Hej!
Jag skall bygga ett garage på 70m2 till våren och har börjat planera för detta nu.
garagegolvet kommer att ligga på nivån 9.30, dagvattenanslutningen som jag har dragit fram till kanten av det tänkta garaget ligger på 8.80.
Jag har tänkt mig en platta med 200mm issolering och 300mm kantelement.
Räcker den nivåskillnaden för ett natuligt fall av grunddreneringen? ( marknivån på platsen där garaget skall stå är nu 8.90, det är ca 40cm matjord som skall bort, alltså ner till 8.50)
Eller måste jag ha en brunn och pumpa upp vattnet?

9,3 - 0,3 = 9,0 m (nivå underkant platta med isolering)
9,0 - 8,8 = 0,2m (nivåskillnad underkant platta med isolering till dagvattenanslutning)
70^0,5 = 8,37....m (roten ur plattans yta, för att få fram längsta sträckan till dagvattenanslutning)
8,37 * 2 = 16,74m (två sidor)
0,2 / 16,74 = 0,012...m/m --> 1,2cm/m (nivåskillnad underkant platta med isolering till dagvattenanslutning genom längd till dagvattenanslutning, dvs fall per meter)

Du har inte angett hur långt det är till dagvattenanslutningen eller var den ligger, men antar man att den nivån du angett är i direkt anslutning till plattan så har du ett fall på 1,2 cm/m troligtvis lite mindre om nu garaget ska bli 70m2 så är väl plattan lite större plus att dräneringen ligger lite utanför, så sträckan 16,74m är nog för kort.

Sen får någon annan säga om det går i praktiken.

Anslutningen ligger i stort sätt precis på ena hörnet på garaget.
så det är onödigt att drännera längre ner eller räcker det med bara precis under issoleringen?

Jag har för mig att man inte ska ligga högre än underkant isolering, så det är väl nåt slags minimikrav. Sen hur långt ner du dränerar är väl upp till dig, marken osv... men finns säkert någon här som har mer säkra svar...

Tyresö
JOW skrev:
Jag har för mig att man inte ska ligga högre än underkant isolering, så det är väl nåt slags minimikrav. Sen hur långt ner du dränerar är väl upp till dig, marken osv... men finns säkert någon här som har mer säkra svar...
Helt rätt! Högsta punkten på dräneringsrören ska ligga under underkanten på isoleringen, därefter låter man rören "falla" minst 1 cm/m. Man gömmer helt enkelt dräneringsrören i singelbädden som går utanför plattan.

Ok, tjänar jag något på att drännera längre ner eller räcker det med att ta det som är precis under issoleringen?känns som att om man har makadam under så lär det dränneras in i sanden det resterande.elleR?

Du måste ju ha fall till dagvattenanslutningen också...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.