Hej!

Har ett "krondike" längs tomtgränsen. En del av diket skulle jag vilja lägga igen helt och göra plan yta ovan. Men vattnet som kommer i diket måste förbi. Det handlar om ca 20 meter jag vill täcka.

Hur gör jag detta? En "vägtrumma" med 40 cm diameter är inte aktuellt både pga storlekt och pris! Markavloppsrör på 110 mm känns spontant lite klent på våren när det faktiskt kommer ganska mkt vatten där (sedan kommer det nästan inget, inte ens när det regnat). Finns något bra alternativ, typ 200 mm markavlopp t.ex? Annat?

Mvh
Rickard

Du lär ju behöva dimensionera för vårfloden så du inte riskerar att bygga en damm. Skulle du kanske kunna lägga två mindre rör bredvid, eller ovanpå varandra, kanske rent av tre rör? Då kan du ju transportera mycket vatten, men du behöver inte köpa de dyra stora rören. Det är väl ett par meter djupt antar jag? Sen är det ju frågan om du har någon damm eller liknande längre upp i landskapet som vid dambrott skulle kunna innebära att du har damm runt kåken om du bygger för trångt?

Där egentligen bara vatten som kommer ut ur marken (tomten lutar) det handlar om, men det är ändå förvånadsvärt mycket (svårt att beskriva). Så det är ingen bäck eller liknande som passerar. Men ändå vore det inte så roligt att under-dimensionera.

Flera rör kan funka! Finns samma system som 110 mm markavlopp med böjar osv fast i grövre dimension? Man skulle vilja se vad det skulle sluta på iaf....

Lite info. Såhär skriver jordbruksverket:

Får vi lägga rör i ett öppet dike och fylla igen detta utan tillstånd?
Markavvattning får inte utföras utan tillstånd. Om diket inte ska fördjupas, klassas dock åtgärden inte som markavvattning och i så fall är det inte tillståndspliktigt. Om rören har en diameter på högst 300 mm betraktas åtgärden som täckdikning och är normalt inte tillståndspliktig. Om det finns vatten i diket även på sommaren, kan rörläggning och igenfyllning av diket komma i konflikt med reglerna om biotopskydd.
Kraven på tillståndsprövning skärptes vid miljöbalkens införande. Att utföra ett tillståndspliktigt markavvattningsföretag utan tillstånd är straffbelagt.

Kanske kan detta vara något?
http://www.blocket.se/dalarna/Markror_34904910.htm?ca=11&w=3

Mvh

Så allvarligt är det nog inte. För det första är det vi som gjort diket och det är endast inom vår tomt (men ansluter till diket längs bilvägen). Finns inget som rinner in i diket utan det "börjar" på vår tomt.

Ja dem där rören såg bra ut, men jag vill inte köpa beg på blocket... måste man till en proffs/företags-handel för att få tag på dessa? K-rauta/byggmax etc har ju som sagt inte vad jag vet...

Aha, jag förstår.. då kanske det skulle räcka med att fylla igen med drenerande matrial typ singel. Då skulle väl vattnet tränga fram längre bort?

Mvh

Du kan ju alltid lägga en 3-4 vanliga dränslangar tillsammans och sen fyller du ut resten med tex 8-16. Dränerar garanterat alldeles utmärkt och det blir stadigt och fint också

Har diskuterat detta på plats idag och det kan nog fungera om vi anpassar övriga tomten lite...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.