingjutna i sundsvall i varje fall 75 pix stycket och det känns i ryggen när man har lastat ett antal