14 602 läst ·
15 svar
15k läst
15 svar
Vill bygga brygga/bro eller annat över träsk fram till öppet vatten
Sida 1 av 2
Har ett problem.
Stugan ligger vid en sjö. Nedanför huset är det en sluttning ner till en liten vik.
Delar av sjön har växt igen och viken är någon form av träsk eller vad man ska kalla det.
Där fastland slutar är det dyigt och det växer massor av buskar och en hel del mindre träd längre ut.
Jag vet inte ens hur vad som är därute för det går inte att komma dit.
Vad göra? Planen och drömmen är att erövra träsket och bygga någon form av bro eller brygga ut till fria vattet. Där ut, äntligen i frihet vill jag ha en stor flytande badbrygga på pontoner.
Det är senare problem. Först måste jag börja någonstans.
Jag står på land med min motorsåg och har röjt fram till det mjuka börjar sen vågar jag inte gå längre för då kommer jag inte upp.
Hur skulle ni göra?
Stugan ligger vid en sjö. Nedanför huset är det en sluttning ner till en liten vik.
Delar av sjön har växt igen och viken är någon form av träsk eller vad man ska kalla det.
Där fastland slutar är det dyigt och det växer massor av buskar och en hel del mindre träd längre ut.
Jag vet inte ens hur vad som är därute för det går inte att komma dit.
Vad göra? Planen och drömmen är att erövra träsket och bygga någon form av bro eller brygga ut till fria vattet. Där ut, äntligen i frihet vill jag ha en stor flytande badbrygga på pontoner.
Det är senare problem. Först måste jag börja någonstans.
Jag står på land med min motorsåg och har röjt fram till det mjuka börjar sen vågar jag inte gå längre för då kommer jag inte upp.
Hur skulle ni göra?
Redigerat:
Ja, har tänkt på pontoner, fast marken är inte flytande. Inte heller som lera, utan någon slags "halvfast" sumpigt som det växer ut. Inbillar mig att pontoner sjunker ner. Plus att det är dyrt. Det är minst 50 meter som behövs.haavard skrev:
Man kan ha gabioner ( istället för timmer) för att bygga stenkistor, men det passar nog sämre i detta träsk.
Bygg en enkel spång, det brukar funka genom sankmark.
Bygg en enkel spång, det brukar funka genom sankmark.
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag trodde allt som flyter på vatten också flyter på allt utom luft?Gruvanna skrev:
Men test en lite bred spång först. Är säkert billigaste alternativ och det kanske funkar.
Medlem
· västerbotten
· 64 inlägg
En bred spång skulle nog funka och kanske du ska påla med jämna mellanrum så att det inte sviktar.
Låter vettigt med spång. Det var ordet jag letat efter. Alltid lär man sig något nytt.
Frågan är ju vad det ska vila på?
Första biten kan det nog funka med stock eller dyligt.
Längre ut när det blir lite lösare kanske man kan använda vattentäta plastfat, som det här
http://www.blocket.se/stockholm/Vattentunna_26251370.htm?ca=11&w=1
De används ju mycket till att bygga flytbryggor med etc.
Frågan är då hur man ska fästa plankorna på tunnan utan att göra hål i dom och så att det blir stadigt.
Längre ut växer det träd. Om jag fäller dom kanske stubbarna kan fungera som pålar.
:S
Frågan är ju vad det ska vila på?
Första biten kan det nog funka med stock eller dyligt.
Längre ut när det blir lite lösare kanske man kan använda vattentäta plastfat, som det här
http://www.blocket.se/stockholm/Vattentunna_26251370.htm?ca=11&w=1
De används ju mycket till att bygga flytbryggor med etc.
Frågan är då hur man ska fästa plankorna på tunnan utan att göra hål i dom och så att det blir stadigt.
Längre ut växer det träd. Om jag fäller dom kanske stubbarna kan fungera som pålar.
:S
Det enklaste är väl att inte fästa dem utan att göra så att säga en "ram" som tunnan ligger i som i sin tur plankorna sitter fast på. Tunnan behöver ju bara hållas på plats i sidled, inte upp/ner (neråt kommer den inte eftersom den flyter och uppåt kommer den inte eftersom där är plankorna).Gruvanna skrev:
En spång för att gå på bygger du enklast genom att trycka ner pålar parvis med cirka 3 m avstånd mellan paren.
Mellan varje par sätter du sen en regelstump, på tvären alltså. Sen är det bara att lägga på plank att gå på.
Brukar funka bra.
Finns massor runt om i landet.
Mellan varje par sätter du sen en regelstump, på tvären alltså. Sen är det bara att lägga på plank att gå på.
Brukar funka bra.
Finns massor runt om i landet.