Jag har sett bilder där man bara har grävt en minimal bit från väggen och gjort väldigt liten åverkan på gräsmattan. Den "killen" jag pratade med idag menade att han alltid jobbade med en rasvinkel på 45°. Så om djupet som skall dräneras är 1.5 m så ville han gräva 1.5 m ut från klacken. Han menade att ingen seriös firma gör små ingrepp då det ur arbetsmiljö är för farligt att gräva vertikalt med risk för ras. Skall man gräva så här mycekt så blir det ju dessutom mkt stora fyllnadsmassor.

Kommentarer!

Kommer ihåg för några år sedan i min gamla hemkommun om en man som omkom under dräneringsarbetet när massorna rasade över honom när han satt på huk nere i schaktet. Massorna knäckte ryggen rakt av på honom sas det. Har dock ingen aning om hur djupt eller rasvinkel men det var en villagrund som höll på att dräneras om.

Har du inte missuppfattat vad grävkillen sa? Även om han jobbar med en rasvinkel på 45° torde han väl gräva rakt ner intill grunden och sedan slänta av utåt. Han kan väl inte menat att han skall gräva 1,5 meter ut och där ha 45° åt båda håll, d.v.s ett krondike med en bredd däruppe på 3 m?
Normalt frilägger man grunden vid dränering, dels för att den skall få torka upp om den är fuktig men även för att laga den om det behövs. Kanske behöver klacken mot sulan gjutas på? Förmodligen vill du även montera Isodrän, Pordrän eller Platonmatta. Hur skall du kunna göra det om du inte grävt efter väggen? Markens beskaffenhet avgör sedan hur brant eller liten vinkel man kan ha åt andra hållet. Olika jordmassor har olika rasvinkel. Sedan kan även vädret spela ett spratt, om det regnar mycket.

Har just dränerat om min källare(grävde igen i dag), och min grävkille grävde ganska brett. C:a 1 meter i botten och sluttande utåt. Det var kanonbra tyckte jag! Blev gott om plats att hålla på två stycken nere i schaktet och ingen risk att få rasmassor över sig. Dessutom fick jag bort en del stenbumlingar som skulle varit i vägen och gjort rördragningen besvärlig. Gör du som grävkillen tycker, han vet vad han talar om. Visst blir det mer att återställa efteråt, men du måste ju ändå så in gräs, så vad gör det om det blir lite extra när man väger in säkerhet och rörelsefrihet. Han borde menat rent längs väggen och 45 graders sluttande ytterkant.

// Per

Redigerat:
Undrar om det kan vara så att din entreprenör faktiskt vet vad han sysslar med, till skillnad från idioter som riskerar liv och lem när de kliver ner i trånga schakt.

Oseriösa maskinister är sällsynta. Är man för dålig att gräva för att ta större uppdrag så går firman snart omkull. Det finns inte många som har råd att köra maskin och livnära sig uteslutande på småuppdrag. M a o är branschen självsanerande.Slutsats: lita på grävmaskinister om vad de säger inte går helt stick i stäv med sunt förnuft.

Redigerat:
När vi satte isodrän (2x100mm) på vårt hus för ett par veckor sedan grävde vi ett dike som blev ca, 1,6-1,8m djupt. Bredd längst ner ca 50-55cm, uppevid ca 70cm.
Marktyp: översta 10cm jord, resten sand med lite lerklumpar.
Rasade inte nånting, förutom lite torr sand från kanten på diket..
D.v.s. nästan ingen åverkan alls på gräsmattan, eftersom vi ska ha sjösten närmast husväggen och sedan tre rader byasten. :)

Har varit med i gropar där det va lodräta väggar ner till 2 meter utan tillstymelse till ras risk och nästa gång1 meter med stor rasrisk och 45 graders lutning. Så detta måste bero på vad det är för massor det handlar om. Men då det ofta står uppe någon vecka vid dränering och det ofta med hjälp av lagen om allts jävlighet då kommer regn i stora mängder skulle jag inte gräva snålt. Nu har jag själv ett ställe runt huset där det kommer vara svårt att gräva brett då grannens garage står nära mitt hus. Jag kommer troligtvis leja bort allt av denna anledning.

Rasvinkeln beror helt på vad det är för material. Det är en enorm skillnad på sand och styv lera eller grundmorän. Det man ska se upp med om man gräver med mer eller mindre vertikala sidor är att egenskaperna på massorna förändras om de blir torrare eller blötare. I tex styv lera går det absolut att gräva nästan vertikalt men man måste skydda sidan på schaktet med presenningar både mot uttorkning och regn. Bägge delarna kan få det att rasa. Dessutom ska man inte lägga de uppgrävda massorna alldeles intill eftersom det ökar belastningen och risken aldeles i onödan. Lämna en meter emellan.

Vad man kan göra och vad man bör/ får/ skall göra är skilda saker.
Visst går det att ha lodräta schakt, men i läroboken står det exakt vilken släntning man minst skall ha. Vinkeln är något som branschorganisationerna, arbetsmiljöverket och fackförbunden är ense om. Följer man inte reglerna är man dum i huvudet, eftersom det är att konkurrera genom försämrad arbetsmiljö. Alla schakt som är brantare än den fastställda vinkeln skall spontas om någon skall vistas i schaktet.
Visst blir svennebanan nöjd när han slipper så ny gräsmatta, men maskinföraren börje blir enormt ledsen när hans hantlangare begravs under två ton upptöad lera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.