Hej!

Jag har ett hus från 1967 med en utvändig källartrappa där det är större sprickbildningar i sidomuren till trappan. Ovanför källartrappan finns entretrappan som vilar ovanpå muren till en del av källartrappan. Se bilder. (jag har försökt putsa sprickorna) Resterande del har ett räcke. Jag undrar vad det bästa sättet är att laga trappan (sidomuren) på. Jag tror att det är utvändig fukt som orsakat sprickbildningen i muren ev där armeringsjärnen sitter. Eftersom det ligger jord utanför muren är det ett visst marktryck på trappan och det har skett förskjutningar där sprickorna förekommer. Mitt förslag är att

Gräva upp utanför sidomuren och sätta en fuktspärr tex platon eller liknande. Därefter putsa om sidomuren. Jag vet inte riktigt om jag vågar gräva vid entretrappan eftersom den kanske sätter sig eller så knäcks entretrappan när den friläggs. Fram till entretrappan borde gå bra eftersom där är bara mur. Är det någon som har några bra synpunkter eller kanske gjort något liknande så vore jag tacksam om ni kunde hjälpa mig.

• källartrappa 006.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källartrappa 008.1.jpg
Hej,

Är det någon som kan hjölpa mig med ett förslag på vad som är bäst att göra med muren

Orvar

Jag kan inte riktigt se sprickorna på muren. Du kanske får lägga in några fler bilder så att vi förstår problemet bättre.

harry73
Det verkar inte att hela rubbet kommet att rasa inom kort, så du kan ta det lungt.

Jag ser en rak vit linje, om det är den överputsade sprickan, ser det mer ut som en skarv mellan två gjutningar. Kanske höjdes den ursprungliga muren någon gång med en pågjutning?Jag tror inte att det är rost på armeringen som är orsaken, om det är en skarv finns det inte ens armering där.
Men det kan vara att fukt ökar jordtrycket på muren eller att tjälen trycker bort muren. Och där hjälper inte en fuktspärr. Kanske hjälper det om du dränerar bakom muren, men då är det bättre att göra det när du endå ska göra om dräneringen runt huset.

Men jag håller med med pinebar att dina bilder inte är tydlig, så jag kan ha fel förstås

Hej!

Tack för era synpunkter. Jag bifogar tre nya bilder. Jag tycker att sprickorna blir större år för år och därför vågar jag inte vänta tills jag skall dränera om. Det kanske dröjer 2 år innan det blir aktuellt. Jag har också fått en sprickbildning ovanför källardörren där entretrappan möter källarväggen. Denna tror jag bara är ytlig dvs i putsen men det är ändå något som jag funderar kring.

• källartrappa 016.jpg
    Skapa konto
  • källartrappa 028.jpg
    Skapa konto
  • källartrappa 022.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.