Hej hopp
Har precis gjutit en platta på 3x4 m. Betongen som kom med pumpbil var otroligt lös/rinnig.

Jag har ny vibbrat och tänkte att det var dags att sloda, men det funkar inte ngt bra när betongen är så lös. Kan man vänta tills den satt sig lite?

//L
 
Glömde nämna att det inte är bostadsyta, så jag tänkte nöja mig med att sloda ytan...
 
Mikael_L
Larsa skrev:
Jag har ny vibbrat och tänkte att det var dags att sloda, men det funkar inte ngt bra när betongen är så lös. Kan man vänta tills den satt sig lite?
Vadå för lös?
Vi slodade på garagegrunden allteftersom betongen las ut, så gjorde även betongarna som gjöt vår husplatta.

Vet du hur man arbetar med slodan?
 
  • Gilla
JMS77 och 1 till
  • Laddar…
Ja nu är det nog lite begreppsförvirring här. Sloda är att gunga ut betongen så att den jämnas ut så bra som möjligt när den just lagts ut...
 
Mikael_L
Ungefär 7 minuter in i filmen ser du hur dom jobbar med en hemgjord sloda.
http://www.youtube.com/watch?v=8ArCCo89vu8

Jag hittade tyvärr ingen bättre film.

Jag kastade i alla fall ut slodan så långt jag nådde på betongen, sen la jag skaftet på axeln och drog slodan bakåt mot mig med små gungande rörelser.
Jag gjorde detta kanske 2 ggr på varje parti på plattan, men ångrade mig sen efteråt när jag skulle handståla golvet att jag inte slodade minst dubbelt så många omgångar.

Men jag slodade i alla fall direkt i den helt lösa betongen.
Vi körde med S4, sättmått 4 = halvflyt.
 
  • Gilla
Langos
  • Laddar…
Mikael_L
Va skönt att inte ha gjutarfrossa idag. hehe. :cool:
 
Om betongytan ska användas direkt, t ex i ett förråd eller garage skulle jag rekommendera att riva och glätta betongen förhand. Att bara sloda ger inte en yta som jag tror att du blir nöjd med.
 
Mikael_L
Eller så lägger man klinker sen. :cool:

Det kan ju vara svårt att hinna med att handskura och handståla.
Garageplattan min var 40kvm. Dels gick jag upp på den lite försent (som amatör) och sen var det jobbigt och tog en jättemassa tid med sten från ballasten uppe vid ytan. Här tror jag det hade varit bättre om jag slodat några ggr till.
Jag hann skura och ståla ca 1/3 av ytan.

Jag har inte bestämt hur jag gör i framtiden. Nu när jag ser hur fint det blev med husets golv där dom körde med helikopter så önskar jag givetvis en finare yta i garaget.

Jag ser tre alt.
Slipa med betongslip, lägga klinker eller låta det vara ...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Hmm. Jag uppfattar betongen väldigt lös, går knappt att få upp på en spade (nästan allt rinner av).

Iaf så vibbrade jag ut allt, vilket blev bra. Sen har jag dragit av ytan med en bräda så att allt är i nivå. Nu tänkte jag gå över med slodan för att jobba ned gruset. Men eftersom betongen är så lös "glider betongen omkring" tycker jag...

Kanske är problemet att jag har för stor sloda (2m), det var det enda de hade hemma på hyresfirman. Den blir ju då rejält tung och sjunker ned i betongen...
 
Redigerat:
S
va har du för betong då?
 
Mikael_L
Bredden på slodan spelar ingen roll.

Är den dubbelt så bred, väger den dubbelt så mycket, men vilar på dubbelt så stor yta också, så en smal sjunker ner lika mycket som en bred.
 
  • Gilla
Bosch
  • Laddar…
Betongen heter C28/35 16. Jag tog det Betongindustri tyckte jag skulle ha.....

Det är sant med bredden på slodan, men en lättare hade man ju kunnat lyfta enklare och avlasta lite.
 
Mikael_L
Redigerat:
S
nja. skb behöver du inte hjälpa så mycke. den brukar hamn rätt ändå.
 
Nu såg jag: Kons.klass=S4, Tillsats=FLYT P.
Men nu tycker jag att jag fått till det ganska bra. Nu bara vänta på att det torkar lite så man kan fixa det sista.

Hur kul är det att titta på betong torka?

Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.