1 304 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vad är detta rör?!
Hej!
Håller på att gräva för att sätta in betongplintar till en carport,Grävde på ett ställe , gick ner cirka 75 cm, såg då vid detta djup ett gult rör cirka 3-4 cm i diameter, känns som om det är av hård plast.Vad kan det vara för rör?Kan det vara elledningar till huset?Dock ser jag att det finnst ett elskåp på andra sidan av tomten vid gatan och gissar att det är därifrån vi får elledningar.
Skall köpa en spänningsmätare för att få klarhet i det hela.Om det nu visar sig att det handlar om elledning, får man då placera sin plint på detta rör?
Tacksam för erat tips.
Håller på att gräva för att sätta in betongplintar till en carport,Grävde på ett ställe , gick ner cirka 75 cm, såg då vid detta djup ett gult rör cirka 3-4 cm i diameter, känns som om det är av hård plast.Vad kan det vara för rör?Kan det vara elledningar till huset?Dock ser jag att det finnst ett elskåp på andra sidan av tomten vid gatan och gissar att det är därifrån vi får elledningar.
Skall köpa en spänningsmätare för att få klarhet i det hela.Om det nu visar sig att det handlar om elledning, får man då placera sin plint på detta rör?
Tacksam för erat tips.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Gult rör? Med största sannolikhet är det en elkabel i det. Placera plinten en bit över röret, men dikt an röret är nog inte att rekommendera, då plinten väl kommer att sätta sig med tiden och klämma röret.
Svårt att komma på nåt annat än el som ligger i gula rör i marken. Jag skulle inte ställa plinten ovanpå det oavsett vad det är. Man vet aldrig vad belastningen kan bli på en plint eller om man rent av behöver gräva upp vad det nu är i framtiden.
Ställ inte plinten på röret. Om du någon gång måste schakta fram elkabeln så blir det jäkligt obekvämt för dig. Om du absolut inte kan ställa plinten någon annanstans så kan du frischakta kabeln en eller ett par meter i båda riktningarna och dra den på sidan om din plint.
Ja.Det var elledning för jag upptäckte idag varningsremsan som man brukar lägga en bit ovanför själva röret.
Jag placerade min färdiga betongplint framför röret och det känns bra att den inte ligger på själva röret.
Jag placerade min färdiga betongplint framför röret och det känns bra att den inte ligger på själva röret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden