2 083 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avfuktare utanför krypgrund? Fungerar det ???
Hej är relativt nybliven ägare till ett mindre hus på 55kvm 10km söder om Malmö byggår 1967. Huset står på plintar och har då krypgrund. 500m från Öresund så marken är nog relativt fuktig (gammal sjöbotten?)
Vid besiktning av anticimex låg fuktvärden strax under eller precis på gränsen för vad som är lämpligt i blindbotten.
Anticimex rekommenderar nån typ av åtgärd med avfuktning.
Jag har läst in mig och sett att det finns tre olika metoder som kanske skulle passa mig.
Sorptionsavfuktare Kondensavfuktare och ren värmeslinga typ Trygghetsvakten.
Kondensavfuktare låter ju på pappret relativt enkelt och borde fungera bra, vad jag läst är problemet att avfuktaren skulle fungera dåligt vid kall temperatur och tom kunna isa igen.
Min fråga är följande: Finns det ingen möjlighet att ha avfuktaren utanför grunden på ett varmt ställe med en slang som suger ut luft och en som blåser ner avfuktad luft tillbaka.
Hur vet man ifall trygghetsvakten fungerar bra eller ej? Verkar vara en del blandade svar på det på forumet.
Är lite novis här så ursäkta om frågan är korkad.
Nu blir det in och krypa under grunden...urkh:x
Vid besiktning av anticimex låg fuktvärden strax under eller precis på gränsen för vad som är lämpligt i blindbotten.
Anticimex rekommenderar nån typ av åtgärd med avfuktning.
Jag har läst in mig och sett att det finns tre olika metoder som kanske skulle passa mig.
Sorptionsavfuktare Kondensavfuktare och ren värmeslinga typ Trygghetsvakten.
Kondensavfuktare låter ju på pappret relativt enkelt och borde fungera bra, vad jag läst är problemet att avfuktaren skulle fungera dåligt vid kall temperatur och tom kunna isa igen.
Min fråga är följande: Finns det ingen möjlighet att ha avfuktaren utanför grunden på ett varmt ställe med en slang som suger ut luft och en som blåser ner avfuktad luft tillbaka.
Hur vet man ifall trygghetsvakten fungerar bra eller ej? Verkar vara en del blandade svar på det på forumet.
Är lite novis här så ursäkta om frågan är korkad.
Nu blir det in och krypa under grunden...urkh:x
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
1kapilärbrytande skikt... Tex leca blåser du in ett lager
2avfuktare lämpligen sorbtion styr så att den inte fryser tex bygg in i låda med frostvakt
3 försök kontrollera ventillationen så att vid varm fuktig väderlek finns så lite som möjligt
2avfuktare lämpligen sorbtion styr så att den inte fryser tex bygg in i låda med frostvakt
3 försök kontrollera ventillationen så att vid varm fuktig väderlek finns så lite som möjligt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden