Hej
Jag har tittat på ett hus och har lagt märke till en sak som jag undrar över.
I källaren finns gjutet golv och gjutna betongvalv i taket. Förutom i 1/4 av källaren. Här saknas både betonggolv och betongtak. Golvet är istället sand med trägolv ovanpå, och taket består av golvet på våningen ovanför (trä).
Varför är det såhär? Enligt ägaren är huset byggt såhär från början (och även ett grannhus). Och de är ej utbyggda i efterhand. Husen är gamla, från början av 1900-talet.
Är det nån som vet varför man gjort såhär?
Tack på förhand..
Jag har tittat på ett hus och har lagt märke till en sak som jag undrar över.
I källaren finns gjutet golv och gjutna betongvalv i taket. Förutom i 1/4 av källaren. Här saknas både betonggolv och betongtak. Golvet är istället sand med trägolv ovanpå, och taket består av golvet på våningen ovanför (trä).
Varför är det såhär? Enligt ägaren är huset byggt såhär från början (och även ett grannhus). Och de är ej utbyggda i efterhand. Husen är gamla, från början av 1900-talet.
Är det nån som vet varför man gjort såhär?
Tack på förhand..
Det finns ingen pansar i dörrar eller fönster.
Det bruna på bilden är den del av källaren som saknar betonggolv och tak.
Hade det vart en typ av jordkällare inbillar jag mig att man skulle ha en dörr dit, men det är öppet in till övriga källaren.
Det bruna på bilden är den del av källaren som saknar betonggolv och tak.
Hade det vart en typ av jordkällare inbillar jag mig att man skulle ha en dörr dit, men det är öppet in till övriga källaren.
Det är kanske en dum fråga men är du säker på att det är gjutna betongvalv i taket i resten av källaren? Det är inte bara putsat?
Jag frågar därför att i mitt huvud låter det litet tidigt med betongbjälklag i en villa om den verkligen är från början av 1900-talet. Från 1920-talet vet jag att det kan förekomma däremot...
Putsat källartak, på undersidan av ett träbjäklag, har jag träffat på och det kan vara rätt tjock puts.
Jag frågar därför att i mitt huvud låter det litet tidigt med betongbjälklag i en villa om den verkligen är från början av 1900-talet. Från 1920-talet vet jag att det kan förekomma däremot...
Putsat källartak, på undersidan av ett träbjäklag, har jag träffat på och det kan vara rätt tjock puts.
Mja, det ser ut som det är gjutet iaf. Det är ingen puts nämligen. Och det är vågformat om man säger så.. valv som är kanske 0,5-1m breda. Och däremellan ser det ut som stålbalkar som är ca 5cm breda. Kanske inte är gjutet, men någon form av sten/betong/cement är det. Valvens yta är lite format som det vore träbitar, vilket gör att jag tror de haft en form av trä som de gjutit på. Men jag är okunnig på detta så jag kan ha fel. Har tyvärr ingen bild att visa upp.
Skapade en fint bild i paint som kanske förklarar bättre. Det blåa är formen på valven som jag tror är gjutna.
Huset är byggt nångång mellan 1910-1920.
Skapade en fint bild i paint som kanske förklarar bättre. Det blåa är formen på valven som jag tror är gjutna.
Huset är byggt nångång mellan 1910-1920.
verkar som om man har ändrat sej mitt i byggandet .... kanske på grund av materialbrist? Eller var det planerat en trappa ner som inte blivit av? Påkostad källargrund för att slippa bärande mellanväggar i källaren? Hur bredd x långt är huset?
Klicka här för att svara