1 198 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Dräneringsfrågor
Hej,
Jag har ett hus från tidigt 1900-tal där jag har en källare som är väldigt fuktig. Jag har nu grävt fram grunden runt källaren till viss del för att kolla. Grunden består ju av stora stenblock utan en rak linje nånstans. Där finns små mellanrum mellan stenarna där man kan köra in ett armeringsjärn rätt in i källaren (putsen därinne är väldigt lös). Och det finns stenar som sticker ut en 20-30 cm här och var från väggen. Kring detta har jag nu tusen frågor
.
1. Gör det överhuvudtaget någon nytta med isodrän eller dylikt, platon på en sådan grundvägg? Jag menar hur jag än gör så kommer jag aldrig med något material att kunna fästa det tajt mot väggen.
2. Vilket är det minsta avstånd från huset som man bör ha till en stenkista som jag tänkt avsluta dräneringsröret i?
3. I källaren ligger det golv av tegelstenar, direkt på marken vilket jag tänkt bryta upp och gräva ner en invändig dränering. Jag tror dock aldrig att jag lyckas få till det så att den invändiga dräneringen möter den yttre. Är allt arbete isåfall bortkastat? och jag bör hellre lägga energi på nåt annat?
4. Med hänvisning till fråga 3 så kommer det att finnas en glipa mellan de kapillärbrytande skikt som jag lägger, jag undrar därvid också om man lägger en dränering där man inte går ner under husets lägsta punkt. Får man då delvis effekt att man fångar upp den fukt och ytvatten som kommer sålångt ner som man har dränerat?
Mvh
Fredrik
Jag har ett hus från tidigt 1900-tal där jag har en källare som är väldigt fuktig. Jag har nu grävt fram grunden runt källaren till viss del för att kolla. Grunden består ju av stora stenblock utan en rak linje nånstans. Där finns små mellanrum mellan stenarna där man kan köra in ett armeringsjärn rätt in i källaren (putsen därinne är väldigt lös). Och det finns stenar som sticker ut en 20-30 cm här och var från väggen. Kring detta har jag nu tusen frågor
1. Gör det överhuvudtaget någon nytta med isodrän eller dylikt, platon på en sådan grundvägg? Jag menar hur jag än gör så kommer jag aldrig med något material att kunna fästa det tajt mot väggen.
2. Vilket är det minsta avstånd från huset som man bör ha till en stenkista som jag tänkt avsluta dräneringsröret i?
3. I källaren ligger det golv av tegelstenar, direkt på marken vilket jag tänkt bryta upp och gräva ner en invändig dränering. Jag tror dock aldrig att jag lyckas få till det så att den invändiga dräneringen möter den yttre. Är allt arbete isåfall bortkastat? och jag bör hellre lägga energi på nåt annat?
4. Med hänvisning till fråga 3 så kommer det att finnas en glipa mellan de kapillärbrytande skikt som jag lägger, jag undrar därvid också om man lägger en dränering där man inte går ner under husets lägsta punkt. Får man då delvis effekt att man fångar upp den fukt och ytvatten som kommer sålångt ner som man har dränerat?
Mvh
Fredrik
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara