Nu har det äntligen blivit dax för dränering av huset/källargrunden.

Jag har ~47m (omkrets) och det är ~1,8m jag behöver gräva. Det blir ~84,6 m2.

Jag har några olika alternativ och lite frågor till er och vill gärna veta hur ni skulle göra/tänka.

Material
Jag har en grundoffert men behöver göra ett val.

Alternativ 1.
Lägga makadam eller singel runt dräneringsröret. Jag räknar med ~9m3 (0,3m*0,5m*47m) och det blir ~11ton.
- Det kommer att ta mer tid och är ett tungt jobb. Eller?
+ Billigt

Fråga
Singel eller makadam?
Tvättat eller inte?

Kommentar
Jag tänker att lastbilen tippar all makadam på garagenedfarten och jag kommer att få traska med skottkärra i några dagar.
Fråga:
Finns det alternativ till detta? Typ som betongbilarnas pump som kan leverera betongen en bit längre bort än just där lastbilen står?

Alternativ 2.
Lägga isodränrör med frigolit runt röret, den färdiga lösningen (ni vet säkert vad jag menar).
+ Lätt, ganska enkelt och inget slit
- Dyrt

Fråga
Är det värt priset?

Kommentar
Jag tror att alt. 2 kan spara en eller två dags arbete men kommer att kosta 5100:- mer är alt. 1. Egentligen är det en skitsumma med tanke på hur mycket jobb alt. 1 blir. Jag har redan valt bort att leja bort blästringen för att spara den kostnaden. Jag tar kapen och slipar själv. Om det är något jag inte gillar så är det att skicka ner pengar i backen.

Hur skulle ni göra?
Tack.

Redigerat:
Genom att använda blåst leca och markseparationsduk samt EPS och platonmatta så får du dränering utpekning och isolering under längre tid än med andra metoder samt lättare att åtgärda senare.
Du slipper mycket av det tunga arbetet men kostnaderna ökar.
Jag gjorde så och har fått en helt perfekt lösning!!!

Byggarätt,

Jag vet inte vilken fråga du svarade på men jag har redan valt Pordränskivan. Det finns för och nackdelar med de olika alternativen och jag har valt den ena.

Det är egentligen två arbetsmoment jag inte vill göra (tungt och skitigt) men jag kan spara lite pengar om jag gör dem själv. Dels kan jag ta bort asfalten själv mha rondellslipen och en bra skiva och dels kan jag använda makadam isf Isodräns rör-konstruktion med integrerad kapillärbrytande material. Båda jobben kommer att ta kraft och är ganska skitiga. Inte för att jag är rädd för att få lite skit under naglarna men jag vill inte jobba i onödan om det inte är värt det.

Jobben sparar 5000/st. Det dyrare alternativet är mindre slit och frågan är om det är värt det (10000:-)?

Skulle ni spara 10000 och göra grovjobbet själva?

Ingen?

Så 5000 för att leja ut borttagandet av asfalten och 5000 för att slippa makadamen?

Skulle själv valt att leja ut borttagandet av asfalten då den skiten letar sig in garanterat överallt. Grannar 4 km bort kommer komma och klaga på att det har yrt in skit. Ta bort någon tusenlapp på din besparing för att köra på makadam. Hoppas du inte kommer köra dina 9m3 (0,3m*0,5m*47m) och ~11ton till i skottkärra? Lastar du tungt har du +100 kärror och av din omkrets så kommer det bli en hel den jobb med att köra. Iofs kanske du har ett gymkort att säga upp som sparar ännu mer pengar?:D

myrstack skrev:
Så 5000 för att leja ut borttagandet av asfalten och 5000 för att slippa makadamen?
Ja, så kan man säga.

myrstack skrev:
Skulle själv valt att leja ut borttagandet av asfalten då den skiten letar sig in garanterat överallt. Grannar 4 km bort kommer komma och klaga på att det har yrt in skit. Ta bort någon tusenlapp på din besparing för att köra på makadam. Hoppas du inte kommer köra dina 9m3 (0,3m*0,5m*47m) och ~11ton till i skottkärra? Lastar du tungt har du +100 kärror och av din omkrets så kommer det bli en hel den jobb med att köra. Iofs kanske du har ett gymkort att säga upp som sparar ännu mer pengar?:D
Hmmmm, svårtolkat. Eller är du ironisk?

Du tycker att jag ska leja bort asfaltjobbet men med kostnad att jag får skit av alla grannarna när bläster går för fullt?

Du tycker att jag ska lägga i makadam men att jag kommer att få slita ihjäl mig (ja, skottkätta). Eller missuppfattar jag? :S

(jag slutade att gå på gym när jag köpte hus). :D.

Var lite ironisk men har man en gång försökt få bort kallasfalt från en källarvägg med vinkelslip så inser jag att man bör försöka undvika det igen. Sen dammar det väl inte så farligt så grannarna drabbas om du inte bor i ett radhus men att blästra dammar enligt mig både mindre och går betydligt snabbare. I ditt fall med 80 kvadrat kan du lätt få spendera flera dagar (heltid) med vinkelslip om du har otur med hur hårt det sitter, hur tjockt lagret är och hur tur du har med att hitta slipkopp, vinkelslip, rätt varvtal och tryck. Kör på blästern du, där har du min fulla rekommendation, och låt någon annan dra av det.

Makadam eller ej tycker jag är en fråga om du är beredd att hyra en motordriven skottkärra/minidumper eller liknande, jag tycker de mängder/vikter du anger är för stora för att köra med skottkärra. Är du beredd att slita så kör på men räkna igenom före hur många lass det blir, tiden att skyffla upp en kärra, tiden att köra den och få massorna på plats. Gissar att det drar iväg med många många timmar om du kör allt manuellt.

myrstack skrev:
Var lite ironisk men har man en gång försökt få bort kallasfalt från en källarvägg med vinkelslip så inser jag att man bör försöka undvika det igen. Sen dammar det väl inte så farligt så grannarna drabbas om du inte bor i ett radhus men att blästra dammar enligt mig både mindre och går betydligt snabbare. I ditt fall med 80 kvadrat kan du lätt få spendera flera dagar (heltid) med vinkelslip om du har otur med hur hårt det sitter, hur tjockt lagret är och hur tur du har med att hitta slipkopp, vinkelslip, rätt varvtal och tryck. Kör på blästern du, där har du min fulla rekommendation, och låt någon annan dra av det.

Makadam eller ej tycker jag är en fråga om du är beredd att hyra en motordriven skottkärra/minidumper eller liknande, jag tycker de mängder/vikter du anger är för stora för att köra med skottkärra. Är du beredd att slita så kör på men räkna igenom före hur många lass det blir, tiden att skyffla upp en kärra, tiden att köra den och få massorna på plats. Gissar att det drar iväg med många många timmar om du kör allt manuellt.
Jag hajar.

Jag pratade med svågern nyss (han ska få hjälpa till) och han hade lassat makadam förut. Det är bara att bita ihop och köra, sa han. Samtidigt så vet jag att dränklossen verkar smidig. http://www.pordran.se/dranklossen Inget makadam.... Fungerar denna lösning lika bra?

Nu när jag har kollat noggrannare på väggen så verkar inte asfalten sitta så hårt.

På en del av ställena verkar det som att "färgen"/ asfalten har flagnat. Huset är byggt 60, kan det vara annat än asfalt på väggarna?

Kan inte svara för hur dränklossen fungerar, däremot vet jag erfarenhetsmässigt att kallasfalt kan sitta väldigt ojämt över väggen. Dels kan det vara skillnad på hur mycket det är smetat på och även hur utsatt massan har varit för vatten och vind genom åren. Hos mig var den tunn och nästan lik färg med flagor vid markytan och seg, tjock och helvetisk mot botten. Så om du bestämmer dig för att göra ett försök själv är mitt tips att hålla en plan B i beredskap.

Är ni 2 och skottar så blir ju högen makadam helt klart lättare, en platta öl till så kanske fler personer går att uppbringa? :)

Jag lurar på en platta till, hoppas på fler (3-4 pers) och låta en blästrare blåsa av väggarna.

Ingen verkar ha erfarenhet av dränklossen... konstigt, den har väl funnits ett tag nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.