Nu efter 2års boende i huset tog jag och tittade över dräneringen runt huset.. "Inspektion"..
Jag är inte så insatt i det här men jag ska prova förklara.

Huset är byggt 1989. 1,5 plan med källare. Källaren har en trappa ner utifrån också.
på varje hörn av huset har jag Brunn "spolbrunn" kalla han den förra ägaren det.
Har aldrig haft problem med fukt i källaren men man vill ju gärna kolla konditionen.

Till den ena spolbrunnen är det även kopplat en avloppsbrunn som finns ingjuten i botten av källartrappan "ingången".

Ska det vara sånna där spolbrunnar på hörnen? har aldrig sett detta innan hos nån annan:S

Som jag förstår så samlas vattnet i dessa spolbrunnar. Men vart tar det vägen sen?

Som på den ena bilden så ser ni spolbrunnen "med avtagen lock" kan jag koppla in takrännan som kommer precis ovanför till denna brunn? så slipper det rinna ut mot buskarna som finns till höger i bilden.

Sen hitta jag även en sån här dränering modell "gatubrunn" mellan garaget och huset som jag rensa.. växte gräs i den och den var full med jord.. efter lite rensande hitta jag gjuten botten som gick till en 110mm rör.. denna var inte helt enkel och rensa men till slut lossna proppen och jag testa spola bra länge med slangen och det rann ur väldigt fort och fint

• bild-47.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild-48.JPG
    Skapa konto
bild.. spolbrunn

• bild-49.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.