Ska bygga ett uterum till vårt trähus och vill ha det isolerat mot marken.
Hur går man tillväga om man ej vill ha platta, blir lite dyrt.
Grusar man först upp och isolerar med något för att sen lägga trall på eller hur går man tillväga?
 
Afarsan skrev:
Ska bygga ett uterum till vårt trähus och vill ha det isolerat mot marken.
Hur går man tillväga om man ej vill ha platta, blir lite dyrt.
Grusar man först upp och isolerar med något för att sen lägga trall på eller hur går man tillväga?

Det finns många olika varianter att göra detta på, och alla tycker säkert olika.
Men mitt förslag är följande.

Grusa upp undertill och plinta upp altanen, lägg bärande reglar på ett c/c avstånd på ca 62cm.
Längst ner och uppåt på de bärande balkarna lägger du cellplast 10cm.
Ovanpå balkarna kan man lägga svart duk och därefter trallen. Då syns inte cellplasten igenom.
Det blir en naturlig luftspalt mellan cellplasten och trallen.

Tänk också på att många numera rekomenderar att inte ha tryck virke i själva uterummet eftersom det är tilltäppt och hög temperatur.
 
Låter vettigt så testar detta!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.