L
Leaff: Grävde ut runt ett annat stuprör idag. Ca 70cm ner går ett keramikrör till brunnen, problemet är att röret ligger i ca 70 graders vinkel... Jag funderar på att trycka i en rörvinkel (70 graders) och sen ett 1m mellanrör för att sen koppla det vanliga stupröret i det (med en "muff" i mellan) Men rörvinklen är 90mm, hålet i keramikröret är 100mm. Tänkte röra ner lite betong så
3 svar · 1,5k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Har aldrig hört min. Däremot kan undertrycksventilationen höras ibland, men det beror nog mest på fläkten( resonant plåthölje och motor med stora kolborstar) Avfuktaren funkar året om hemma hos mig. Iom att ventilerna är stängda så blir det aldrig speciell kallt därnere, kanske 8-10 grader som lägst. Men eftersom det är ett fritidshus vi pratar om så antar jag att värmen inte
5 svar · 5,9k läst
F
fsn: Högre investeringskostnad med spårfräst frigolit men mjukare att gå på, snabbare reglering och pga det mer energieffektivt än ingjuten värme. Frifoliten i min hallIallrum trampades ner lite innan vi hann få in parkett så det är bitvis lite mer svikt än vi önskar. Vardagsrummet och köket är bra. 200mm isloering under plattan och 50mm spårfräst frigolit på plattan.
4 svar · 968 läst
W
Wester: Källaren på mitt hus är 85 cm betong armerad med järnvägsräls, både väggar golv och tak. Har varit vattentank innan (halva källaren är det fortfarande). Huset e byggt 1904. Utanpå väggarna är de en vanlig granitgrund så det e jätte kul när man ska ha rör mm igenom (ca 1.4 - 1.6 meter totalt)
10 svar · 3,4k läst
S
styrman1: Om det är i stockholm tror jag att MDT har såfana på lager. eller Markvaruhuset som de heter nu. tror de har 08/7711910. Har köpt mycket där.
1 svar · 1,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi betalade "Vägverket Produktion" ca 400:- per kvm (vitt) för att asfaltera vårinfart de 1,5 meter in som regelverket krävde. det var i samband med att bilarna ändå var här och lappade och lagade länsvägen utanför. Detta var år 2007.
4 svar · 5,2k läst
J
Jeppson: Hej, Jag har köpt och besiktat ett hus med platta byggt -68, där gjordes två hål och mätningar gjordes och vi fick 59%Rf resp. 48%Rf. Jag tolkar det som att grunden mår bra - det har funkat i 40 år och hoppas på att det kommer att fungera i ytterliggare 40 år..... Jag fick rådet att ta bort jord närmast plattan och ersätta med grus eller liknande för att få en god dränering
9 svar · 9,8k läst
Milkshaken
Milkshaken: Hej, Du ska höra med mäklaren i första hand. Faktum är att det är det som står i försäljningsunderlaget som det ska utgås ifrån.. Om det står att dränering byttes -86 så är det mycket uppenbart att det är ett dolt fel, om det inte förklarats vid besiktning eller köp att han kopplade på det gamla systemet... Är det däremot så att det står dränering från -47, dvs 62 år sen
1 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: Detta är tidermans i stockholm: http://www.infodirekt.se/item/420444 Om dom har det du söker vet jag inte.
1 svar · 4,3k läst
P
PeddaM: Hej. Det har blivit ett hål under vår altangrund iom att singel m.m gett sig av nedåt. Hålet är mindre nertill men upptill ca 20cm x 60cm. Altangrunden står nu fritt i de ca 60cm. Utanför altanen finns en stensättning där vi har en punkt som sjunkt ner ca 5cm. Vad beror detta på och vad gör man åt det? Tomten består av sprängsten på berg. Kan det vara så att hålrum funnits mellan
0 svar · 1,1k läst
titanium
titanium: Normalt när man gjuter i vatten används en speciell undervattenbetong som håller ihop mer och inte löses upp av omgivande vatten. Finns att köpa i handeln, men jag tror inte att alla byggvaruhus har det på lager. Men i ditt fall med en liten plint i stillastående vatten räcker det med att stoppa ner ett gjutrör i hålet där du fyller i betongen. Ta undan så mycket vatten du kan innan
1 svar · 17,5k läst
SnickarNicke
SnickarNicke: [citat] Det blir raka rör. [citat] Jag har varit i kontakt med massor av företag och gjort offertförfrågningar. Jag blev bäst bemött av MDT AB. Hur trevliga som helst och det hade bland de bästa priserna. jag har inte bestämt mig helt ännu, men MDT har mitt förtroende.
46 svar · 11,5k läst
·
P
Pingen: Som rubriken säger. Vad finns det för för- o nackdelar? Krypgrund, måste finnas pga det skall lyftas på ett hus i murad betonghålsten. Denna kommer vara mycket väl ventilerad, med uteluft. Plattan lär bli 25cm tjock, med 20cm betong runt kanterna, och under innerväggarna i huset. Mao, 5cm cellplast i balkar, och 10cm under övriga golvet. Isoleringen är alltså till för att hålla fukt
0 svar · 949 läst
tihimas
tihimas: Skall dräneringen funka bra så skall singlet gå ända upp i dagen bakom muren.
6 svar · 6,3k läst
·
kimpo
kimpo: Handlar ganska mycket om tajmning och känsla när betongen har härdnat tillräckligt för att starta med "glättningen". Inte helt lätt att få till en bra yta..
1 svar · 1,0k läst
V
VillaRo: Har själv slammat mitt garage som också ska isoleras med isodrän. Jag slammade med serpo 103 rödgrundputs har jag för mig det hette. Jag blandade det så det blev vällingkonsistens dvs rätt så flytande i förhållande till murkbruk...
7 svar · 23,4k läst
S
swecheck: Det e klart att jag alltid kan skotta tillbaka sanden, undrade mest bara om det blev likvärdigt, eller om sanden va tvungen att ligga där. Nu har jag fått svar, tack!
2 svar · 4,4k läst
C
Crebel: Tack för svaret! Får ingen mailnotifiering längre vid svar, märkte inte denna förrän nu. Började undra varför jag inte fick svar på mina frågor längre :-)!
2 svar · 6,0k läst
C
Crebel: Aha, tack! (Får ingen mailnotifiering längre vid svar, märkte dessa inte förrän nu. Började undra varför jag inte fick svar på mina frågor längre :-)!)
3 svar · 4,0k läst
C
Crebel: Tack för svaren! Får ingen mailnotifiering längre vid svar, märkte dessa inte förrän nu. Började undra varför jag inte fick svar på mina frågor längre :-)!
3 svar · 1,2k läst
K
kamy: [citat] Jag har nu börjat mitt projekt. Jag har nog inte lika stora mängder vatten att ta hand om som du så jag nöjer mig med en vertikal brunn som kommer rymma ca 70 liter där jag placerar pumpen. Planerar att liksom du leda ut vattnet på gräsmattan. Tack för hjälpen!
10 svar · 5,4k läst
·
M
Magor: Hej! Ska sätta upp en 15 kvm friggebod på tomten. Enligt plintskissen ska den stå på 15 plintar. Tänkte dock ställa den på betonghålsten. Allt enligt plintskissen - alltså på 15 stenar. Jag tänkte gräva 50 cm lägga typ 10 cm makadam och sedan betonghålstenen på. När jag gräver kommer vatten och fyller igen botten efter typ 40 cm. Vad ska jag göra åt detta? Gräsmattan är
0 svar · 1,8k läst
P
pellepite: Oavsett resultat vad det är så borde du rensa ut allt gammalt byggspill som kan orsaka lukt. // Per
2 svar · 2,2k läst
·
tihimas
tihimas: Det finns cellplastlådor som man kan lägga rören i. Antar att man fyller runt rören i lådorna som vanligt med grus innan man lägger på locket.
17 svar · 30,1k läst
tihimas
tihimas: Separerade plintar och fötter, dvs en betongplatta som man ställer plinten på, funkar bra. Antalet plintar motsvarar vad jag är van vid och de brukar ha en diameter på 400-500mm.
2 svar · 4,1k läst
J
johansson_c: fast i vissa kommuner vill de helst inte att man kopplar det till dagvattennätet då det lätt kan bli översvämmningar i källare...
2 svar · 3,9k läst
M
monsterbyggare: Undrar vad kostnadeb för bara arbete för gjutning kostar per kvm till en husplatta? Allt jobb på grunden är klartt bara gjutningen återstår ? Någon som har prisinfo här?
9 svar · 4,2k läst
M
monsterbyggare: Skall man lägga plasten över hela ytan? eller ska man sluta vid voterna? Alltså överlappet på plasten skall vara 300mm. Men skall den verkligen dras ända ut till kant-sockeln?
2 svar · 2,0k läst
A
andersmc: Hur beräknar man hur stor sula man behöver ha på plintarna för att huset inte ska sjunka ner i jorden? Kan någon hänvisa till nån tabell eller lathund? Jag förmodar att man kan få fram nåt värde av typen "i X-jord ska sulornas sammanlagda yta vara Y% av huset byggyta, om huset är..."
0 svar · 2,0k läst
T
Tommyboy: snigeldynamit kräver lite arbete, det går oftast åt mer än man tror och berget spricker inte alltid dit man vill men det funkar!! kolla här http://www.ullersund.se/Huset/Sjöboden/slides/Borrhål.html
12 svar · 12,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.