Finns det ingen som använt denna eller hört något om den?

Skall vara samma som gjenevads dränerings skiva hörde jag. Har ingen vetskap om den heller.

Fick en beskrivning av tillverkaren hur den skall användas:

KORTFATTANDE MONTERINGSANVISNING FÖR D80 DRÄNERINGSSKIVA.

Gräv försiktigt upp längs källarytterväggarna. Knacka bort ev. lös puts. Laga sprickor och andra skador med cementbruk. Låt grunden torka ut. Titta över dräneringsrören och byt ut dem vid behov.
Tänk på fallet, ca 10 mm på 2 m.

Förstärk fuktskyddet på källarytterväggen och grundplattan med för ändamålet lämpligt material. Kontrollera att ytorna är släta och jämna så att dräneringsskivorna kan ligga dikt an mot grunden. Punktlimma dräneringsskivorna med t.ex. kakelfix eller vattenbaserat montagelim. Alla skivor skall ha en G-fals vid lodräta och vågräta skivskarvar.

Placera skivorna jämnt från ett hörn. Håll gärna en skiva från
motsvarande sida för att komma ut riktigt i hörnet. Isolera upp
till ca 100 mm under marknivå. Skivorna monteras med den
släta sidan mot väggen och den spårade sidan utåt med spåren lodrätt. Observera att man inte skall använda infästningar i källarväggen (ex spik eller dylikt).

• När du återfyller med jordmassorna - tag bort större stenar och blanda
gärna i lite grus för att förbättra dräneringen.Fyll upp till ca 100 mm från
ovankant skivorna.

Skall man bättra på fuktskiktet som jag förstår det? Kallasfalt?

Brukar man inte vilja ha bort det?

Skulle vara tacksam för lite råd här.

Jag har precis samma funderigar. Dränskivan säljs av byggmax och är betydligt snällare mot plånboken än isodrän eller motsvarande. Men vad gör att de skiljer sig så mycket åt när det gäller ytskiktet på källarväggen? Den ena säger att den skall hållas öppen för att ventilera ut fukt från källaren och den andra säger att den ska tätas för att stänga fukt ute? Bägge skivorna är så kallade cellplast-skivor så de borde ha samma egenskaper.

Vad missar vi här??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.