Hej

Skall bygga upp en grund med leca om ingen anna har något annat förslag!
Jacuzzin skall byggas upp i nivå med altanen, ca 0,5 meter ovanför marknivå. Tomten sluttar då det är bergstomt.
Altanen står på pelare och har högsta nivåskillnad till mark på 2meter.
Är det bättre att gräva ner pelare och bygga ett regelverk liknande en altan, eller är det bättre att mura med leca?

Det jag funderar på är hur man går tillväga när man bygger med leca. Behöver jag gjuta en grund som jag ställer lecan på eller räcker det att gräva tills jag när sten så blocken står stadigt, (inte djupt).
Hur fäster jag lecan i marken, kan jag exempelvis fästa den i naturstenen (själva berget).

Bör jag mura leca i en fyrkant eller räcker det med 4 olika pelare?
Kan jag lägga jacuzzin direkt på lecan eller ska det ligga ett regelverk ovanpå lecan, i så fall vilka dimensioner pratar vi om då?

Jacuzzin väger ca 2ton + 6 fullvuxna personer.
Jacuzzin är 2,2x2,2 meter samt 1m hög

Mvh Johan

Puffar lite för den här frågan som legat och väntat ett tag i en annan forumdel.

Tack för flytten!

Funderar på att bygga samma konstruktion som altanen är byggd i, dvs gjuta ner plintar som jag sedan kan fästa reglar i.

vad tror ni om att bygga med reglar istället för betong?

gjuta som 5ans sida på en tärning eller något åt det hållet, tror ni detta bli för klent för 2500kg?

S
bara du dimensionerar rätt.
det blir lite speciall förband

vad tror du att jag kommer behöva för dimensioner på balkar?
Hur många pelare behöver jag gjuta för? 5-6st? eller kanske fler!

S
tycker du ska ha platta

gjuta en platta på ca 2kvm och som är 1 meter hög är inte så aktuellt

S
nej gjuta en platta som du bygger upp på istället för 5-6 plintar

blir L-stöd i en 4kant o sedan fylla med flis o sten.
då min tomt e besvärlig, behöver schakta ur tomten lite för att en grävmaskin skall komma åt o kunna köra in l-stöden samt jacuzzin så kommer notan hamna på runt 40-50 000kr. jobbet ska ta ca 3dagar o hoppas det blir utfört i nästa vecka!

haha, jobbet är fortfarande inte klart... hantverkare...
Företaget räknade fel o enbart materialet kommer hamna på runt 70 000kr,,,
nu ligger det plattor på marken som är paddade, en smed skulle kommit i förra veckan och byggt en ställning som jacuzzin sedan ska stå på! pris ca 7000kr

Då det är risk för sättningar kommer smeden svetsa på 8st ben på en ram, dessa ben kan man höja och sänka var för sig. Så om det blir sättning i en platta så kan jag skruva ner just det benet för att schystera upp i nivå igen! pris för materialet ca 7500kr

När han kommer och gör färdigt ställningen så blir det sen en lyftkran som lyfter upp jacuzzin och ställer den på ställningen, kostar ca 4-5000kr

sen är det dags att dra fram lite ström, 5g2,5 fördelad på 3st 16A säkringar, självklart blir det en arbetsbrytare ute vid jacuzzin oxå!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.