2 112 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vad ska jag använda för sten till grunden?
Hejsan har nu gått och skaffat kåk med en rad renoveringar och det jag ska börja med är grunden.
Huset som är från 1800talet har röta på flertalet ställen i syllstocken (timmerstomme) och ska därför bytas ut,
Men min fråga är vad ska jag använda för sten när jag murar upp ny grund?
I dagsläget är det torpargrund runt hela kåken och har planer på att riva den för att sedan gräva ur och göra en ny sula och därefter mura upp med 3-4varv med sten,
Och på så sätt få en krypgrund istället för torpargrund,
Vad skulle du/ni använt? Leca, betonghålblock mm
Huset som är från 1800talet har röta på flertalet ställen i syllstocken (timmerstomme) och ska därför bytas ut,
I dagsläget är det torpargrund runt hela kåken och har planer på att riva den för att sedan gräva ur och göra en ny sula och därefter mura upp med 3-4varv med sten,
Vad skulle du/ni använt? Leca, betonghålblock mm
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
I ett hus från 1800-talet hade jag i alla fall försökt fortsätta med en grund av natursten. Det skulle för mig kännas mest rätt.JoakimBjorklund skrev:Huset som är från 1800talet har röta på flertalet ställen i syllstocken (timmerstomme) och ska därför bytas ut,
Vad är det för skillnad du tänker dig före/efter? Vad ska du gjuta? Hur definierar du skillnaden mellan torpargrund och krypgrund?
Hade lite funderingar på det först men "orkar inte krångla" Skillnaden är den att jag får en rakare grund som huset vilar på, plus att jag får större mellanrum mellan trossbotten och marken och kan (om man måste) komma in inder huset därav krypgrund,
det som ska gjutas är sulan,grundramen, (det nedre lagret) av grunden som i sin tur ska bära för hela huset, sen allt som ska vara under där är en annan histora.
det som ska gjutas är sulan,grundramen, (det nedre lagret) av grunden som i sin tur ska bära för hela huset, sen allt som ska vara under där är en annan histora.
Klicka här för att svara