Avloppet har antagligen kollapsat hos oss i närheten av yttervägg så nu står vi lite hastigt och lustigt utan toalett och måste således byta ett par meter 'ler rör' (enligt spolgubben som upptäckte det vid stopp).

Att det ska vara 110 rör vet jag, men, finns det något rätt och fel på hur dom ska omgärdas i marken så att säga?
Fick trots panik och efter kontorstid tag på minigrävare till imorgon så det är ordnat. Rör har ju varenda byggvaruhus eller brädgård, behövs det nåt mer? Jag tänker typ sand eller grus eller nåt? Går det bra att bara återfylla med den jorden vi gräver upp?

Vi kommer antagligen även behöva gå in en liten bit i huset och knacka upp plattan, fast visst går det bra att bara gjuta in avloppet utan att tänka på annat än fall?

Helst sand runt röret även om de är tåliga så vill du ju inte behöva köra en repris på grävjobbet på ett tag :)

Kan du så lägger du röret under plattan sandar och gjuter sen ovanpå alltihopa.

Ett tipps är att du sätter en rensbrun precis utanför husväggen också när du ändå gräver

Vi hade tur, vi började gräva upp alldeles utanför huset och knackade sönder keramikröret, det visade sig att spolaren bara fastnat i skarven till gjutrören, 100 rör som gick inuti 180 röret en bit och spolen hamnade mellan dom. Så det var bara ett vanligt stopp trots allt :D

Tack ändå, nu vet jag för nästa år hur vi ska göra :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.