Har en dålig befintlig platta i ena delen av verkstaden som jag ska gjuta en ny platta ovanpå, har bara gjutit mindre ytor förut och det har inte varit några problem men nu är det lite större platta på 11x4m

Ska ta hem betongbilen och hyra grejerna som behövs men vad behöver man, motorsloda och helikopter/glättare, men är det nått mer? Får man ytan i våg med endast motorsloda eller behöver man laser, rätskivor?
Har även funderat på ljus hårdbetong i ytskiktet!

Nån som kan detta?? :)

Blir det inte bra är det ju bara bila upp och göra om :P

Du behöver en vibrostav och en laser. Motorsloda är överkurs funkar lika bra med en vanlig sloda. Hårdbetongen läggs på och slipas in i ytan med helikoptern.

ok låter ju busenkelt :P

Vad jag fattat så behöver man inte vibrera med vibbrostav då motorslodan fixar både vibrering och ytan, vanlig sloda hade inte maskinuthyraren men dom är ju inte så avancerade så det kanske blir till att vika till en på jobbet på måndag ;)

Hur tjock platta är det du tänkt dig?

vet att det vore bra med en jämn yta men det blir varierande tjocklek, som minst 60mm och tjockast 140mm

det är ett gammalt bygge som blivit större genom åren, har hittills bilat bort 2lager betong redan men nu är det stora granitstenar i botten och dom är skapligt hårda!

Har varit och köpt 150kg ljusgrå hårdbetong och på torsdag är det dax för gjutning, ska hyra mig en motorsloda, vibrostav och helikopter.
Gjort mig en egen 1,8m sloda som jag tänkte ha till sista finliret, han jag köpte hårdbetongen av brukade köra på lite stabbigare än S3 betong så jag tänkte beställa samma, plattan ligger 10cm under garageporten så jag behöver få till ett fall från porten ut på golvet så det behöver nog vara tjockare betong även om resterande hade varit lättare med mer tunnflytande.
Hade från början tänkt att gjuta i två steg för fallets skull men betongkillen sa att det går att gjuta allt i ett, han poängtera dock att det tar några år att lära sig, speciellt att få till hårdbetongen, får väl se hur det går :)

Barkis skrev:
vet att det vore bra med en jämn yta men det blir varierande tjocklek, som minst 60mm och tjockast 140mm

det är ett gammalt bygge som blivit större genom åren, har hittills bilat bort 2lager betong redan men nu är det stora granitstenar i botten och dom är skapligt hårda!

Har varit och köpt 150kg ljusgrå hårdbetong och på torsdag är det dax för gjutning, ska hyra mig en motorsloda, vibrostav och helikopter.
Gjort mig en egen 1,8m sloda som jag tänkte ha till sista finliret, han jag köpte hårdbetongen av brukade köra på lite stabbigare än S3 betong så jag tänkte beställa samma, plattan ligger 10cm under garageporten så jag behöver få till ett fall från porten ut på golvet så det behöver nog vara tjockare betong även om resterande hade varit lättare med mer tunnflytande.
Hade från början tänkt att gjuta i två steg för fallets skull men betongkillen sa att det går att gjuta allt i ett, han poängtera dock att det tar några år att lära sig, speciellt att få till hårdbetongen, får väl se hur det går :)
Ska du gjuta med trögare betong kanske du skulle ha en laser. Hur mycket fall blir det från porten? Har du nån brunn där inne? Isolera 10cm, så slipper du fallet? Varför ska du ha hårdbetong?
Mvh Niklas

just det laser har jag redan lånat en, det glömde jag skriva.

Fallet är 10cm högt från porten och ska slutta 1,5meter ut i lokalen, har satt en brunn i ena ändan så ska försöka få ett fall på 1,5m runt den också.

anledningen till hårdbetongen är att det blir riktigt fin yta för billig peng, måla betonggolv är värdelöst, har målat förut och det håller några år sedan får man göra om, för två år sedan la jag istället klinker på ena delen, men det kostar ju liksom ca 200kr/kvm för materialet och då är det en jäkla massa jobb till det.
Hårdbetongen blir kanonfin och man behöver bara göra det en gång, kan få vilken färg man vill, ytan blir hård och dammar inte när man sopar, drar inte åt sig olja mm och jag betala 30kr/kvm, det får man väl knappt nån vanlig golvfärg för ens!?
Det braiga med hårdbetongen hänger ju såklart på att man gör det riktigt, jag har aldrig gjort det så vi får väl se hur det blir :rolleyes:

S
varför ska du ha en sådan betong?? mycke aggresiv miljö?

SBH skrev:
varför ska du ha en sådan betong?? mycke aggresiv miljö?

nej för det är det billigaste och hållbaraste alternativet att få fint golv som jag skrev i inlägget tidigare

S
ursäkta tänkte tvärt om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.