Grund & Markarbeten
Tornhill 2: Återkoppling: I helgen köpte jag lite 60-100mm (tror jag) kross och strödde ut i ett lager. Därefter tryckte jag ner det i det befintliga gruset. Då blev det mycket bättre, men inte helt bra. Nästa steg blev att kasta på 2-4cm 5-8mm kross. Nu blev det riktigt fast och bra. Slutligen la jag på ett tunt lager sand och vattnade ner det. Problemet löst, en fast och fin uppfart. Enda
Helioz: Det går åt ca 20kg torr finbetong för att fylla 1 cm på 1 m2. Förutsatt att din platta är 10 cm tjock så blir det totalt ca 5400 kg betong. Alltså bör du beställa 6 st storsäckar (1000 kg). Om ni är två man och du hyr två betongblandare så att man kontinuerligt kan blanda betong och fylla formen så klarar man 27 m2 på ca 4-6 timmar skulle jag säga. Men det blir jäkligt tungt
lbg74: Nu förstår jag varför de säger att man inte ska ha markduk under röret. Då blir det efter ett tag som ett solitt rör. Vi kommer nog att lägga ner markduk i alla fall, men bara ovanför röret, för att ha det som ett paraply mot alla småpartiklar. Sen kommer vattnet kunna rinna in i röret underifrån och lite från sidan, om duken skulle bli helt igensatt.
pbengtsson: Här svaret på alla era frågor enligt Locke http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/193443-hjalp-dranering.html Sökfunktionen är ganska dålig (eller kanske är bättre efter uppgradering) på BH så det kan vara svårt att hitta ibland, har själv ställt frågor som redan fanns i trådar redan innan. Men jag tycker det är bättre att ställa en fråga för mycket än en för lite,
Mats: För panel brukar man ju villja ha minst 10 cm så kalla mig kyckling men jag skulle sikta på runt 30 ändå. Sen var det ju ett bygge där man satte spårad cellplast under bärlinorna istället för trossbottenskivor. Tycker att det verkar klart intresant
Mats: Har du inte mark där det rör sig mycket så ska det funka fint. Har gjort så några gånger med gott resultat. I princip använder man stenen som en stor del av plinten
kjellon: Jag är inför att isolera källarbaksidan på Sutteränghus. Har grävt upp och plockat bort 60 miljarder ton sprängsten. Men nu börjar jag se ljus i tunneln... Vi ska bo i källaren så min ambition är att isolera den, problemet är bara att om ni tänker er ett typiskt sutteränghus så är bara halva källaren i kontakt med mark. Den andra delen, framsidan är ju så att säga ovan mark.
Patrik_N: Måste fixa lite ordentlig förvaring för redskap, gräsklippare och liknande. Bästa lösningen blir att förlänga det befintliga garaget. Jag har förstått att inte gjuta samma gamla och nya plattan utan köra t.ex. 10mm frigolit mellan. Befintligt garage är från 70-80-talet (olika bud om när..) och verkar vara en cirka 10cm tjock platta utan "fördjupningar" i ytterkant. Gjutet ovanpå
empame: Ta det en grävare som gräver och grusar av och gör resten själv fram till gjutning. Så gjorde jag med min platta på 146m2. 151000kr slutade det på inkl avlopp och golvvärme. Det finns väldigt mycket att spara på grunden om man kan göra en hel del själv.
stefan64: Har ett hus ca 1900-tal med torpargrund av stenar. Jag har rivit ur golvet med bjälkar på nedervåningen i ett rum som angränsar till ett skorstensfundament. På fundamentet satt tidigare en golvregel som sett mycket bättre dagar. Denna (ganska tunn) såg ut att ha tryckts fast i klacken med cement utan något annat emellan därav föruttnelsen. Hur ska jag göra för att få fast en ny regel
lt1cobra: Funderar på garageplattan. Jag tänkte ha golvvärme, runt 13-15 grader från bergvärmen i huset via kulvert. Jag har svårt att förlika mig med vanliga L-formade element. Byggde huset med 'u-min grund' för det såg klokt ut. Nu har jag andra behov i garaget, en 'sockel' att ställa väggen på vore trevligt (se här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40221&start=15). Men med de
sirtimmy: Hejsan alla! Jag hoppas att någon kunnig skulle kunna hjälpa mig på traven, är på gång och ska gjuta min platta och behöver lite hjälp med hur bred kantbalken behöver vara samt hur mycket armering. Stommen på huset kommer att vara 375 mm lättbetong, träbjälklag (1,5 plans hus) byggs i skåne så lite snölast. Jag har fått ett förslag från en leverantör med 2 st 12 mm i botten
Mats: Det brukar spricka just där med tiden ändå. Vidhäftningen mellan den gamla och nya plattan blir aldrig lika stark som en homogen platta.
Fisch: Är det en seriös entreprenör kommer han att överlämna en kontrollplan som är ansluten till gällande AMA. Därigenom får du krav på bland annat grundbottenbesiktning, jordschakt, rörläggning, utläggning av dränerande skikt, packning, isolering, utsättning, platsgjutna grundkonstruktioner med mera...
Letni: Tack för länkar och tips. Tror jag satsar på att skaffa skaffa krypgrundisolering och hygrometer. Så får vi se vad resultatet blir. Vad gav du för din PD-250?
Johan FK: Hej, Är den enda vinsten med att bila bort golvet att byta avloppsstammarna, är det inte enklare att re-lina då? Har ni erfarenhet av att bila bort, isolera och gjuta nytt för att få en mer "fuktsäker" konstruktion? Jag är lite inne på det men har antagit att jag inte kan få ner så mkt isolering under plattan, vill ej gå för djupt så jag underminerar väggarna. Och att bygga på
ulrikak: Pumpen ska flyttas. Som den står placerad nu kan man inte använda altanen, både på grund av oljudet o blåsten. Förra sommaren hade jag också en dunk o ett rör under pumpen o ledde bort kondensvattnet. På vintern fungerade dock inte den provisoriska lösningen pga isen..
KnockOnWood: Grattis! Måste kännas skönt att källaren håller sig torr även om det spöregnar under fruntimmersveckan :thumbup:
manner: sök på eniro efter; entreprenadmaskiner, grävfirma, maskincentral m.m. lycka till !
pbengtsson: Värmekabel är en utmärkt lösning, finns att motera både utanpå eller i slangen.
harry73: avsikten med ett tunt asfaltlager är inte att hålla ner kostnader (även om det är trevligt :)) men att hålla beläggningen flexibel så att den kan röra sig med t ex tjälen. Om du tar en mjuk asfalt blir effekten även större
andso763: Hejsan! Jag ska glasa in en altan och göra den ca 0,7 m större på djupet. Därför behöver jag (tror jag) gräva ner nya betongplintar eftersom de 90 stolpar jag använder måste flyttas ut. Det är dock en nivåskillnad mellan tomt och husgrund som den nuvarande altanen står på. Dessutom har det stått en plastpool delvis grävd vilket efterlämnat ett stort hål jag nu håller på att
Mike_Riley: Mitt tips är att du tar kontakt med en eller flera anläggare som får komma hem till er och titta på plats vad som ska göras. Så kan de själva notera vad som skall göras och sedan komma med en offert på det tänkta arbetet. Lycka till!
rchusse: bakom vårat hus är det riktigt blött och surt under gräsmattan. har det regnat så är det nästan så man skunker ner med skorna. bara nån meter från huset. ni till frågan hur leder jag bort vattnet. en dränering, ska man gräva ner nån slang eller hur gör man? finns det nån här som kan förklara vad jag behöver? en grävare och vad mer? material? tips? några bilder hur det ser ut,
vinter6622: Vill veta vilka ventiler man ska ha till grunden när man har "trygghetsvakt" om man behöver ventiler och vilken typ man ska ha?:)