Vi har ett ouppvärmt utrymme i källaren som jag vill kunna utnyttja lite bättre.
Utefter ena väggen finns där idag ojämnt berg som delar av huset står på.
Väggen är såklart kall och fuktig.
För att kunna utnytta utrymmet bättre och även värma upp det så vill jag isolera på nåt smart sätt.
Jag funderar på att mura en vägg av leca nära berget. Detta isolerar ju något och borde funka ur fuktsynpunkt. Skulle det funka att fylla utrymmet mellan berget och lecan med EPScement för att få isolering?
Kommentarer? Andra ideer?

Regla upp med plåtreglar och sedan isolerar du med EPS och så använder du skum för att fylla ut hålrummen i mellan stenarna.

Tack!
Det kan ju vara en idé att fylla ut med skum.
Här är det ganska stora variationer och det skulle nog gå en del skum.
Men är EPScement ett alternativ? Finns det några nackdelar med mitt förslag?

Är berget torrt eller blött? Tränger det upp vatten ur berget? Rinner ev smältvatten/regnvatten in mellan berget och din grund? Blir det isbildning på vintern?

Om du inte har problem med ovanstående så skulle jag isolera utifrån precis som man i regel gör när man drenerar om idag. Sätter du upp en vägg så mister du ju kontrollen på området. Tänk om det börjar tränga in vatten som samlas i ditt byggda utrymme och orsakar stora fuktskador innan du hinner upptäcka det?

Jag är inget proffs på det där på något sätt, men lite mer info skulle hjälpa! =)

Berget ser torrt ut nu. Lite lite fukt på ett ställe. Har inte sett nån is inomhus.
Det är inte korrekt dränerat på utsidan.
Den delen av huset står på berget och är därför svårdränerat.
Men hur gör vi på insidan.
/Peter

Är det gjuten platta i källaren, är den i sådant fall isolerad?

Om det är enkelt att komma till utifrån kan du ju gräva rent berget och sen gjuta en liten klack så att du styr undan regn och smältvatten som kommer längst berget samt sätta isolerande drenering. Sen kan du regla upp en isolerad vägg på insidan, men var noga att du ventilerar utrymmeted luftspalt. Du bör så klart konsultera en fackman först... :-)

Mvh

• Gilla
Kallescaviar
  • Laddar…
Plattan är inte isolerad ännu. Kanske i framtiden.
Berget är inte möjligt att påverka. Det är ett stort berg. Men visst kan man fösöka leda vattnet bort från huset på nåt sätt. Att gjuta en ränna jämns med huset som leder bort vatten låter bra. Nåt förslag hur man tätar denna ränna?
Om vi bortser från vatten-utifrån-problematiken. Vad sägs om olika alternativ till isolering?
Ingen som gillar min EPScement?

Du menar regla upp en vägg för att sedan fylla med EPScement bakom? När man använder EPS cement så är det viktigt att man försluter gjutningen efter ca 3dygn. Annars fortsätter EPS cementen att torka ut sig själv och krymper.

EPS cement används hellre i bjälklag och liknande där du sen förslutar ordentligt, som exempelvis under flytspacklingen i ett badrum.

man kan putsa väggar med EPScement, då sprutar man på och drar till det
hur det är med täckning då vet jag inte.. målning kanske räcker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.