Jag bygger en friggebod på 3x5 meter och jag tänkte gjuta 12 stycken plintar som grund. Vid ena långsidan är det berg i dagen och innan jag plockade fram spaden och började gräva så tydde allt på att berget sluttade svagt mot den andra långsidan. Då hade arbetet varit lätt, jag tänkte helt enkelt gräva mig ner till berget (gissade på omkring 2-3 dm djupt) och ställt plintröret direkt på berget och fyllt på med betong.
Efter lite "sondering" med ett armeringsjärn och en hel del grävande insåg jag att berget i motsatts till hur det såg ut sluttade mycket brant ner och mot mitten av den blivande friggeboden för att sedan återigen resa sig. Berget bildar alltså en grop. Det regnade häftigt idag och det stog grundvatten i gropen.
Fråga: Om plinten står på berget på icke-frostfritt djup (alltså grundare än 1.3 meter i mitt fall) finns det då risk att grunden/plintarna tar skada på vintern i och med att de praktiskt taget står i vatten?
Fråga två: Är mina planer angående grundläggning overkill? Finns det något enklare men ändå acceptabelt sätt att grundlägga en 15 kvm stor bod? Jag har sett lösningar där folk mer eller mindre bara lägger ut några plattor på gräsmattan och ställer bodarna på. Ett annat alternativ är färdiga plintar som grävs ner några decimeter i matjorden och ställs på en dränerande bädd av singel eller makadam. Jag vill att det skall bli bra och inte sätta sig, då lägger jag hellre ner några extra timmar nu.
Tacksam för alla tips!
Efter lite "sondering" med ett armeringsjärn och en hel del grävande insåg jag att berget i motsatts till hur det såg ut sluttade mycket brant ner och mot mitten av den blivande friggeboden för att sedan återigen resa sig. Berget bildar alltså en grop. Det regnade häftigt idag och det stog grundvatten i gropen.
Fråga: Om plinten står på berget på icke-frostfritt djup (alltså grundare än 1.3 meter i mitt fall) finns det då risk att grunden/plintarna tar skada på vintern i och med att de praktiskt taget står i vatten?
Fråga två: Är mina planer angående grundläggning overkill? Finns det något enklare men ändå acceptabelt sätt att grundlägga en 15 kvm stor bod? Jag har sett lösningar där folk mer eller mindre bara lägger ut några plattor på gräsmattan och ställer bodarna på. Ett annat alternativ är färdiga plintar som grävs ner några decimeter i matjorden och ställs på en dränerande bädd av singel eller makadam. Jag vill att det skall bli bra och inte sätta sig, då lägger jag hellre ner några extra timmar nu.
Tacksam för alla tips!
går det inte att lägga ut marksten och sedan regler på dessa?
Här kommer en variant på hur du kan göra.
Sätt bara plintar där det är enklast att gräva ner till berget och hoppa över plintraden i mitten. Istället går du upp regält i dimension på golvreglarna. 45x220 med c/c 600. Se bif. skiss.
Om berget lutar bör du borra ner en liten bit 8 mm armeringsjärn i berget så att plinten står stadigt.
Att någon plint står i vatten har ingen betydelse. Man får bara tjälrörelser om man har tjälskjutande eller vattensjuk mark under plinten. Berg är helt perfekt att gjuta plintar på.
Sätt bara plintar där det är enklast att gräva ner till berget och hoppa över plintraden i mitten. Istället går du upp regält i dimension på golvreglarna. 45x220 med c/c 600. Se bif. skiss.
Om berget lutar bör du borra ner en liten bit 8 mm armeringsjärn i berget så att plinten står stadigt.
Att någon plint står i vatten har ingen betydelse. Man får bara tjälrörelser om man har tjälskjutande eller vattensjuk mark under plinten. Berg är helt perfekt att gjuta plintar på.
Klicka här för att svara
