2 983 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Gjuta fall till port hål
Hej. Jag gjöt min garage platta för ett år sedan men glömde göra fall i plattan till porten så jag bilade bort en kant idag så frågan är vilken typ av betong jag ska ha att bygga fall med? Ska ju köra bil där så måste ju tåla belastning. Mvh
förnuftigt att ha en mjuk uppkörning för bilen. Har Du kantbalk på garageplattan, får du ta ned kantbalken en bit 50--100 mm för att få bort isoleringen där. Sen får du sätta några ankare i plattan, där du kan naja fast några armeringsjärn i, eller nät. Förutsätter att det finns en bädd till plattan som går ut en del från kantbalken, så att betongen har något fast underlag att vila på. Sen får du forma där du vill uppkörningen skall vara, nägra brädor funkar bra, då det inte är någon höjd att tala om. Betongen blandar du till med 3:1 som det står på cementpåsen= 3 skyfflar grus till 1 skyffel cement, men du bör byta ut en del grus mot makadam 8-16, då blir det så här = 2 grus 1 8-16 och 1 cement. Detta kan du blanda till på en mazoniteskiva i närheten av porthålet, men glöm inte vatten till blandningen, men alltid sparsamt med vatten när man blandar, är en regel, lycka till

Klicka här för att svara