Har äntligen fått tummen ur och börjat gräva upp runt huset för att isolera med isodränskivor... trodde jag...
Grunden är byggd av kalksten och natursten som ligger lite hur som helst och det ser ut som om det bara är jorden som håller samman stenarna... Någon som har varit med om något liknade? alla tips, idéer och glada tillrop uppskattas.
Bilder kommer...
Grunden är byggd av kalksten och natursten som ligger lite hur som helst och det ser ut som om det bara är jorden som håller samman stenarna... Någon som har varit med om något liknade? alla tips, idéer och glada tillrop uppskattas.
Bilder kommer...
Förstår att du känner dej förfärad, men jag tror inte det behöver vara är så farligt. Dränerade min grund i höstas byggd -39, och det liknade er. Jag ser inte riktigt på bilden, är det källare? Jag har källare och jag grävde till ca 40 cm under sulan. La 15 cm grus och dräneringsrör med bra lutning hela vägen. Det måste ligga under sulnivå hela vägen, annars sugs grundvattnet under grunden upp genom kapillärverkan. Klacken på sulan och ytterligare ca en meter upp klistrade jag på sån där plastmatta med tjära på baksidan med tjärklister (har glömt vad dom heter). Dom är en meter breda tror jag, så jag satte två, den nedersta först. därefter spikade jag fuktisolermatta på källarväggen. Fyllde grus till några decimeter under markytan och sedan sand. Har ordnat bra fall från huset och sex meter ut. Lade ner markavloppsrör på 120 cm djup med nya anslutningar till stuprören och bra silar.
Från att ha haft översvämmning vid duggregn, är källaren torr! Jag tror att det viktigaste för er är att få ner dräneringen under grundens lägstanivå och packa igen ordentligt, för att undvika sättningar. Som tur (eller otur) följer vattnet alltid minsta motståndets lag och tyngdlagen. Lycka till och var försiktiga med grunden!
m v h Korp-Johan
Från att ha haft översvämmning vid duggregn, är källaren torr! Jag tror att det viktigaste för er är att få ner dräneringen under grundens lägstanivå och packa igen ordentligt, för att undvika sättningar. Som tur (eller otur) följer vattnet alltid minsta motståndets lag och tyngdlagen. Lycka till och var försiktiga med grunden!
m v h Korp-Johan
japp det stämmer att det är källare (från 1929)... Gjorde du nått mer med själva grundmuren?, för våran är så porös att under grävningen lossade stenar från muren så vi grävde bara fram halva (på höjden) för att sedan gräva fulldjup en bit från grunden... tanken är att försöka förstärka den frilagda grunden på något vis och sedan gräva ur resten och även förstärka det på lämpligt vis...
OK. Det verkar som er källarmur är mer illa däran än min var. Kanske kan följande inspirera till någon lösning; Finja (hemsida) sök på byggnader och titta hur dom bygger jordkällaren där.
Jag funderar på om ni kanske kunde lägga drän som dom gör där och som jag gorde runt min källare. Sedan komplettera med armeringsnät på distanser fäst i nuvarande grund, och sedan lägga ett nytt ytskikt av betong A (el, dyl, fiberbetong?). Är osäker på om man kan "återuppliva" gamla muren med annat än vatten, men det borde dom (Finja)kunna svara på.
Detta kanske är något av en nödlösning, men alternativet verkar gigantiskt, både i pengar och arbete. Ni är inte dom enda som har en gammal grund!
Lycka till! Korp-Johan
Jag funderar på om ni kanske kunde lägga drän som dom gör där och som jag gorde runt min källare. Sedan komplettera med armeringsnät på distanser fäst i nuvarande grund, och sedan lägga ett nytt ytskikt av betong A (el, dyl, fiberbetong?). Är osäker på om man kan "återuppliva" gamla muren med annat än vatten, men det borde dom (Finja)kunna svara på.
Detta kanske är något av en nödlösning, men alternativet verkar gigantiskt, både i pengar och arbete. Ni är inte dom enda som har en gammal grund!
Lycka till! Korp-Johan
Ursäkta min nyfikenhet, men har ni hittat en lösning?
Johan
Johan
Hej,
Det visar sig att vi har liknande problem som ni, vi har grävt ur källaren och fyllt på med 30 cm kapilärbrytande singel, samt ca 20 cm markfrigolit, sedan ovanpå det 10 cm armerad betong med golvvärme. Golvvärmen är på låg värme
hela året och har skapat ett torrt skönt klimat i källaren. Dock ser vi fuktfläckar på väggarna vid mycket regn men det är ju bara att borsta bort och blaska på lite mer kalkfärg..
Dock har vi nu tänkt bygga ut, och funderar på att dränera utvändigt när vi ändå gräver upp. Skulle vara kul att höra
hur ni löste ert väggproblem då vi står inför en liknande vägg. Bifogar en bild som visar hur det såg ut när vi grävde
för nytt avlopp för några år sedan.
Som du ser fanns det lite smått och gott, till exempel den där stenbumlingen som gjorde att vi gav upp för tillfället och tog insidan först
Det visar sig att vi har liknande problem som ni, vi har grävt ur källaren och fyllt på med 30 cm kapilärbrytande singel, samt ca 20 cm markfrigolit, sedan ovanpå det 10 cm armerad betong med golvvärme. Golvvärmen är på låg värme
hela året och har skapat ett torrt skönt klimat i källaren. Dock ser vi fuktfläckar på väggarna vid mycket regn men det är ju bara att borsta bort och blaska på lite mer kalkfärg..
Dock har vi nu tänkt bygga ut, och funderar på att dränera utvändigt när vi ändå gräver upp. Skulle vara kul att höra
hur ni löste ert väggproblem då vi står inför en liknande vägg. Bifogar en bild som visar hur det såg ut när vi grävde
för nytt avlopp för några år sedan.
Som du ser fanns det lite smått och gott, till exempel den där stenbumlingen som gjorde att vi gav upp för tillfället och tog insidan först
efter mycket funderande och ringande så satte vi tillslut upp platonmatta, samt att vi fyllde med "singel" mellan håligheterna i väggen och platonmattan. För att få in gruset mot väggen satte vi en plywoodskiva mellan jodmassorna och platonmattan när vi återfyllde sedan fyllde vi upp med singel i hålrummen mellan mattan och källarväggen efter det så drog vi upp plywoodskiva en bit och gjorde om momenten... Hoppas att ni förstår...
Hoppas att det blir bra så... den som lever får se
Hoppas att det blir bra så... den som lever får se
Hej!
Grävde ni till full-djup eller stannade ni tidigare ?
Grävde ni till full-djup eller stannade ni tidigare ?
Klicka här för att svara