Hejsan.
jag ska göra iordning källaren och har lite funderingar så att man gör rätt från början..

huset byggt 1955, fuktigt, särskilt i hörnen(dagvatten)..
Jag tänkte börja med att gräva och dränera/isolera grunden (isodrän) samt leda allt dagvatten till en brunn.
Sedan funderar jag på att bila upp (nästan) alla golven (2 av rummen vill jag ha som "kallförråd") och gräva ur, lägga isodrän gjuta in golvvärme(vattenburen) sedan klinker på golv och kakel på väggarna.funkar det eller? ska man göra på nåt annat sätt?

Mvh Danne

Tyresö
Ett tips är att du inte ska göra som väldigt många av mina privatkunder gör när dom ska ha kallförråd i källaren: Du ska i n t e gjuta ihop kallförrådsgolven med dom övriga värmegolven pga värmen i dom varma betonggolven kommer att förbrukas av kallförrådet. Varma och kalla plattor måste skiljas åt med frigolit och ses som enskilda konstruktioner, annars börjar elmätaren skena iväg.

Förövrigt så tänker du helt rätt! Om du ska göra badrum och fuktspärra, så måste du meddela det till betongleverantören så att du får betong med rätt uttorkningstid (vct 0,38).
Ska du inte fuktspärra, så beställer du en vanlig 0 - 8 golvbetong (C28/35 0 - 8 s5 vct 0,50 - som dom på betongstationen kommer rekomendera dej)

Tack för tipsen, gärna flera om annat som kan vara bra att tänka på eller problem som kan uppstå

Tyresö
Glömde meddela att du helst (slarvas väldigt ofta) ska ha 10 cm 8-16 kross under isoleringen så att du får full funktion på dräneringen.

Hej

Behövs verkligen 10 cm 8-16 kross under isodrän plattorna?

Orvar

Tyresö
Isodrän är bara kapilärbrytande och om du vill ha en fullgod effekt på dräneringen så hjälper inte Isodrän, utan då blir det till att skyffla singel. Jag vet att det är ett slavgöra men det bör helst göras. Kan tillägga att du även ska lägga en markfiberduk under singelbädden, så att inte singelbädden trycks ner och mättas av jorden.

Tyresö skrev:
Isodrän är bara kapilärbrytande .
Krosset är väl bara kappillärbrytande? Isodrän är väl både kappilärbrytande och isolerande? Menar du att det är bättre att lägga 100mm kross och 100mm isodrän än att lägga 200mm isodrän direkt på markduken? Varför i så fall?

Tyresö
Magnus_Andersson skrev:
Krosset är väl bara kappillärbrytande? Isodrän är väl både kappilärbrytande och isolerande? Menar du att det är bättre att lägga 100mm kross och 100mm isodrän än att lägga 200mm isodrän direkt på markduken? Varför i så fall?
Helt rätt! Isodrän är även isolerande. Krossbädden är till viss del kapilärbrytande när den bara är 10 cm tjock. Men för att hjälpa dräneringen så fungerar det bättre med singel än med Isodrän.

Tyresö skrev:
Helt rätt! Isodrän är även isolerande. Krossbädden är till viss del kapilärbrytande när den bara är 10 cm tjock. Men för att hjälpa dräneringen så fungerar det bättre med singel än med Isodrän.
Du har säkert rätt, men jag förstår inte varför.
Om man kan gräva 300 mm så förstår jag att det är toppen att få dit 100mm singel i botten, men säg att man inte har utrymme till mer än 200 totalt. Menar du då att man skall nöja sig med 100 mm isolering för att få dit singel i botten?
Hur menar du när du skriver att man hjälper dräneringen? Dräneringen är ju på utsidan och grundvattnet skall ju inte kunna stiga högre än rören. Det som kan komma upp inne i källaren stiger väl kapillärt i så fall och det borde väl isodrän motverka lika bra som singel och dessutom isolera också?

Eller pratar vi om olika saker?

Tyresö
Du har helt rätt i ditt resonemang om man använder höjdlaser när man bilar/gräver ur - vilket är omständigt utan grävmaskin! Jag förespråkar ett extra lager singel pga då har man både hängslen och livrem om dräneringsrören inte hinner "svälja undan" pga framtida tilltäpta hål etc. - till en väldigt liten extrakostnad. Allt beror ju på hur mycket lera marken innehåller. Det finns ytterligare en fördel (den viktigaste) med singel i botten: När man bilar och gräver ur ett källargolv, så kommer man garanterat stöta på stora stenar och annat strul, som gör att man inte kan få en 100% slät urgrävd yta, vilket leder till att Isodränskivorna spricker och smulas sönder - och då är hela poängen med Isodränskivor förlorad. Då är det bättre att bottna ur med en singelbädd tills man får en plan och slät yta, som underlättar för nästa moment. Färdig takhöjd styr man med hur djupt man gräver. Jag har genom åren varit och pumpat betong i så många privatkunders källare och sett så många Isodränskivor brytas/smulas sönder pga oljämnt underlag - vilket leder till att det blir stora fickor mellan Isodränskivorna, och isoleringseffekten minskar kraftigt när betongen rinner rakt igenom.

För att slippa det problemet brukar man väl lägga fiberduk både under och ovan isodränskivorna.

Tyresö
jeppeknaster skrev:
För att slippa det problemet brukar man väl lägga fiberduk både under och ovan isodränskivorna.
Om bara fler (överhuvudtaget någon) kunde tänka så långt!
Har under alla år aldrig sett en sån lösning, bara om det ska gjutas på lecakulor - men oftast inte ens då - vilket leder till......lecakulor = enorm flytkraft och försvårar glättningsjobbet.

Ett riktigt bra tips!

Då förstår jag resonemanget! Med andra ord borde det inte spela så stor roll om det är 30, 50 eller 100 mm singel. Huvudargementet är alltså att man får en stabil bra och jämn yta att lägga ut isodrän på, utan risk för sättningar och sprickor som leder till sämre dränering och isolering. Jag har själv tänkt ge mig på min egen källare så småningom, och jag tror att jag har ca 25-30cm från nuvarande golv till underkant sula. Eftersom jag inte vill gräva lägre än underkant sula (sannolikt lera) så kan jag lägga max 20mm singel om jag vill ha 200 isodrän och sedan 80 mm betong och behålla golvnivån.

Tyresö
Magnus_Andersson skrev:
Då förstår jag resonemanget! Med andra ord borde det inte spela så stor roll om det är 30, 50 eller 100 mm singel. Huvudargementet är alltså att man får en stabil bra och jämn yta att lägga ut isodrän på, utan risk för sättningar och sprickor som leder till sämre dränering och isolering. Jag har själv tänkt ge mig på min egen källare så småningom, och jag tror att jag har ca 25-30cm från nuvarande golv till underkant sula. Eftersom jag inte vill gräva lägre än underkant sula (sannolikt lera) så kan jag lägga max 20mm singel om jag vill ha 200 isodrän och sedan 80 mm betong och behålla golvnivån.
Det är det som är tanken med singel om man ska använda Isodrän. Själv föredrar jag att använda enbart singel och frigolit - Tyngre jobb men väldigt mycket billigare till samma slutresultat.
Ett tips är att under singelbädden (många slarvar med det) lägga en markfiberduk, så du håller isär materialen. Spara sen några onödiga utgifter genom att bara använda 10 cm svindyr Isodrän och 10 cm mindre dyr frigolit. Om du inte ska belasta betongplattan med mer än vanliga möbler så räcker det med en 60 mm betongplatta (som då är armerad med 10 mm matta - och ingen vattenburen värmeslinga....nej,nej,nej). Men då ligger du farligt nära gränsen även om du lägger parkett ovanpå.

Rekomenderar alla att undvika att gjuta en självbärande källarplatta som är tunnare än 10 cm (då räcker 6 mm armeringsmatta) och att gräva djupare än ner till underkant syll !! VIKTIGT !

Visst har jag färdiga lösningar på att gräva metervis djupare än syllen, men det har bara varit genomförbart till privatkunder på Liiidingö och Danderyd...om ni förstår vinken....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.