W
wille_p: Hoppas på lite goda råd eftersom jag kört fast lite. Har redan byggt en mur av LECA på berg, fyllt denna med grus upp till nivå 350mm under övre kant. Har köpt issolering S100 och armeringsnät 6*150 Jag skall nu gjuta en platta inuti lecaformen som är 6*10 meter och har lite frågor. 1, Behövs överhuvudtaget armerad kantförstärkning/vot när väggarna står på grundmuren? eller bör
0 svar · 1,2k läst
Malin-Nyköping
Malin-Nyköping: Håller på med en utbyggnad på huset och har gjutit en sula som vi nu ska mura en krypgrund på. Fick nu höra av någon att det ska vara en speciell sorts bruk på det första varvet, mellan sulan och leca-stenarna. Fick dock inte veta vilken typ av bruk det skulle vara eller varför man inte sen kan använda den sorten till de andra varven. Jag har aldrig hört talas om detta förut, men har
0 svar · 843 läst
P
pbengtsson: http://www.stenikampanje.no/se/ Steni Terra sockelskiva
3 svar · 3,3k läst
tihimas
tihimas: Kolla om huset är pålat eller om plintarna står på frostfritt. Gör likadant med utbyggnaden. Du kan gjuta plintar och balkar själv och du kan köpa dem färdiga. Gör vad du tycker är lämpligast. Jag skulle schakta plintarna själv, beställa betong med rätt klassning till gjutningen och gjuta med ränna eller pump. Därefter beställa prefabbalkar från Tierps betong, som enligt mig har
1 svar · 2,5k läst
Saxpy
Saxpy: Har ett gammalt kallgarage med en oisolerad platta. Nu vill jag göra om detta till en verkstad som ska vara uppvärmd. Takhöjden är inget problem så jag funderade på att dra ditt cellplastisolering och sedan gjuta en ny platta ovanpå. Dock har jag letat runt och inte riktigt blivit klok på om detta är en förnuftig lösning eller ej. Jag vill ju undvika att bila bort en helt ok platta med
0 svar · 1,1k läst
H
hundliv: Jag har köpt en kolonistuga. Den har åkt av plintarna ca 5-10 cm på ena gaveln. När jag börjar att gräva så är det lera under. Jag försökte höja med domkrafter 4 st. och tänkte lägga gråsuggor. Det sjönk en gråsugga ca. Nu tänkte jag gjuta 8 lådor under hela stugan i stället för att få det både stabilare o snyggare. (jag är snickare) Eller har ni några andra tips så tar
0 svar · 909 läst
E
edvindmedvind: Har ett garage som är oisolerat med enbart grusad golvyta. Nu vill jag isolera garaget för att kunna använda till ett varmlager. Hur gör man med golvet för att slippa fukt . Har tänkt att lägga bjälklag och isolera med frigolit. Lägger man plast mot gruset eller räcker det att lägga under golvskivan? Eller både och? Tacksam för svar.
0 svar · 1,4k läst
T
Teknikern: har ett garage 10x3m på en 15cm platta på mark, byggt mot grannens hus. har två frågor: finns det något bra sätt att isolera golvet, som inte bygger för högt och som klarar vikten av bil och domkraft , ev kombinerat med golvvärme? går det att såga upp ett hål på 1m bredd och 3m långt och gräva ur 1,9m djupt och fodra med lecablock, smörjgrop, utan att hela garaget brakar ihop?
0 svar · 1,3k läst
N
Nordan: Tack mats_o. Ja det blir nog en del sprängsten, iaf sten i slänten, men vi måste också ha dit jord så vi kan få något att växa där och på så vis få behålla slänten. Det har inte rasat så mycket på de ställen där det växer träd t ex. Har också fått förslag om släntgräs, ett speciellt gräs med långa/djupa rötter. mvh nordan
4 svar · 2,7k läst
M
maghen: Vi har också en acetec i grunden. Jag köpte slangarna tillsammans med avfuktaren och drog helt enkelt ut dem och la dem på plasten på marken. Det följde med ett "avslut" till varje slang som gick att palla upp så att luftflödet riktades snett uppåt. Jag är absolut ingen expert på området, men att en proffsig och snygg rörinstallation skulle ha speciellt mycket bättre funktion än en
2 svar · 2,4k läst
C
Carla: Jag vet hur jag skulle göra, jag håller nämligen på med det i en begränsad del av min källare http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/91820-kaellarprojekt-tvaettstuga-badrum.html Kommer att uppdatera med lite nya bilder snart har c:a 2,50 i takhöjd nu, men jag vet inte vad slutliga takhöjden kommer att bli. Det är mycket jobb att transportera allt i hinkar men det går ;)
2 svar · 1,8k läst
N
nikke: har byggt en tillbyggnad med krypgrund, även där "delade" jag husets källar grund och krypgrunden med underlagspapp eller syllpapp //Nikke
7 svar · 2,4k läst
B
bilmekarn: Tack för svaren! Grunden är till en maskinhall 10x20m. Tänkte att 400 breda kantbalkar blir starkare, men det känns som man vill ha större byglar i dem. Tacksam för tips! Mvh
3 svar · 2,3k läst
Kalleman
Kalleman: Om du behöver duk eller ej beror på vilket material du har i bärlagret. Man använder duk som ett materialskiljande lager i situationer då man har ett finkornigt material ovanpå ett grovkornigt med stora hålrum i (makadam). Har man inte det så kommer sättsanden att rinna ner i makadamen när man packar det. Så har du makadam som bärlager så bör du lägga ut en geotextil ovanpå innan
3 svar · 16,3k läst
E
cheetah1: http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=8947 ?
2 svar · 2,4k läst
E
elin_nyh: Vi har köpt ett gammalt hus som vi ska ansvända som fritidshus. Vi kan INGENTING om renovering och har av en släkting fått veta att husgrunden är en torpargrund. En besiktningsman har lämnat besked att "golven måste rivas upp och nya bräder spikas på träbjälkarna och därefter isoleras och sen nytt golv uppepå". Huset är ca 55kvm. Är det nån som kan ge en grov prisuppgift på vad
0 svar · 1,0k läst
F
FieroGT: Har haft lite problem med mikrobiell tillväxt på trossbotten i krypgrunden. Vi tog över stugan för ett par år sedan. Då fanns ingen plast i krypgrunden samt den var full med byggbråte. Dessutom var hängrännorna trasig. Jag ordnade alla dessa brister. Dvs röjde upp och la plast i grunden samt ordnade hängrännor. I somras byggde jag dessutom en egen solfångare med en solcell,
0 svar · 1,7k läst
Mangan
Mangan: Är det ett möjligt alternativ att bara måla väggen med kallasfalt och byta dräneringsröret mot ett modernt?
1 svar · 2,0k läst
D
daniellindholm: Har nu hissat upp carporten ca 10cm och skall påbörja formbygget. Jag kommer ju inte kunna isolera under plintarna utan det blir lite halvdant. Spelar detta någon roll? Plintarna skall gå ned till frostfritt, men jag tycker du att bygget rört på sig på vintern. Gjuter jag in plintarna i den blivande plattan så kanske jag riskerar att plattan knäcks?
2 svar · 1,3k läst
tihimas
tihimas: Makadam som makadam. Jag lovar. Du kan slappna av.
2 svar · 2,7k läst
Z
zankan: lägg plåten i långa riktningen och armera i botten av dalarna samt i överkant för att maximera effektiva höjden på armeringen det är halva grejen med att använa sig av treapetsplåt. Man använder dalarna som bärande balkar med armering som du spänner in i fästpunkterna alternativt tar upp ovanför upplagen... Gjut 100 mm från överkant åsar så har du en grytmplatta som klarar mer
4 svar · 2,1k läst
L
Ladybz: Tack för tips, Watchmen!!! Ska absolut testa det. Har idag hört talas om Biltemas LitoClean. Kan det vara något? Är det någon som har erfarenhet utav det?
2 svar · 2,9k läst
Zemerlin
Zemerlin: Jo... Jag får nog börja där. tack för svaren.
5 svar · 2,6k läst
A
Arbetsmyrorna: Fick du någon idé om vad det kan vara? eventuellt samma sak hos oss...
1 svar · 3,5k läst
·
I
Isaksson: Jag skulle personligen lägga plast som täcker hela ytan.
1 svar · 800 läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: [citat] Ja, man mäter alltid på 40% djup, men egentligen gäller detta på tjockaste stället, oftast en vot. RF 85% är nog lämpligt för parkett. Värme brukar göra susen, vi körde med 9kW-fläkt och en avfuktare och klarade 85% i badrummet relativt snabbt. Betongkvalitet och nog troligtvis det viktigaste dock, ju mer cement ju snabbare torktider.
10 svar · 12,7k läst
MathiasS
MathiasS: Om du verkligen känner att du behöver en list så måste en remsa platon vara ett utmärkt alternativ om den går att forma runt isodränskivorna. Du bör ju dock vända kopparna utåt så att mattan ligger tätt mot väggen, annars är det ju ingen ide. Alt använda en platonlist ovanpå platonmattan som du använder istället för isodränskivelisten..... ;)
1 svar · 2,3k läst
J
Johan.H: Tänkte inte på det...... Det va ju smart, jag ska lägga in det i kalkylen. Tack, /J
4 svar · 1,5k läst
T
tralopp: Tillägger- Det var faktiskt inte tillåtet med sluten tank ändå har det visat sig! Om inte i yttersta, yttersta nödfall då (men det lät ju ändå helt galet). Sen är det så att grannen vars mark jag troligen kommer lägga infiltrationen på har också fått anmärkning på sin infiltration där det rinner tillbaka, alltså kanske de också vill göra vid sin. I så fall kan vi använda
13 svar · 9,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.