Jag har sett hus som betecknades "isolerad platta" med en ingjuten "elefantmatta"

Detta fungerade säkert de första åren när plattan var väl dränerad men sen när fukten kommer i kontakt med mattan suger denna åt sig som en svamp = ingen vidare isolering.2lrf42.jpg

Redigerat:
Gabriel B skrev:
Har lite samma fundering angående mitt hus från -78. Hittade dock ritningar på huset, men frågan är fortfarande om det räknas som "isolerad platta".

Någon som kan avgöra utifrån bilden?

Ovanför spånskivan ligger laminatgolv som alltid känns kallt (minusgrader enligt frugan). Kanske skulle räcka med att byta till riktigt trägolv?
[bild]
Enligt mig är den isolerat med 4cm cellplast. Och det är samma som 4 cm glasfiber. Har samma isoleringsvärde.
Med andra ord , nästan inget!

Laminatgolv känns alltid lite kallare. Byter du mot riktig trägolv eller åtminstone fanerat, blir känslan värmare golv.
Och att lägga Golvvärme under kan vara mycket risk fylld.

Redigerat:
Gabriel B skrev:
Har lite samma fundering angående mitt hus från -78. Hittade dock ritningar på huset, men frågan är fortfarande om det räknas som "isolerad platta".

Någon som kan avgöra utifrån bilden?

Ovanför spånskivan ligger laminatgolv som alltid känns kallt (minusgrader enligt frugan). Kanske skulle räcka med att byta till riktigt trägolv?
[bild]
Och enligt mig så är själva plattan oisolerad (dvs ingen isolering under den). Däremot kan man väl säga att ditt golv är isolerat med 4 cm cellplast ovanpå plattan.

Jan-Å skrev:
Jag använde byggplast, funkar också, låg en vecka på plattan utan en droppe vatten trots oisolerad platta. Men det var efter omdränering.
Ja vad som helst som är tätt funkar.

Inte är detta något perfekt test utan brister, men generellt är det nog så att en oisolerad platta kommer transportera fukt, medan en isolerad platta oftast inte gör det.

Egentligen spelar det ju ingen roll om plattan är isolerad eller inte. TS vill veta om han ska lägga platon eller inte och det har ju inte med isolering att göra utan styrs av fukttransporten genom plattan. Då funkar plast eller gummimatta bra.

b8q skrev:
Och enligt mig så är själva plattan oisolerad (dvs ingen isolering under den). Däremot kan man väl säga att ditt golv är isolerat med 4 cm cellplast ovanpå plattan.
Ja. Du har rätt. På samma sätt är mitt golv isolerat. Dock med glasfiber. Och fukten finns där. Dock ventilerar vi bort den. Med torr luft.

b8q skrev:
Skulle det funka att lägga vattenburen golvvärme på ett isolerat golv (med osiolerad platta)? Dvs att ersätta den befintliga spånskivan med lite slang och skivor med färdigfrästa spår?

Tyresö
gör du så utan att öka isoleringen, så kommer din elmätare gå upp i spinn varje vinter om du vill ha komfortvärme (+20 grader eller mer)

Tyresö skrev:
gör du så utan att öka isoleringen, så kommer din elmätare gå upp i spinn varje vinter om du vill ha komfortvärme (+20 grader eller mer)

2cid99i.png

Hur pass mycket mer isolering behövs, nu enligt bild finns det 40mm cellplast. Minimum 70-80mm?

Tyresö
Om du vill ha komfortvärme utan att elmätaren skenar iväg, så är det normalt att cellplasten är 20 cm tjock.

Tyresö skrev:
Om du vill ha komfortvärme utan att elmätaren skenar iväg, så är det normalt att cellplasten är 20 cm tjock.
Gäller detta cellplast under platta eller cellplast under själva golvet?

Kvittar för energiförbrukningen, bara det finns en isolering.

Bra mycket roligare om det är under betongen, då håller sig plattan torrare och det går mindre fukt upp i väggarna.

Protte

prototypen skrev:
Kvittar för energiförbrukningen, bara det finns en isolering.

Bra mycket roligare om det är under betongen, då håller sig plattan torrare och det går mindre fukt upp i väggarna.

Protte
Har du någon rekomendation på åtgärd för att få varmare golv? Blir det någon skillnad att bara byta från laminat till parkett? Eller behövs det någon form av värmekälla under för att överhuvudtaget få det varmare?

Alla isolerande skickt upplevs som varmare. Lägger du fanerat golv, kommer den att upplevas som varmare. Heltäckningsmattan ännu bättre. Du kan alltid lägga tunn komfortvärme på. Klinker och laminat upplevs alltid som kalla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.