Hej,

Har 1 plans villa med inredd källare, har lagt laminat golv i källarn utan PLATON.

Det jag undrar över är,, hur vet man om plattan är isolerad, eller inte isolerad,,

för om jag har fattat det hela rätt,,, en isolerad platta så behövs inte platon om man ska lägga golv?????

B
hur gammalt är huset

det är byggt 1974

Tyresö
Hej!

Om huset är byggt -74 så är det ingen garanti att plattan är isolerad. Dagens plattor är alltid isolerade, om inte våra vänner från Krakow har haft totalentreprenad - givetvis med kontantbetalning.

Nog om det....Ditt problem är superenkelt att lösa! Jag utgår ifrån att du inte har golvvärme, om du har det - kolla din elmätare när det är - 10 grader. Snurrar snurran i elmätarskåpet så att du kan slipa en kniv på den - då har du en oisolerad platta! Om du vet att du inte har golvvärme, tar du fram en slagborrmaskin och borrar ett hål rakt igenom plattan! När du är igenom, känner du direkt om underlaget är makadam eller frigolit. Är du fortfarande osäker, borra ner i det okända materialet - är det frigolit - så kommer du se att det har fastnat frigolit på borren. Borrhålet (ex. 10 mm) kan du fylla igen med Martin Timells favoritprodukt: Latexfog.

Skämt åtsido, ditt problem är helt enkelt inget problem!

Har du inget gv, borra.

B
material under kan även vara sand och annat.

Tyresö skrev:
Hej!

Om huset är byggt -74 så är det ingen garanti att plattan är isolerad. Dagens plattor är alltid isolerade, om inte våra vänner från Krakow har haft totalentreprenad - givetvis med kontantbetalning.

Nog om det....Ditt problem är superenkelt att lösa! Jag utgår ifrån att du inte har golvvärme, om du har det - kolla din elmätare när det är - 10 grader. Snurrar snurran i elmätarskåpet så att du kan slipa en kniv på den - då har du en oisolerad platta! Om du vet att du inte har golvvärme, tar du fram en slagborrmaskin och borrar ett hål rakt igenom plattan! När du är igenom, känner du direkt om underlaget är makadam eller frigolit. Är du fortfarande osäker, borra ner i det okända materialet - är det frigolit - så kommer du se att det har fastnat frigolit på borren. Borrhålet (ex. 10 mm) kan du fylla igen med Martin Timells favoritprodukt: Latexfog.

Skämt åtsido, ditt problem är helt enkelt inget problem!

hej,, hur djupt ner är plattan typ?? alltså hur djupt får jag borra??

I mitt hus byggt 76 utan källare är plattan 10cm. Luftspalt 30mm isol 70mm och 24mm golvspånt.

Tyresö
Alla villaplattor brukar vara 10 cm tjocka.

Vårt hus byggt -65 hade en första gjutning på ca 70 mm sen ett lager grov singel/grus ca 100-150 mm sen en ny betongplatta som var ca 100 mm, under det makadam och lera. Jag vet inte hur det ser ut OM plattan är isolerad men när vi isolerade en garageplatta i mitten av 80-talet så var det inte frigolit vi använde utan nån slags fiberplatta som knappast kommer att visa sej när Du borrar.
Så det finns kanske olika möjligheter.

finns det inte andra sätt att ta reda på?

tex om man har ritningar ?? det brukar ju stå va huset är byggt av o sånna grejjer ,

Lägg en av bilens gummimattor på betonggolvet. Blir det blött under - oisolerad.....

intressant....ska prova det

MathiasS skrev:
Lägg en av bilens gummimattor på betonggolvet. Blir det blött under - oisolerad.....
Jag använde byggplast, funkar också, låg en vecka på plattan utan en droppe vatten trots oisolerad platta. Men det var efter omdränering.

Har lite samma fundering angående mitt hus från -78. Hittade dock ritningar på huset, men frågan är fortfarande om det räknas som "isolerad platta".

Någon som kan avgöra utifrån bilden?

Ovanför spånskivan ligger laminatgolv som alltid känns kallt (minusgrader enligt frugan). Kanske skulle räcka med att byta till riktigt trägolv?
2cid99i.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.